СИСТЕМА
Переможні реляції Мінприроди, яке постійно нарощує запаси природних копалин в українських надрах, створюють враження самозабутньої роботи. І уявляєш собі безсрібників, які в холоднечу і спеку ведуть польові дослідження... У принципі, геологи в нашій країні ще не перевелися. Честь їм і хвала! Але як використовуються їхні відкриття? Який прибуток приносять вони державній скарбниці?
На жаль, при найближчому розгляді, тут виникає безліч запитань. Про них глава правління ВАТ «Укрнафта» Ігор Палиця повідомив у відкритому листі Президентові України Вікторові Ющенку, звинувативши керівництво міністерства в «безпрецедентному нехтуванні інтересами держави». На думку Палиці, «системність і організованість злочинних дій» урядовців Мінприроди створюють загрозу національній безпеці України та перешкоджають громадянам країни в реалізації їхніх прав, гарантованих державою.
У подробицях про схеми, за допомогою яких можна добре «нагріти» державу при купівлі на відкритих аукціонах ліцензій на розробку нафтогазових родовищ, журналістам розповіли перший заступник глави правління ВАТ «Укрнафта» з фінансово-економічних питань Володимир Пустоваров і начальник юридичного управління компанії В’ячеслав Карташов.
СХЕМА
Як безпосередній учасник торгів 29 серпня, Пустоваров розповів, що для «Укрнафти» особливий інтерес являли дві площі — Ілемківська (Івано-Франківська обл.) і Гаркушинська (Полтавська обл.). Але в практиці продажу більшості з 13 ліцензій можна було помітити певні закономірності. Так, при продажу двох площ в Луганській області (Сербської та Північно-Крутогорівської), після декількох реальних кроків аукціону один із учасників запропонував ціну, яка не дуже відрізнялася від стартової. Після цього наступний учасник, ТОВ «Техногазіндустрія», запропонував ціну на декілька порядків вищу. При стартовій ціні на ці лоти 202 і 143 тисячі гривень, їх було продано відповідно за 48 і 63 млн. гривень.
Пустоваров пояснив, що така ситуація зумовлена положенням про проведення торгів, яке передбачає, що у випадкові, якщо їх переможець протягом 30 днів не вносить заявлену в ході тендера суму, то договір укладається з іншим учасником, який запропонував найбільшу ціну.
Аналогічний сценарій повторився і при продажу лотів, у яких була зацікавлена «Укрнафта» — Ілемківського та Гаркушинського родовищ. Учасник під номером 19 — «Нафтогазодобувна компанія» запропонував трохи більше 8 млн. і 4 млн. гривень. Услід за цим учасник № 24 «Продуктсервіс» наступним кроком запропонував 250 млн. і 210 млн. гривень. При цьому Пустоваров також підіймав номер, щоб назвати ціну, але ліцитатор зробив вигляд, що не помічає його, і опустив свій молоток. І тоді представникові «Укрнафти» довелося назвати наступну за кроком торгів ціну, хоча він і вважав її завищеною. «Таким чином, — говорить Пустоваров, — «Укрнафта» своїми діями не дала можливості придбати ліцензію за явно заниженими цінами».
СИЛОВИЙ ВАРІАНТ
Далі, за словами заступника глави компанії, почалася детективна історія. У протоколі, який йому запропонували підписати, хід торгів було відбито невірно, а в отриманні відповідних відеоматеріалів Пустоварову відмовили. Не показали йому й документа, відповідно до якого оператор торгів товариство «Мультісервіс» дістало право їх проводити (це, нібито, був наказ Мінприроди). Після цього Пустоварова практично заблокували в залі торгів. І лише викликаний ним телефоном наряд міліції «розрулив» ситуацію... «Чому до проведення торгів був залучений нікому не відомий «Мультісервіс», тоді як у країні є чимало відомих бірж?», — питає Пустоваров. Він зазначає, що «Укрнафта» виступає за прозорі торги, на яких формується справедлива ціна й визначається найкращий покупець.
«Правову базу» аукціону журналістам прокоментував Карташов. За його словами, постановою від 4 квітня 2007 року Кабмін змінив порядок аукціонів, який діяв раніше, при якому дозволив Мінпріроди на конкурсних засадах визначати його оператора, тоді як раніше цим займалося саме міністерство, і встановив, що в разі неоплати переможцем зумовленої в ході тендера суми, право придбання ліцензії переходить до учасника, який запропонував другу за розміром ціну (раніше результати торгів у такій ситуації анулювалися). Саме такі норми, як твердить Карташов, дозволили обмежити торги за раніше визначеною ціною і «адресно розподілити ліцензії». Юрист компанії також розповів, що після аукціону «Укрнафта» звернулася до глави Мінприроди, вимагаючи припинити затвердження підсумків аукціону, які були спеціально спотворено. Але міністр не відреагував. Тому компанія звернулася також до Генпрокуратури, Служби безпеки України, з проханням розпочати розслідування злочинних схем. Минулого тижня було подано позов до суду, який задовольнив вимогу «Укрнафти про забезпечення позову». Операторові аукціону заборонено здійснювати будь-які дії, спрямовані на виконання аукціонного комітету.
Відсутність належного контролю з боку профільного міністерства та правоохоронних органів, констатував Пустоваров, дозволила створити в Україні ефективну злочинну схему розподілу прав на користування надрами, яка дає можливість спотворювати результати аукціонів і незаконно отримувати ліцензії за заниженими цінами. У результаті, за словами Пустоварова, в країні створюється тіньовий ринок продажу ліцензій, а бюджет втрачає сотні мільйонів гривень.
ТЕ Ж САМЕ І З САХАЛІНКОЮ
При цьому, відповідаючи на запитання «Дня» про долю Сахалінського нафтогазоконденсатного родовища, за яке «Укрнафта» раніше пропонувала не менш ніж 300 мільйонів гривень, Карташов розповів, що й тут можливі серйозні втрати для держави внаслідок злочинних схем. «Як нам стало відомо, найближчим часом, тобто до виборів, Мінприроди має намір передати цей спеціальний дозвіл недержавній комерційній структурі — компанії «Геолсоюз», яка входить до сфери впливу осіб, наближених до керівництва Мінприроди». А єдиною умовою такої передачі, згідно з нормативними актами Мінприроди, за його словами, є забезпечення участі чинного ліцензіата (НАК «Надра України») в статутному фонді недержавної компанії в розмірі 50% корпоративних прав. «Ця умова стосується лише моменту передачі спецдозволу і ніяким чином не перешкоджає здійсненню продажу таких корпоративних прав за їхньою номінальною вартістю після переоформлення спеціального дозволу», — спрогнозував Карташов. При цьому він також повідомив, що «Укрнафта» вже отримала пропозицію від осіб, які представляють інтереси «Геолсоюзу», купити права на Сахалінське родовище шляхом придбання корпоративних прав у «Геолсоюзі». Неформальна ціна такої участі на декілька сотень мільйонів гривень перевищує ціну, яку Мінприроди звичайно виставляло за дозвіл на аналогічні родовища. «Це свідчить про те, що особи, пов’язані з «Геолсоюзом» і наближені до Мінприроди, поінформовані про реальну ціну аналогічних родовищ», — підкреслив Карташов і додав, що компанія збирається звернутися з цього питання до правоохоронних органів.