Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

До Києва прийшло свято... весни

Музей мистецтв імені Богдана та Варвари Ханенків представив виставку китайського мистецтва «Квіти і птахи»
1 лютого, 2013 - 10:57
«ЧУБАТІ ЧАПЛІ НА СНІГУ» НЕВІДОМОГО КИТАЙСЬКОГО ХУДОЖНИКА / ФОТО АВТОРА

Китайський Новий рік — Чунь цзе, що означає свято весни, є для китайців найважливішим. За східним календарем, цього року для жителів Піднебесної він настане 11 лютого. Однак в Україні, у виставкових залах Музею мистецтв імені Богдана та Варвари Ханенків у Києві, він уже настав! Днями там відкрили виставку китайського мистецтва, присвячену цій події.

Поки тисячі людських ніг, тупочучи, поспішають морозними столичними вуличками, тут, у музейних кімнатах на ошатних сувоях неквапом розпускаються традиційним для китайців весняним цвітінням дерева, нарциси, півонії, лотоси та орхідеї; гордовито споглядають навколо фантастичні фенікси; а ген-там спурхують, кимось налякані, ластівки чи дивляться із квітучих слив блакитні сороки так, ніби знають, приховану від нас, якусь життєву мудрість...

— Слово «слива» у китайській мові співзвучне зі словом «брови». — Пояснює Марта ЛОГВИН, куратор виставки, — а «сорока» — зі словом «радість». Отже, радість, щастя, яке на кінчиках брів, — це й є те щастя, яке вже прийшло. Ось вже воно — простягніть лишень руку...

Китайський класичний живопис має самобутній поділ на жанри — це «люди і предмети», «гори і води» та «квіти і птахи». При цьому кожен сувій жанру сповнений доброзичливої символіки, покликаної привернути до його власника різноманітні блага. Часом образи можуть бути метафорами — вони порівнюють явища у тваринному світі з тим, що відбувається в людському суспільстві. Між іншим, цей давній символізм був крізь віки пронесений китайськими майстрами живопису.

Музей Ханенків, залишаючись вірним традиції, наразі уже вкотре демонструє відвідувачам зразки зі своєї колекції у жанрі «квіти і птахи». Принагідно нагадаємо, що мистецтвознавцями цей жанр вважається найбільш барвистим і декоративним. Адже він найбільш вдало відображає милування людини природою, її розмаїттям і досконалістю.

В експозиції, крім предметів ужитку, серед яких — віяла, халати та традиційна порцеляна, є й рідкісні китайські сувої XVI і XVII — XIX століть. Їхня кількість у фондах сягає понад 350 одиниць і вважається в Європі найбільшим і чи не найціннішим зібранням у жанрі «квіти і птахи».

— Китайський живопис, представлений в колекції нашого музею, є не лише нашою гордістю, а й надбанням держави в цілому. Ще добре пам’ятаю ті часи, коли ці китайські сувої були предметом ревнощів із боку багатьох держав, розказує Галина БІЛЕНКО, завідувач східного відділу Музею Ханенків. — Так трапилося, що ця колекція східного мистецтва осіла саме в Києві, й ми можемо подякувати за це долі...

Працівники музею розповідають, що перший сувій для нинішньої колекції світового значення був придбаний ще на початку XX ст. засновником музею — Богданом Івановичем Ханенком. Також мистецькими творами колекцію поповнювала держава. Однак найбільшим масивом творів, уже на початку 1960-х, колекція розширилася саме за рахунок дарунка від подружжя Андре Стефана і Таїсії Павлівни Жаспар. Уже будучи вдовою, пані Таїсія, росіянка за походженням, переїхавши до Києва, передала особисту колекцію, яку було зібрано під час перебування її родини в Шанхаї в 1928 — 1948 роках. Так, у своїй приватній переписці з визначними людьми, зокрема з королівською родиною у Франції, вона неодноразово згадує про передану колекцію й пояснює, що її чоловік дуже хотів передати її саме киянам, аби вони мали змогу познайомитися з кращими зразками східного мистецтва...

Нагадаємо, виставка «Квіти і птахи» триватиме до 17 березня.

Валентина ОЛІЙНИК
Газета: 
Рубрика: