Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

24 миттєвості

Гала-концертом завершив свій сезон Київський муніципальний театр опери та балету для дітей та юнацтва
5 серпня, 2006 - 00:00
ФРАГМЕНТИ З БАЛЕТУ «МАЙСЬКА НІЧ» / ФОТО РУСЛАНА КАНЮКИ / «День»

ТРИ НОВИНКИ В АФІШІ

За рік тут відбулося три прем’єри, що стали справжніми прикрасами репертуару театру. «Паризькі веселощі» Жака Оффенбаха у хореографії Валерія Ковтуна (легка, весела вистава стала однією з останніх робіт майстра хореографії, що передчасно пішов із життя) поновив Сергій Бондур, виконавши разом із Іриною Гордійчук одну з двох головних партій, присвятив цю роботу пам’яті видатного балетмейстера. Великий резонанс публіки викликала опера сучасного російського композитора Сергія Баневича «Історія Кая та Герди». У ній є елементи мюзиклу, надзвичайно красиві танцювальні номери, а взагалі ця вистава дала простір для самовираження солістів-вокалістів, хору, балету, оркестру. Якщо подивитися на афішу, то остання прем’єра сезону — «Спартак» Арама Хачатуряна в постановці Віктора Литвинова набула широкого розголосу у шанувальників балету.

Цей сезон був насичений творчими подіями. На базі театру пройшов Фестиваль мистецтв «Сергій Бондур запрошує», який презентував видатних майстрів України, Білорусі та Японії. Програма фесту запропонувала не лише концерт, де поряд з класикою була представлена сучасна хореографія. У рамках фестивалю пройшли балети «Напій бажань» у хореографії Сергія Бондура та Олексія Буська. «SOUL-B» Костянтина Томільченка та «Ромео і Джульєтта» на музику Петра Чайковського у постановці Раду Поклітару...

У репертуарі Муніципальної опери багато назв знайомлять глядачів із шедеврами світової оперно-балетної класики, запрошують у вишуканий світ вокально-симфонічної музики. Загалом у афішах театру більше 50 назв, серед яких широковідомі, як, наприклад, «Ріголетто», «Ромео і Джульєтта», «Іоланта», «Жізель», та маловідомі «Пастка для відьми» І. Щербакова, «Майська ніч» Є. Станковича, «Мауглі» О. Градського, «Візок тата Жюньє» на музику Р. Штрауса. На цій сцені можна почути найскладніші симфонічні та вокально-симфонічні твори... Виконанням «Стабат Матер» Дж. Россіні було вшановано пам’ять видатного хормейстера, Михайла Кречка (одного з фундаторів театру, на честь 80-річчя з його дня народження). А «Реквієм» Моцарта, що пролунав у липні, став присвятою Миколі Мерзликіну — головному режисерові театру, який не дожив до свого 70-річчя...

З цього сезону театр носить назву «Київського муніципального академічного театру опери та балету для дітей та юнацтва» і це стало логічним визнанням факту високого творчого рівня роботи колективу з молоддю. Тут стало доброю традицією проводити посвяти у глядача на початку сезону. Дуже цікаві глядацькі конференції проводить кандидат педагогічних наук Оксана Комаровська. Резонанс у публіки викликала зустріч після вистави «Панночка та хуліган», за участю хореографа В. Литвинова і диригента А. Бойченка. Діти ставили запитання, коментували те, що бачили, а найактивніші отримали «Квиток талановитого глядача»... До речі, недавно у видавництві Академії педагогічних наук та Інституту проблем виховання вийшла книга О. Комаровської «Театр і школа: виховують однодумці», у якій автор узагальнила власний багаторічний досвід роботи по підготовці дітей до спілкування з театром...

ГАСТРОЛІ

Як кажуть у дирекції, з кожним роком розширюються рамки міжнародної діяльності Муніципальної опери. Балетна трупа з великим успіхом показувала «Лебедине озеро» глядачам Іспанії та Португалії. А у грудні пройшов тур по Німеччині. Схвальні відгуки отримали вистави: «Лебедине озеро», «Лускунчик», «Жізель», «Ромео і Джульєтта», «Попелюшка», «Шопеніана», «Болеро» та «Кармен-сюїта». У Японі колектив презентував «Жізель» та «Лускунчика». Прихильники балетного мистецтва у багатьох містах Франції аплодували кордебалету театру та солістам Національної опери Ганні Дорош, Максиму Чепику, Тетяні Боровик та Артему Дацишину. «Жізель» у версії киян з великим успіхом було показано у найпрестижнішому залі Мексики «Паласіо де Беллас Артес»... Оркестр театру та диригент М. Мороз репрезентували програму з творів Й. Штрауса, П. Чайковського в Іспанії, а після цього в Англії під керуванням О. Баклана разом із балетом Донецького оперного театру виконували «Попелюшку», «Лускунчика» та «Лебедине озеро»...

