Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

«Зараз є нульова вірогідність підняття акцизів на бензин»

Експерти прогнозують: переймаючись результатом виборів президента, влада не порушуватиме це питання до 2015 року
30 травня, 2013 - 12:00
ФОТО РУСЛАНА КАНЮКИ / «День»

Прем’єр-міністр України Микола Азаров звинуватив опозицію в тому, що вона необѓрунтовано лякає населення планами уряду підвищити акцизи на нафтопродукти. «Остання чергова страшилка — це нібито підвищення акцизів на автомобільне паливо», — сказав він учора, відкриваючи засідання Кабінету Міністрів у Києві.

Паралельно Міністерство фінансів поширило прес-реліз, у якому підтвердило, що Міністерство інфраструктури запропонувало законопроект про поетапне підвищення ставок акцизного збору на нафтопродукти для збільшення фінансування українських доріг.

«Незадовільний стан українських доріг вимагає негайного втручання з боку уряду. Тому не дивно, що міністерствам інфраструктури, фінансів, економічного розвитку і торгівлі, регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства, а також «Укравтодору» було доручено зробити низку кроків, аби покращити вітчизняні шляхи», — починається повідомлення Мінфіну. Зокрема, вищевказані держоргани повинні подати пропозиції щодо залучення додаткових коштів для дорожнього господарства та щодо реформування системи державного управління доріг і затвердити Державну програму розвитку автомобільних доріг на 2013—2018 роки. Також держаним установам доручено посилити контроль за цільовим та ефективним використанням бюджетних коштів.

Перші ластівки не примусили на себе чекати. 5 квітня у прес-службі Міністерства інфраструктури повідомили, що спільно з «Укравтодором» було розроблено низку пропозицій, серед яких і проект Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо ставок акцизного податку на нафтопродукти)». За цим документом пропонується поетапно збільшити ставки акцизного податку на нафтопродукти до європейського рівня. «В Україні діють найнижчі акцизні збори на паливо в порівнянні з іншими країнами Європи — 198 євро за тонну бензину і 46—98 євро за тонну дизелю... В середньому по Євросоюзу мінімальні акцизні ставки складають 466 євро за тонну бензину і 375 євро за тонну дизельного палива. Такі зміни дозволять поліпшити якість доріг в Україні, а відповідно і підвищити рівень безпеки руху», — пояснювали тоді у відомстві. Та після того, 10 квітня, міністр інфраструктури Володимир Козак спростував цю інформацію. На сьогодні питання про підвищення акцизу на дизельне паливо не стоїть, а на бензин — навіть не розглядали», — заявив Козак.

За півтора місяця стало відомо, що Мінфін подав на розгляд уряду законопроект «Про внесення змін до Податкового кодексу про деякі ставки акцизного збору» 22 травня. За інформацією «КоммерсантЪ-Украина», проект закону передбачає різке збільшення акцизу на бензин (зі 198 до 396 євро за тонну) і дизельне паливо (з 46—98 до 92—196 євро за тонну). Повідомлялося, що текст був написаний Мінфіном за ініціативи «Укравтодору». В той же час у прес-службі Міністерства фінансів «Дню» повідомили: жодних рішень щодо цього законопроекту на сьогодні не прийнято. «Питання збільшення ставок акцизного податку на паливо потребує ѓрунтовного та тривалого аналізу наслідків, що унеможливлює розгляд цього питання в найближчій перспективі», — підкреслили у Мінфіні.

Після цього позафракційний народний депутат Анжеліка Лабунська, яка до обрання у Раду працювала юристом у керівництві групи «Фінанси і кредит» бізнесмена Костянтина Жеваго, подала до Верховної Ради законопроект, в якому норми повністю збігаються із законопроектом, що готував Кабінет Міністрів. Єдиною відмінністю проекту Лабунської від урядового є пропозиція направити 50% з надходжень від підвищення акцизу на нафтопродукти, скраплений газ та компоненти моторних палив у спеціальні фонди місцевих бюджетів. У першому читанні законопроект може бути розглянутий на найближчому пленарному читанні, що розпочнеться 4 червня.

Геннадій РЯБЦЕВ, заступник директора Центру «Психея»:

— Зараз нульова вірогідність підняття акцизів на бензин. По-перше, Азаров спростував цю інформацію, по-друге, голова фракції Партії регіонів Олександр Єфремов заявив, що навіть якщо відповідний законопроект потрапить в парламент, то Партія регіонів за нього голосувати не буде. Окрім того, до Кабміну жодного законопроекту поки подано не було. Є проект «Укравтодору», що подано до Мінінфраструктури, і далі він ще не пішов. У тому законопроекті є розрахунки, які, на погляд «Укравтодору» підтверджують доцільність збільшення акцизів.

Із законопроектом Лабунської виходить цікава ситуація. Він поданий депутатом, яка ніяк не причетна до ринку нафтопродуктів. До речі, ще 19 квітня Анжеліка Вікторівна подавала проект постанови про утворення Тимчасової слідчої комісії з розслідування діяльності «Укравтодору». І в цій пояснювальній записці Лабунська каже, що у жодному разі не можна піднімати акцизний податок на нафтопродукти. Тому що, по-перше, це вдарить по кишені автомобілістів, а по-друге, не вирішить проблеми, бо «Укравтодор» не в змозі ефективно витрачати виділені кошти.

У той же час може бути альтернативний законопроект, але його сутність буде такою, щоб акцизи не піднімали до президентських виборів 2015 року. Такий крок може не просто нашкодити партії влади, а винести їм смертний вирок.

Навряд чи складеться ситуація, коли влада підніме акцизи, але зобов’яже АЗС не підвищувати цін. Якби у продавців палива була можливість і націнка 10—15% чи 50% — тоді інша річ, але зараз із 11 гривень за літр бензину на всі затрати трейдери беруть лише 1,5 гривні. З цієї суми гроші ідуть на утримання АЗС, на зарплати працівникам, на погашення кредитів, рекламу, програми лояльності і все, що з ними пов’язано.

А якщо податок підвищать удвічі, то ціна бензину зросте в середньому на 1,54 гривні. Тобто якщо не піднімати цін, то всі заправки стануть збитковими. Усі розрахунки «Укравтодору» недолугі. Єдине, про що можна говорити, — це можливість підготовки законопроекту, який буде спрямований на поетапне підвищення акцизів після 2015 року.

Віталій СЕЛИК, «День»
Газета: 
Рубрика: