Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

«Цей проект стимулював мене показати роботи Примаченко і Білокур за кордоном»

Куратор виставки «Співпричетність. Дієго і Фріда» Надія Перевізник про те, чому геніальна Кало не відбулась би без національного елементу
29 серпня, 2012 - 00:00
НАСПРАВДІ ВОЛОДИМИР МАЯКОВСЬКИЙ ТА ФРІДА КАЛО НІКОЛИ НЕ ЗУСТРІЧАЛИСЯ. РОСІЙСЬКИЙ ФУТУРИСТ ЇЗДИВ У МЕКСИКУ 1925 РОКУ І ТАМ ПЕРЕТИНАВСЯ З ДІЄГО РІВЕРОЮ, МАЙБУТНІМ ЧОЛОВІКОМ ФРІДИ. САМА ХУДОЖНИЦЯ НА ТОЙ МОМЕНТ ЛЕЖАЛА НЕРУХОМА ПІСЛЯ АВАРІЇ. УТІМ, ВОЧЕВИДЬ, БАЖАННЯ СТВОРИТИ ТАКИЙ КОЛАЖ МОЖНА ПОЯСНИТИ ТИМ, ЩО ПОЄДНАННЯ ІДЕЙНО БЛИЗЬКИХ ФУТУРИСТА МАЯКОВСЬКОГО ТА КОМУНІСТКИ КАЛО РОБИТЬ БІЛЬШ ЗРОЗУМІЛОЮ АТМОСФЕРУ ЕПОХИ. ДО РЕЧІ, ЕКСПЕРТИ ГОВОРЯТЬ, ЩО ФРІДА НЕ ВІДБУЛАСЯ БИ БЕЗ НАЦІОНАЛЬНОГО ЕЛЕМЕНТУ. МАБУТЬ, МАЯКОВС

У той вечір у Малій галереї «Мистецького Арсеналу» було спекотно, як у Мексиці. На екскурсію виставкою документальних фотографій «Співпричетність. Фріда і Дієго», яка присвячена двом легендарним мексиканським художникам і громадським діячам Фріді Кало і Дієго Рівері, зібралося чимало людей. Обидві зали було заповнено. Куратор Надія Перевізник допомагала охочим зануритися в «мексиканськість».

— У назві експозиції не просто так є слово «співпричетність». Мексиканські автори, які її формували, мали на увазі синхронність двох художників з епохою. Вони справедливо вважають, що якби не епоха, ці постаті не були б такими. А мені також подобається думка, яку ми сформували з мексиканським куратором: «Якби не Дієго і Фріда, такою не була б епоха». Тому цілком можливо, що це епоха стала синхронна їм. Ці двоє зробили дуже багато для Мексики, а Мексика — для них. В Мехіко залишилося безліч муралів Дієго Рівери, в яких присутня історія і провідні політичні ідеї того часу.

— Фріда і Дієго багато уваги в житті і творчості приділяли національній ідентичності. Чи відбулись би вони без цього?

— Це, в принципі, неможливо. Культура доколумбівського періоду була для них предметом гордості. Дієго і Фріда були глибокими патріотами своєї справжньої національної ідентичності. В Мексиці революція сприяла тому, що її жителі почали замислюватися над «новою Мексикою», був пошук нового рівня націоналізму та «нової мексиканськості». Фантастика, як ці глибокі патріоти-шукачі сполучили ідеї революції з національним.

— Чому це цікаво для нас?

— У нас відбуваються дуже схожі процеси. 20 років тому розпалася велика імперія і союзні республіки почали шукати себе. Україна донині шукає, що вона для світу: борщ, вареники, Марія Приймаченко, Клички або Чорнобиль? Мексика пройшла це у свій час. Дієго запропонував Фріді одягти національний стрій певного штату. А Мексика — це Сполучені Мексиканські Штати, між іншим. Якби вони жили в нас, то Дієго казав би: «Любонько, а не хочеш одягнути гуцульський костюм?»

— Яка була реакція публіки на виставку?

— У мене були серйозні побоювання, що, недочитавши інформацію, люди прийдуть на картини Фріди Кало. На щастя, такі припущення були абсолютно безпідставними. Фріда і Дієго — це бренд, тож відвідувачів було багато. Близько ста людей у звичайний день без лекцій та екскурсій — дуже хороший показник для київських галерей. Зазвичай черги стоять лише до Мистецького Арсеналу та арт-центру Пінчука.

— Яке враження виставка справила на українців?

— Займаючись ширше культурно-мистецькими проектами, я багато працюю з брендом українського мистецтва всередині і ззовні. Це взірець того, як країна може себе промотувати в світі. Мексика зробила колекцію фотографій і транслює себе у різних країнах. Це хороший приклад для наших можновладців, як треба працювати. Простий, маленький проект (всього лише 35 фотографій), проте він дуже дієвий. Бюджет виставки — нищівно-малий. Ми витратили кошти лише на дипломатичну пошту, банер і вино. Це швидше питання пристрасті і любові до мистецтва, ніж питання грошей. Особисто для мене, це стимул взяти картини Приймаченко або Білокур, провести внутрішню роботу, зламати зуби МЗС і зробити виставку за кордоном. Люди читають, що обидва організатори некомерційні структури — посольство Мексики і Мистецький Арсенал. Немає цього кладовища логотипів і довжелезних подяк. Для багатьох розумних людей — це нагода замислитися.

Олена СКИРТА, випускниця Літньої школи журналістики «Дня»
Газета: 
Рубрика: