Вузькі темні коридори, величезний перелік необхідних паперів, незрозумілі правила дій й пояснення чиновників... Приблизно так описують стан справ у реєстраційних відділах, що діють за принципом «єдиного вікна» їхні постійні відвідувачі — підприємці.
Молода дівчина, щойно вийшовши з кабінету реєстратора з абсолютно розгубленим виглядом, перебирає принесені з собою папери та зітхає — знову чогось не вистачає... На запитання «Дня», в чому, власне, її проблема, починаючий підприємець Олена Шевченко з відчаєм відповідає: «Перелік необхідних документів є, проте досвіду з їх підготовки я не маю. Мені сказали, що щось не так, щось треба доробити чи переробити, чогось узагалі немає, а от чого саме — я повністю так і не второпала! Так важкодоступно пояснюють... Доведеться прийти ще завтра, знову вистояти чергу, і то невідомо, чи я тоді правильно все оформлю... А прийом — лише три години».
Працівники відділу реєстрації лише знизують плечима, мовляв, нами зроблено все можливе для пришвидшення процесу. Раніше, як нагадала «Дню» начальник відділу з питань підприємництва Печерської райдержадміністрації в місті Києві Лариса Іванишина, підприємці «своїми ногами ходили по всіх необхідних інстанціях у різних частинах міста, власноруч збирали всі необхідні документи тощо, а сама реєстрація обмежувалася в строках і була не дуже швидким процесом — близько тижня». Нині ж за умов наявності всіх необхідних документів у «єдиному реєстраційному вікні» зареєструватися можна за один день, а потім отримати поштою підтвердження... До того ж це надійно й можливість помилки мінімальна — у розпорядженні реєстраторів є власний сервер, на якому зберігається вся інформація про новозареєстрованих фізичних та юридичних осіб...
Про позитивний результат роботи реєстраційних відділів говорить і заступник начальника відділу державних реєстраторів Оболонської райдержадміністрації Ірина Овчіннікова. «Так, черги є, певні проблеми й скарги теж. Проте загалом ситуація набагато краща, аніж була до 2005 року, коли бажаючим зареєструватися доводилося «намотувати кілометри» по місту, — запевняє вона та пояснює причини нинішніх постійних черг: — Зараз черги великі, тому що Пенсійний фонд перераховує пенсії. А на нас «скинули» надання довідок про те, що людина не є фізичною особою-підприємцем. За такого графіку дуже важко прийняти всіх бажаючих. А в середньому за місяць ми реєструємо 300—400 фізичних особ і десь стільки ж юридичних... Ми окрім цього працюємо ще й з документами, тож дуже важко приймати людей і три години! Це людський фактор: нелегко працювати в постійно напруженому режимі й не припуститися помилки...»
Утім, зареєструвавшись, підприємцеві для багатьох видів діяльності треба ще й отримати необхідні дозволи... На їхню радість, дозвільні центри з 2006 року теж почали діяти за принципом «єдиного вікна». Раніше, як розповіла «Дню» в Єдиному дозвільному центрі Шевченківської райдержадміністрації його начальник Ярослава Лісовенко, просто не було відповідної законодавчої бази. Нині ж усі необхідні дозволи (санепідемстанції, пожежників та міліціонерів) можна отримати в одному кабінеті.
За минулий рік дозвільний центр Шевченківської РДА видав більше 10 тисяч погоджень і лише 111 відмов, тож Ярослава Лісовенко твердить про максимальну допомогу починаючим підприємцям у сфері економії часу. «І черг, як у реєстраціних відділах, у нас немає. За тиждень максимум 20—25 осiб», — додає вона.