Більше десяти років продовжується співпраця Муніципальної опери зі Словенською національною оперою (м. Марібор). У цьому сезоні на її сцені було поставлено «Лебедине озеро» диригентом Бакланом та балетмейстером Литвиновим. Солістка опери Вікторія Ченська, володарка яскравого, драматично наповненого сопрано, співала Норму в однойменній опері В. Беллині.

Кияни брали участь у міжнародних та регіональних конкурсах, де здобули високі нагороди. Наприклад, тенор Олександр Стрюк став володарем III премії на Конкурсі оперних співаків у Санкт-Петербурзі, та I премії на Міжнародному конкурсі вокально- фортепіанних дуетів «Три века русского романса». У творчому змаганні «Мистецтво ХХІ сторіччя» (Ворзель) Гран- прі завоювала сопрано Тамара Ходакова, а III премію отримав бас Роман Смоляр. Та найгучнішою перемогою на міжнародній конкурсній арені здобула Олена Гребенюк — відеокліп виконуваної нею арії Маргарити з опери А. Бойто «Мефістофель» отримав Гран- прі I Міжнародного фестивалю EURO-VIDEO (Албанія). До реяі, цей кліп знято на матеріалі ексцентричної вистави Раду Поклітару «Сили долі», яку було показано на сцені Національної опери України у березні цього року...

ГОГОЛІВСЬКІ ГЕРОЇ «РОЗМОВЛЯЮТЬ» МОВОЮ БАЛЕТУ

Театр завершив сезон балетом Євгена Станковича «Майська ніч» у постановці Алли Рубіної. Ця вистава вважається однією з найкращих робіт хореографа. У балеті гармонічно поєднуються класичний гоголівський сюжет, тонко передаються всі відтінки дотепного гумору, чудова музика по-сучасному колоритна. Тут є український фольклор, а мова танцю образно оповідає історію чарівної української ночі... Яскраві декорації Марії Левитської слугують чудовим тлом для химерної історії про природу, що прокидається, про русалок і панночку, про чаклунство і гультяйство та про кохання... У балеті є романтичні, з елементами класики, дуети Левка з Галею, з Панночкою у блискучому виконанні Олександра Душакова, Ольги Бондур та Марини Воробей. Гострохарактерні, кумедні, карколомні номери Голови і Писара (Андрій Вдовиченко, Костянтин Зубач) та Каленика і Пляшки (Олександр Білоскурський, Ірина Савченко)... А усім «оркестром» керує сам Микола Гоголь (Юрій Кузьмінов), до якого герої спочатку ставляться з боязкою повагою, а коли фантазії автора заходять надто далеко, то втручаються у його творчий процес... Ця вистава — чудовий приклад втілення національної тематики з усіма її барвами.

Завершальним акордом сезону став гала-концерт колективу. Вечір розпочався увертюрою та сценою «Табір» з балету «Спартак». Головну партію ватажка повсталих рабів вперше виконував Костянтин Зубач. Цей танцівник — майстер характерного танцю, але він впевнено показав себе у класично-героїчному амплуа. Дуже тепло сприймала публіка дует Одарки й Карася, який артистично виконали Любов Канюка та Анатолій Крупеня. Вишуканий і «сріблястий»спів продемонструвала лауреат конкурсу ім. Бориса Гмирі Наталя Пелих (партія Венери з опери М. Лисенка «Енеїда»). Гострого драматизму додали концертній програмі Вікторія Ченська, блискучо проспівавши арію Віолетти з «Травіати» та Олена Гребенюк із Віталієм Жмуденком (дует Леонори та графа ді Луна з опери «Трубадур»). Інна Чорна та Олександр Душаков у «Кармен- сюїті виплеснули пристрасність і гостру характерність сучасної хореографії Альберто Алонсо. «Блискучий дивертисмент» у постановці Валерія Ковтуна, назва якого цілком відповідала віртуозному виконанню солістами Іриною Гордійчук, Костянтином Віновим, Костянтином Зубачем, Ольгою Бондур та Чіякі Сано. Оваціями вітали глядачі тріо тенорів та баритонів. Пісеньку Герцога з опери «Ріголетто» завзято заспівали Анатолій Гурін, Дмитро Іванченко та Олександр Монастирський, а в аріозо Роберта з опери «Іоланта» Віталій Жмуденко, Михайло Нагорний та Олександр Стрюк змагалися у схвильованості та піднесеності щодо чеснот «своєї Матільди». Справжньою перлиною концерту став хор під керуванням Анжели Масленнікової, а «Історію Кая та Герди» у виконанні хористів завершився цей концерт та сезон. А після відпустки колектив знову запросить на гостини. Театр готується до ювілею — свого 25 річчя.

Лариса ТАРАСЕНКО, спеціально для «Дня»
Газета: 
Рубрика: