Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Дитинство у скульптурі

12 травня, 2007 - 00:00
ХЛОПЧИК, ЯКИЙ ВДЯГАЄ ТЕАТРАЛЬНУ МАСКУ

У Музеї мистецтв ім. Богдана та Варвари Ханенків проходить виставка давньоримської скульптури з музеїв Італії — «PUERITIA/ДИТИНСТВО».

Як зазначила Катерина Чуєва, куратор виставки, вперше за свою історію їхній музей презентує увазі відвідувачів античні твори із зарубіжних колекцій Рима, Капуї та Парми. Цей вернісаж вдалося організувати завдяки дипломатам, мистецтвознавцям та Італійському інституту культури в Україні. До уваги киян та гостей нашої столиці представлено десять оригінальних скульптурних творів античної доби: мармурові портрети юних римлян та теракотові скульптури, які різняться за сюжетами, настроєм та художнім ладом, але об’єднані багатозначною темою дитинства. До того як приїхати в Київ, виставка вже побувала в Будапешті та Белграді. Її ідея, за словами Катерини Чуєвої, з’явилася в зв’язку з обговоренням в європейському суспільстві проблем дітей, що проживають на територіях бойових дій: «Для Анни Марії Реджані — генерального директора з питань археологічної спадщини міністерства культурної діяльності та спадщини Італії, ця тематика є надзвичайно важливою, саме тому результатом її творчого задуму стала підбірка творів із різних музеїв Італії, які варті бути представленими багатьом країнам світу».

Скульптурні роботи охоплюють період від IV ст. до н.е. до III ст. н.е. Доробки проміжку цього часу відображають фази людського життя, на які воно розбивалося в давньоримському суспільстві. Особливу увагу, яка супроводжувалася виконанням обов’язкових ритуалів з моменту народження дитини і протягом перших років життя, римляни приділяли новонародженим хлопчикам. Годування, розваги та виховання маленьких римлян було традиційним та священним дійством. Тому символічно тему земного життя людини відкриває найбільш ранній експонат виставки — велична статуя жінки з двома немовлятами на руках, яка сидить на розкішному троні, відображаючи дитинство як ранній вік людства. Цю статую було знайдено під час розкопок стародавнього святилища на території сучасного міста Капуя, вона датується IV ст. до н.е. і є образом давньоіталійської богині Матер Матута — покровительки жінок, зображення якої асоціювалося з таїнством народження дитини.

Одним з найцікавіших творів на виставці є теракотова скульптурна голівка дівчинки (IV—III ст. до. н.е.), яка, за повір’ям, сприяла зціленню від хвороб. Цікавою для глядачів є також статуя «Хлопчика, який вдягає театральну маску» (I—II ст. н.е.), що з 1733 р. зберігалась в колекції Папи Римського Климента ХII. Римський Національний музей та Національний археологічний музей Парми представлені роботами: «Хлопчик з ліхтарем» та статуєю «Хлопчик, одягнений у тогу», яка, на думку італійських спеціалістів, зображає юного імператора Нерона.

Коментуючи цей захід, Анна Марія Реджані відзначила: «Деякі з експонатів виставки походять з розкопок, які були зроблені близько півстоліття назад. Інша група скульптур походить з Археологічного музею Парми, оскільки недалеко від нього було стародавнє місто Велея, де ще в XVIII ст. велися розкопки, при яких було знайдено скульптурну сім’ю імператора Нерона. Знайдені експонати зараз розміщені в Національному археологічному музеї Парми. Велика частина скульптур походить з приватних колекцій, які зараз розташовані в Капіталійських музеях, що були організовані за ініціативою та сприяння Ватикану».

Велике значення виставці додає її зв’язок з минулим, оскільки без минулого в нас немає майбутнього. А враховуючи, що майбутнє — в дітях, символізм та дух, яким просякнута експозиція, надихають на пізнання, вдосконалення та створення нового заради прийдешнього.

Катерина БІЛОКОНЬ, «День»
Газета: 
Рубрика: