Днями в Криму відбувся Міжнародний семінар керівників регіональних органів фінансового контролю України, Російської Федерації та країн Євросоюзу. Організатором семінару виступила Рахункова палата Криму.
«Алгоритми суспільного розвитку, їхня масштабність і складність передбачають періодичний контроль дієвості, якості, функцій і методів фінансового контролю в усьому світі, — вважає голова Ради міністрів АРК Віктор Плакида. — Найбільш ефективною відповіддю на нові виклики часу буде вміння передбачувати проблеми з виконанням бюджетної політики, перехід від контролю за простим виконанням бюджетів до контролю за якістю їх виконання, а потім і до контролю за підвищенням якості життя населення — ось завдання, яке може вирішувати Рахункова палата, спираючись на міжнародний досвід, взаємодіючи з колегами з EURORAI...» Контроль за використанням державних фінансів — надзвичайно актуальне питання не лише для України, а є складовою частиною найбільш розвинених демократій, таких, як Швейцарія, Австрія, Франція, Німеччина, а також формальних монархій — Велика Британія або, наприклад, Iспанія, де членами EURORAI є 15 регіональних аналогів наших Рахункових палат, та інших держав світу. До EURORAI входять не лише контрольні органи західноєвропейських країн, а й Кіпру, східноєвропейських Угорщини, Польщі, Сербії та Чорногорії, Словаччини, Словенії, а також Росії та Бразилії.
У роботі семінару в Криму взяли участь члени керівного складу Європейської організації регіональних фінансових органів. У Криму делегація EURORAI детально ознайомилася з практикою роботи Верховної Ради АРК, Ради міністрів АРК, Рахункової палати АРК.
ЄВРОПЕЙСЬКIЙ УКРАЇНI — ЄВРОПЕЙСЬКУ СИСТЕМУ ФIНАНСОВОГО КОНТРОЛЮ
«Участь Рахункової палати Криму в діяльності EURORAI сприяє зміцненню міжнародного статусу АРК, підвищенню інвестиційної привабливості, поглибленню демократичних перетворень та економічної стабільності в регіоні, — говорить голова Рахункової палати Криму Володимир Поліщук. — Аудиторська й контрольно-рахункова діяльність, парламентський фінансовий контроль для України досить нова справа, а тому досвід європейських колег — безцінне надбання. Найбільш повно завдання фінансового контролю реалізовують незалежні зовнішні органи, створені поза системою виконавчої влади — як рахункові або аудиторські палати, зазначив на семінарі віце-президент EURORAI, голова фінансової інспекції округу Валліс (Швейцарія) пан Крістіан Меллі. Також він підкреслив, що «зовнішній державний фінансовий контроль у демократичній державі містить у своєму розвитку своєрідну діалектику: залишаючись державним, він стає, разом із тим, і контролем суспільним (народним) у вищому розумінні цього слова…» «Восьмирічний досвід роботи Рахункової палати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, — говорить її голова Володимир Поліщук, — дозволяє дійти висновку, що, по-перше, зовнішній фінансовий контроль має не лише виявляти факти порушення бюджетного законодавства, а й головним чином зуміти визначити ті слабкі місця в бюджетному ланцюжку, де можливі зловживання, й усунути їх. По-друге, Рахункові палати на сучасному етапі повинні посилити контроль за розробкою самих бюджетів, аби можна було розрахувати його найоптимальнішим чином. По-третє, органи зовнішнього фінансового контролю повинні систематично вести аналітичні розробки. Реалії соціально-економічного розвитку Автономної Республіки Крим, а також бюджетних, фінансової, податкової а банківської систем потребують подальшого вдосконалення форм і методів діяльності.
