Забезпечити проведення конкурсного відбору перевізників на ринку маршрутних таксі протягом місяця вимагає від київської влади Антимонопольний комітет України (АМКУ). Про це наприкінці минулого тижня заявив в.о. голови АМКУ Олександр Мельниченко.
Мельниченко наголосив, що в Києві порушувалися правила конкурсного відбору перевізників на ринку маршрутних таксі. Згідно з даними комітету, така ситуація виникла через те, що Київська міська рада не забезпечила належного контролю за діяльністю Головного управління транспорту міськдержадміністрації щодо проведення конкурсного відбору перевізників. Зокрема, як інформує АМКУ, терміни дії договорів перевізників на здійснення діяльності на майже 100 із 263 автобусних маршрутах загального користування в режимі маршрутних таксі закінчилися ще в 2008—2009 роках.
«Це призводить до того, що під час укладення договорів не висувалися відповідні вимоги до перевізників щодо дотримання, зокрема, цінової політики», — зазначив в.о. голови АМКУ.
У комітеті Київської міської ради поставили умову забезпечити конкурсний відбір перевізників протягом місяця та дотримуватися конкурентного законодавства в цій сфері. Але лише столицею справа не обмежиться. Антимонопольний комітет також доручив усім головам територіальних відділень перевірити дії місцевої влади у всіх обласних центрах і у великих містах України.
І в умовах, коли рух майже на половині маршрутів здійснюється з простроченими договорами, говорити про підвищення ціни на проїзд просто недоречно, вважає Олександр Мельниченко. За його словами, в Києві немає підстав для підвищення тарифів на проїзд у маршрутних таксі. «Погляньте на ціни на бензин за останні два місяці, погляньте на інші складові. Хіба в нас робоча сила подорожчала? Хіба щось таке мало місце в Україні?», — аргументує він.
У той же час, голова київської організації роботодавців-перевізників «Столиця» Валерій Липецький вважає інакше. Як уже повідомляв «День», він вважає, що тарифи найближчим часом зміняться, і підвищення мало б скласти близько 20—30%. Перевізники переконують, що це — необхідність, без якої їхня праця вважатиметься нерентабельною. Якщо ж у квітні не винесуть рішення щодо підвищення тарифів на проїзд, перевізники загрожують не виїхати на маршрути.
У комунальних перевізників Києва ситуація ще більш серйозна. Їм не виплачують зарплатню. У ЗМІ вже з’явилася інформація, що поточного тижня столичні транспортники страйкуватимуть. У той же час, у «Київпастрансі» «Дню» повідомили, що зупиняти рух і виходити на мітинг вони не збираються. Але підтвердили, що заробітної плати за частину січня, весь лютий і аванс за березень працівники підприємства ще не бачили. «Щодо розмов про страйк, то в нас дійсно є активна група водіїв у другому тролейбусному ДЕПО. І страйкові настрої серед водійського складу й інших працівників існують. Але більша частина розуміє, що страйк — це найрадикальніша реакція на ситуацію, що склалася. Та й чи вирішить він проблему взагалі?» — говорить «Дню» голова профспілкового комітету електротранспорту ДЕПО й відособлених підрозділів КП «Київпастранс» Сергій Болденюк. Із боку профспілок, говорить він, вони зробили все, що могли: зверталися до найвищих інстанцій, а в п’ятницю на зустрічі з Віктором Януковичем передали своє повідомлення і йому, на що Президент пообіцяв відповісти особисто.
Тож чи варто жителям Києва якось готуватися до багато раз анонсованого «транспортного колапсу», коли й нинішню ситуацію із громадським транспортом багато хто інакше навіть не називає? Що примітно — незалежно від ціни за проїзд, тарифи зростають, а якість послуг, у кращому разі, залишається такою самою. Чи можливо оперативно і, головне, мирно вирішити проблеми і перевізників, і пасажирів завдяки виконанню вимог АМКУ? Голова прес-служби комітету Богдан Якимюк вважає, що за це повинна відповідати київська влада. «Зі свого боку ми ухвалили рішення, і воно буде виконане, про що заявили представники КМДА, — говорить він «Дню». — Якщо ж ні — звертатимемося з позовом до суду. АМКУ вважає, що місцева влада повинна забезпечити конкурентний правопорядок у сфері пасажирських перевезень у столиці, тоді буде порядок і в питаннях ціноутворення».
У той же час, транспортники на міську владу надій не покладають. «З адміністрацією міста працювати складніше. Ось і чекаємо, коли почне працювати уряд, — говорить Болденюк. — Минулої п’ятниці я був на зустрічі з Віктором Януковичем, на якій був присутній великий профспілковий актив не лише столиці, а й усієї України. Там відбулася серйозна розмова, головною темою якої була заява про те, що Президент, як гарант Конституції, працюватиме з профспілковим активом на правах соціального партнерства».