На відкритті форуму показали унікальний оперний твір класика англійської композиторської школи Генрі Пьорсела «Дідона та Еней» і відновлений дитячий балет «Чиполіно» Карена Хачатуряна.
Звернувшись до твору Пьорсела, одесити запропонували свій зразок музично-сценічної інтерпретації оперної спадщини доби бароко, яка в останні десятиліття відроджується у світовому театральному репертуарі, однак її особливою стилістикою ще навіть не почали оволодівати українські театри. Рішення поставити «Дідону та Енея», ініційоване головним диригентом Одеського театру Олександру Самоїле, заслуговує поваги і схвалення. Досконало справилися з незвичними для них завданнями оркестр під керуванням маестро і хор театру, який вже багато років старанно виховує Леонід Бутенко. Оркестр розташований прямо на сцені театру на очах у глядача, а хор постійно знаходиться на високому балконі. Вистава режисера Оксани Тараненко і сценографа Тетяни Іванової вийшла ефектною, хоча дещо статичною. Постановники захопилися імітацією ритуальних форм античного театру, тому опера перетворилася на урочисте костюмоване дійство (вдалі костюми створив Сергій Васильїв), якому не вистачало внутрішньої динаміки і драматичної напруги. Це відбилося і на музичному трактуванні образів Дідони (Інга Мартинова) та Енея (Гаррі Гукасян). Не створила вагомого дієвого контрапункту і участь балетних дублерів головних героїв (балетмейстер Гаррі Севоян).
Поряд з новими постановками своє місце знайшла у програмі вистава-довгожитель театру «Мадам Баттерфляй» Дж. Пуччіні, якою розпочинався фестиваль. Це був привід згадати знаменну подію — 120-річчя з часу знакових виступів на одеській сцені видатної української співачки світової слави Соломії Крушельницької. Саме з цієї опери Пуччіні таке визнання для Соломії почалося. Адже прем’єрний показ твору на сцені міланського театру Ла Скала, який відбувся 17 лютого 1904 р., зазнав гучного провалу. І лише через три місяці і після внесених композитором змін опера прозвучала у місті Брешіа у новому виконавському складі з Артуром Тосканіні за пультом і з Соломією Крушельницькою у заголовній партії, і на цей раз мала шалений успіх. Сьогодні згідно зі статистикою ім’я Пуччіні займає третю позицію у списку найпопулярніших оперних композиторів, а три його твори, у тому числі «Мадам Баттерфляй», входять у десятку найбільш репертуарних опер. Після Соломії Крушельницької у партії Чіо-Чіо-Сан прославилася ще одна видатна українська співачка Гізела Ципола, свого часу визнана кращою Баттерфляй на відомому конкурсі у Японії. Сьогодні естафету наших уславлених оперних зірок перейняла і гідно утримує солістка Національної опери України, колишня вихованка одеської вокальної школи Тетяна Анісімова. Саме вона з успіхом виступила у заголовній партії опери Пуччіні на відкритті фесту.
Публіка прийшла слухати улюблену оперу, аплодувати відомій співачці, не сподіваючись на художнє потрясіння, яке викличе традиційна, дуже давно поставлена режисером Борисом Рябікіним вистава. Однак Олександру Самоїле зміг своєю інтерпретацією надихнути всіх виконавців і повністю захопити зал. У музиці Пуччіні він розкрив грані, нюанси та багатство оркестрових барв.
«Оксамитовий сезон» поступово набрав темп. Святкова атмосфера панувала й на дотепному і повчальному дитячому балеті «Чиполіно». Ця оновлена вистава балетмейстера Генріха Майорова з яскравими декораціями Дмитра Чембаджі у нас час набуває актуального звучання. Її сміливі і незалежні герої, яких надихає безстрашний хлопчик Чиполіно (Олександр Стоянов), ведуть боротьбу з несправедливістю і утисками, із зухвальством можновладців і асоціюються з учасниками української Революції Гідності.
Меломанів зацікавила концертна програма під назвою «Оперні двійники», якою фінішує форум. Популярні літературні персонажі, відомі сюжети творів Шекспіра, Гете, абата Прево приваблювали різних композиторів і кожним з них — Россіні і Верді, Гуно і Бойто, Массне і Пуччіні — були по-своєму озвучені на оперному коні. Тож одесити можуть пишатися своїм театром, колектив якого шукає нові форми своєї діяльності.
«Оксамитовий сезон» завершиться 25 вересня.