До парадоксального висновку прийшли аудитори Рахункової палати Укаїни. На їхню думку український бюджет зазнає значних втрат внаслідок зростання експорту. Оскільки відповідно зростають відшкодування експортерам податку на додану вартість. Про це засвідчив аналіз впливу макроекономічних показників, врахованих при затвердженні Закону України «Про державний бюджет України на 2003 рік», на виконання державного бюджету.
В Україні щороку збільшується обсяг експорту товарів. Так, у 2001 році він зріс на 11,6%. Загальне надходження податку на додану вартість становило 10,4 млрд. грн., обсяг відшкодування — 12,5 млрд. грн., у тому числі, понад 5,5 млрд. грн. — органами Державного казначейства за висновками податкових органів, решта — 7 млрд. грн., відшкодовано в рахунок майбутніх платежів.
У 2002 році товарний експорт збільшився на 10,4%, надходження податку до державного бюджету склали 13,5 млрд. гривень. Платникам податку на додану вартість було відшкодовано 14,6 млрд. гривень. При цьому обсяги невідшкодованого платникам податку на додану вартість станом на 1 січня 2003 року складали 7,2 млрд. грн., у тому числі з простроченим терміном відшкодування — 2,9 млрд. гривень.
У 2003 році при зростанні обсягів експортованої продукції на 28,5% до державного бюджету надійшло 12,6 млрд. грн. податку на додану вартість, відшкодовано 25,6 млрд. грн., у тому числі 15,2 млрд. грн. — у рахунок майбутніх податкових платежів. Обсяги відшкодованого органами Державного казначейства податку на додану вартість зросли в 1,8 раза й становили 10,3 млрд. гривень.
Як зазначає Рахункова палата, податок на додану вартість втратив роль основного джерела доходів бюджету й фактично використовується як інструмент регулювання виконання державного бюджету. Залишок невідшкодованих сум за цим податком на 1 січня 2004 року склав 6,4 млрд. грн., прострочена бюджетна заборгованість — 1,8 млрд. гривень. За умов повного відшкодування заборгованості надходження податку на додану вартість у 2003 році становили тільки 6,2 млрд. грн. або лише 2,4% утвореної валової доданої вартості проти 20%, встановлених законом.
ПДВ є найбільш криміналізованим видом податку, за ним скоєно 50% злочинів у податковій сфері, в основному, при експортно-імпортних операціях платників податку.
Зважаючи на це, Рахункова палата неодноразово пропонувала розглянути питання про скасування податку на додану вартість як такого, що не відповідає сучасним економічним реаліям держави, створює умови для численних зловживань. На думку аудиторів, замість нього доцільно запровадити інший: зрозумілий та простий в адмініструванні податок. Наприклад, податок з продажу дозволив би значно розширити базу оподаткування і, навіть за умови зменшення розміру податку, суттєво збільшити обсяги надходжень до державного бюджету.
Запровадження податку на продаж у розмірі 10% забезпечило б у 2004 році надходження до бюджету майже 6 млрд. грн., що дорівнює надходженню ПДВ. Одночасно це призвело б до позитивного соціального ефекту, а саме — зниження цін на 10 відсотків за рахунок різниці у ставках податків.