2019-й став другим у історії «українського театрального «Оскара» — загальнонаціонального фестивалю-премії «ГРА — GRA (Great Real Art)». Дещо всупереч традиційному «календареві» театралів, які звикли вимірювати своє творче життя сезонами, «ГРА» — через специфіку державного фінансування — прив’язана саме до календарного року: прийом заявок починається в січні, а покази вистав-фіналістів відбуваються останнього тижня листопада.
Минулорічна кількість учасників — 70 вистав, 68 театрів — збільшилася до 83-х. Доєдналися, зокрема, такі потужні «гравці», як Театр ім.В.Василька та Національна опера з Одеси, Харківський театр ім.Т.Шевченка, Київські театри на Подолі та Драми і комедії, Львівський театр ім.Л.Курбаса. На першому фестивалі тріумфували, поряд з Києвом, Чернігів (двічі), Івано-Франківськ та Миколаїв. Нині столиця взяла реванш — 5 номінацій-переможців, «розбавлених» Львівською національною оперою ім.С.Крушельницької. Очевидно, що системи тут бути не може — хтось «вистрілює» нині, хтось робить павзу чи зупиняється в «півфіналі». Щире бажання організаторів — Національної спілки театральних діячів — а також українських експертів та міжнародного журі полягає якраз у тому, щоби «зшивати» країну мистецькими засобами та комунікаціями, долати хуторянський ізоляціонізм, формувати картину вітчизняного театру як розмаїтого — жанрово, стилістично, географічно, як такого, що резонує разом із суспільством, не забуває свого коріння та рухається у майбутнє. Одним словом — живе.