Уже є пропозиції вдосконалення зовнішнього контролю за державними фінансами. «Сьогодні Рахункова палата АРК здійснює контроль за використанням витратної частини бюджету, але не має повноважень контролювати його наповнення», — розповідає Володимир Поліщук. Виходить, як спеціальний інструмент парламентського контролю вона значно обмежена в повноваженнях. У той же час, практика свідчить про необхідність надання рахунковим палатам особливого статусу серед органів державної влади. На основі вивчення й узагальнення закордонного досвіду можна дійти висновку, що повноваження Рахункових палат потребують істотного розширення. Зокрема, органи парламентського контролю слід наділити правом контролю не лише за витратами, а й за прибутковою частиною бюджету, за рухом трансфертів місцевим бюджетам, реалізацією державних корпоративних прав і майнових відносин, правом припинення фінансової діяльності організацій, які допускають порушення у використанні бюджетних коштів, а також правами на проведення експертно-аналітичної оцінки виконання місцевих бюджетів, на подання правоохоронним органам матеріалів для притягнення до відповідальності посадових осіб за порушення бюджетного законодавства. Для цього слід ухвалити спеціальний закон України про єдину систему державного фінансового контролю. На думку Володимира Поліщука, треба також збільшити термін повноважень голови Рахункової палати настільки, щоб він перевищував термін повноважень парламенту, що відповідатиме міжнародним принципам фінансового контролю як функції державного управління… «Iнтеграція України в європейські структури вимагає впровадження такої моделі взаємовідносин центру з регіонами й управління ними, яка б відповідала принципам регіональної політики Євросоюзу, — вважає Володимир Поліщук. У країнах ЄС напрацьовано великий досвід застосування механізмів регулювання регіонального розвитку, підтримки депресивних територій, економічного й бюджетного вирівнювання. Необхідно лише використати цей досвід, адаптувати й застосувати його до умов України. З переходом економіки держави на ринкові відносини назріла необхідність в оцінці ефективності управління державними ресурсами. Для цього необхідна модернізація державного фінансового контролю, наділення його функціями глибокого аналізу всієї системи державного управління. Рахункова палата України займає особливе місце в системі контролю державних фінансів з боку законодавчої влади, основні напрямки діяльності якої визначені Законом України «Про Рахункову палату». Однак діяльність Рахункової палати України здійснюється переважно на центральному рівні, не охоплює розпорядників і одержувачів бюджетних коштів, які містяться в регіонах. У цьому ланцюжку безперервність контролю втрачається. Тому для здійснення Рахунковою палатою України в повному обсязі своїх функцій і повноважень, передбачених ст. 98 Конституції України, Бюджетним кодексом України, Рахункова палата повинна мати свої підрозділи в регіонах.
Володимир Поліщук вважає, що систему фінансового контролю на регіональному рівні слід розглядати не як вертикальну ієрархію суб’єктів контролю, а як єдність цілей, принципів, методик і системи контролю у сфері державного управління регіоном. До структури Рахункової палати АРК був введений новий відділ із взаємодії з Рахунковою палатою України та місцевими бюджетами Автономної Республіки Крим. Однак, цього недостатньо. Державний фінансовий контроль, як елемент регіонального управління, має здійснюватися й на етапі планування, й на стадії оперативного управління, й лише тоді це дає можливість визначити, наскільки ефективно використовуються фінансові ресурси території, виявити резерви зростання. Тому в Україні, як це робиться практично в усіх цивілізованих країнах, за регіональними бюджетами також має бути встановлений зовнішній фінансовий контроль.
КОМПЕТЕНТНIСТЬ КАДРIВ ПРОТИ КОРУПЦIЇ
Удосконалити методи незалежного фінансового контролю можна одним із шляхів підвищення його якості на регіональному рівні. Є три напрямки: внесення змін до законодавчої та нормативно-правової бази, створення організаційних умов функціонування суб’єктів контролю та вдосконалення кадрової роботи. У зв’язку з цим, у Криму розроблені науково обгрунтовані механізми парламентського контролю. Їх упровадження дозволило використати в роботі сучасний метод фінансового контролю — аудит ефективності.
Специфіка діяльності органів фінансового контролю вимагає розробки окремої програми підготовки й перепідготовки фахівців на спеціальних факультетах і кафедрах ВНЗ, як вважає Володимир Поліщук. Кримський досвід свідчить, що основними напрямками такої кадрової політики мають бути вдосконалення системи прийняття персоналу на роботу, забезпечення постійного кар’єрного просування, перепідготовка кадрів, що дозволяє контролерам виконувати будь-яке завдання з мінімальною додатковою підготовкою.
ДОВIДКА «Дня»
Європейська організація регіональних органів зовнішнього контролю державних фінансів (EURORAI) створена 1992 року. До організації входять понад 60 регіональних органів фінансового контролю світу. Органи управління: Генеральна асамблея, Керівний комітет, Генеральний секретаріат. Штаб-квартира міститься в Барселоні, за місцем перебування президента EURORAI Джоана Колом Наваля, голови Аудиторської палати Каталонії (Іспанія). Відповідно до статуту організації, її завданнями є: сприяння кооперації контрольних органів, обмін знаннями й досвідом, сприяння проведенню досліджень у сфері державного фінансового контролю, сприяння обміну програмами й організація курсів підвищення кваліфікації, сприяння впровадженню уніфікованих технологій проведення контролю. Кримська Рахункова палата є членом EURORAI з грудня 2003 року.