Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Геній портретує генія

14 березня видатному актору і режисеру Амвросію Бучмі виповнилося б 125 років
4 березня, 2016 - 12:54
17 БЕРЕЗНЯ КИЯНИ ПОБАЧАТЬ ПРЕМ’ЄРУ «ЗА ДВОМА ЗАЙЦЯМИ» — «МІЩАНСЬКИЙ КАЛАМБУРЪ ПІД МЕРИКАНСЬКІ МУЗИКИ» / ФОТО НАДАНО ТЕАТРОМ

Черкаси.    1921 рік. Театр ім. І. Франка (за віком ще немовлятко)  зазнає катастрофи — його лідер Бучма раптово покидає трупу,  забравши до того ж від  Гната Юри  велику кількість  талановитих акторів. Шлях «зрадників» лежить до Херсону, де мала  гастролювати придумана  ними трупа «Театр-студія імені І.Франка»...

Із книжки Йосипа Гірняка «Спомини»: «Вагон «теплушка» посувався поволі і застряг на запасних рейках Знаменки. Мистецький керівник Амвросій Бучма не зумів опанувати притаманної йому неврастенії і при випадковій родинній суперечці покинув вагон, заявляючи, що він з нами не їде... Я кинувся в темінь навздогін і горланив між вагонами, благаючи його не покидати товариства. Бронек Бучма   був милий, веселий товариш. На сцені прекрасний актор і партнер. Ця ж витівка розкрила сторінку його характеру, на якому було ризиковано закладати підвалину тривкої будівлі. Розраховувати на його стійкість було небезпечно»...

Втікачі були  покарані — проект провалився і його учасники  розбрелися  різними театральними шляхами...

Можете зауважити, що не цим славний актор А.Бучма, і будете праві. Але почали  ми цей етюд саме так свідомо.  Безмірне схиляння перед талановитими митцями, особливо тими, котрих іменують  геніями, — річ небезпечна — із життєпису зникають  фарби  живої людини...

Химерні особливості  свого характеру Амвросій Бучма  усвідомлював і тому з  легким серцем  віддавав свій талант  і творчу долю в надійні руки. Особливо щасливим  відчував себе у мистецькому спілкуванні з Лесем Степановичем Курбасом в  «Березолі». Історичний час певний період не псував гармонії їх союзу й  дозволив  геніальному режисерові та геніальному акторові неповторно висловити себе на театральному кону...  Гіркота втрати друга й неповторного майстра театру ніколи не залишала Амвросія Максиміліановича.

У кожного, хто розглядає  цю рідкісну світлину, виникає бажання дізнатися, що ж спонукало А.Бучму вдатися до гриму, що відтворює риси обличчя  Л.Курбаса? .

...19 січня 1937 року... У франківців йде прем’єра не кращої, скажімо скромно,  п’єси Олександра Корнійчука «Банкір». Бучма грає головну роль Романа Кручі. Його герой очолює крупний банк. У нього — доросла і вродлива дочка на виданні. Коли їй було три роки,  мати  (її ім’я символічне  — Марина Тайга), не пояснивши чоловіку причину, пішла з родини. Через 16 років вони опинилися поруч — в одному місті. Почуття любові не згасло, але  старанно приховується...    І все ж  Роман Круча відважується напряму запитати, що стало причиною її вчинку. Марина гортає свій старий щоденник і починає вголос зачитувати  записи...

«Січень. П’яте число. Дванадцята ночі. «Сьогодні знов стомився — стільки роботи. Чаю не хочу. Іду спати»;  Шосте. Ранок. У тебе поганий вигляд. Звернись до лікаря. Ну, я поспішаю...»;   Сьоме число. Вечір. Одинадцять годин. «Просунув сьогодні одну велику справу і дуже стомився».;  Восьме число. Ранок. «Збери чемодан. Зараз їду у відрядження.»;  П’ятнадцяте число. Друга година дня. Телефон. «Я приїхав. З вокзалу їду прямо в установу. Буду дуже пізно»... 

І далі, далі, далі... Ніби кінця цьому немає... Вона читає. Він слухає...

Світлина точно зафіксувала стан Бучми-Кручі. На якійсь хвилині він  ніби хоче затулити вуха. Очі гнівні. Біль від почутого. Ненависть до себе. Злість на дружину: «Я падав від втоми, а ти писала щоденник!». 

...Корнійчук по війні створив  для ролі Макара Діброви, яку грав А.М.Бучма, величезний слізний монолог. Старому шахтареві  Макару Діброві передають зітлілий ватник сина, закатованого фашистами і кинутого в стару шахту. Артист  відмовився від монологу, залишивши три слова , які ледь чутно виштовхував із вуст, притиснувши до грудей ватник загиблого:  «Сину мій, сину»...  Існує давній афоризм —  «У мовчанні — крик»!  Граючи «Банкіра», актор  долає не менш складне завдання —  жадібно слухає пояснення Марини й без жодного слова, мовчки, картає себе...

А щодо вибору портрету Курбаса для  гримування — він давав можливість орієнтуватися  й на внутрішній світ легендарного Леся. Це надихало актора точніше знаходити на сцені пластичний та інтонаційний малюнок образу, надавати  умоглядній  п’єсі  переконливості життєвих ситуацій.  Амвросій Максиміліанович дуже добре знав  Леся Степановича  і  любив його — розумного, красивого, задумливого й запального, однолюба,  закоханого в свою найкрасивішу  обраницю, знав також гнівним, втомленим від роботи, бачив у розпачі, особливо в сутичках з радянськими невігласами... 

Для Бучми надати своєму обличчю схожість із Курбасом — на той час репресованим, але  ще живим, — це було сміливе і ризиковане «перетворення». Гадаю, йому поталанило поєднати риси зовнішні із  внутрішньою духовністю, максималізмом свого сценічного героя.  Це ставало рятівничим колом у художньому доопрацюванні образу, а поза тим — освідченням у вічній пошані  до  друга й соратника...

...Ніби ніхто й ніколи не згадував, у всякому разі, письмово  про цей по-бучманському дивний, екстравагантний театральний жест. А хіба не варте це, щоб стати подарунком  безсмертному Бронеку в день його іменин.

Валерій ГАЙДАБУРА, доктор мистецтвознавства
Газета: 
Рубрика: