У Музеї Ханенків відкрилася виставка «Живопис і графіка Азії», яка відбувається за програмою «Ars longa: реставратори і реставрація». Цей довгостроковий проект є спільною творчою акцією Національного музею мистецтв імені Богдана та Варвари Ханенків і Національного науково-дослідного реставраційного центру України, який показує киянам та гостям нашої столиці величезну роль українських реставраторів не тільки у збереженні, а й у відновленні унікальної колекції світового мистецтва Музею Ханенків. А відомий латинський афоризм Ars longa, vita brevis («Життя коротке, мистецтво вічне») найкраще висловлює зміст і мету співпраці музейників та фахівців-реставраторів, які навіть всупереч незворотній дії часу зуміли зберегти й нині представляють безцінні культурні скарби. Так, у першому вернісажі проекту представлені відреставровані твори живопису і графіки країн Азії.
— На нашій виставці представлено 35 перлин мистецтва Азії, серед яких — гравюри всесвітньо відомих японських митців Хокусая та Хіросіге, твори китайського живопису XVIII — XIX ст. та іранської мініатюри XVII ст., — відзначила куратор виставки Галина БІЛЕНКО. — Китайські народні картинки няньхуа, які віщували щастя на Новий рік, за традицією щороку спалювали, а тому їхні зразки XIX ст. є сьогодні дуже рідкісними. Напрочуд складною була робота реставраторів з відновлення китайської настільної ширми XIX ст. із зображеннями даоських божеств. Це стосується і буддійських ікон танка — з огляду на особливості техніки виконання, відновлення їх виявилося серйозним викликом для сучасних реставраторів.
ЗОБРАЖЕННЯ ДВОХ АКТОРІВ У КОСТЮМАХ ВІЙСЬКОВИХ ПОВ’ЯЗАНО З «РОМАНОМ ТРЬОХ ДЕРЖАВ»» — ЛІТЕРАТУРНИМ ШЕДЕВРОМ XIV СТ., АДАПТОВАНИМ ДЛЯ ПЕКІНСЬКОЇ ОПЕРИ (НОВОРІЧНА ДРУКОВАНА КАРТИНА «НЯНЬХУА», КІНЕЦЬ XIX — ПОЧАТОК XX СТ.), КИТАЙ, КСИЛОГРАФІЯ, РОЗФАРБОВАНА ВІД РУКИ
Зацікавить відвідувачів творчість Кацушіки Хокусая (1760 — 1849) — японського художника та ілюстратора, майстра укійо-е. Він був одним із найвідоміших митців домодерного японського мистецтва.
За свого життя Хокусай мав не менше ніж тридцять псевдонімів. 1814 р. Хокусай створив першу серію робіт, якій він дав назву «манга». Відтоді ця назва використовується на позначення японських коміксів.
На Заході Хокусай відомий передусім картиною «Під хвилею Канаґавського моря». А «Манга» («Веселі картинки Хокусая») — одна з головних робіт у творчому спадку художника, створена ним на злеті слави. Вона має великий об’єм та складність, надзвичайно багата матеріалом. «Манга» під художнім кутом зору відображає погляди Хокусая на творчість, його філософію, розкриває секрети майстерності. «Манга» має цінність не лише як віха в житті Хокусая, а й як безцінне джерело інформації про культуру та мистецтво Японії епохи пізнього феодалізму. «Мангу» Хокусая часто називають «Енциклопедією японського народу».
«ГЕЙША В СУПРОВОДІ ТРЬОХ ПРИСЛУЖНИЦЬ». КОЛЬОРОВА КСИЛОГРАФІЯ ТОРІЇ КІЙОНАГА (1752—1815 РР.), ЯПОНІЯ
Хокусай, як і японське мистецтво загалом, здійснив значний вплив на європейське мистецтво XIX ст., зокрема на ар-нуво (югендстиль) і французький імпресіонізм. У характерних для югендстилю напружених і звивистих лініях, названих критиками «ударом батога» (нім. Peitschenhieb), є очевидним вплив мотивів Хокусая. Тематика гравюр Хокусая присутня в роботах Клода Моне і П’єра Огюста Ренуара.
Не залишать байдужими глядачів і роботи Андо Хіросіге (1797 — 1858) — японського графіка (він мав артистичний псевдонім Хіросіге Утагава), також майстра школи укійо-е. До його творчого доробку належать численні серії кольорових пейзажних гравюр на дереві: «10 видів Східної столиці» (Токіо), 1827; «53 станції дороги Токайдо», 1833 — 1834; «Понад 60 видів провінцій», 1853 — 1856; «36 видів гори Фудзі», 1854 — 1858; «100 видів Едо», 1856 — 1858, та ін. Для майстерного зображення простору графік часто зображав на першому плані найголовнішу увиразнену деталь, м’яко трактуючи при цьому далекі плани; застосовував також лінійну перспективу. Пейзажі Хіросіге відзначаються вишуканим ліризмом образів, зазвичай на них присутні люди, які займаються своїми повсякденними справами. Мистецтво майстра японського живопису суттєво вплинуло на європейський пейзаж періоду імпресіонізму і постімпресіонізму.
Виставка триватиме до 25 грудня.