17 хвилин жаху
Майже вісім десятиліть минуло відтоді, як іспанці — художник Сальвадор Далі та режисер Луїс Бунюель створили перший сюрреалістичний фільм — «Андалузький пес». Однак досі деякі сцени жаху з цієї чорно-білої короткометражки, що триває 17 хвилин, змушують глядача замружуватися.
На вході на виставку, яка відкрилася минулого тижня в музеї Сучасного Мистецтва у Нью-Йорку, — «Сальвадор Далі: художник і кінематографіст» — відвідувачам на великому екрані демонструють епізод із фільму, пише pravda.ru. Це сон, нібито якось побачений Далі: чоловік бритвою ріже око жінці. Багато хто заплющує очі, як і 80 років тому.
Виставка, яка буде відкрита до 15 вересня, зібрала під одним дахом найвідоміші роботи Сальвадора Далі, привезені як із державних, так і з приватних колекцій світу. Сюрреалістичні образи, створені художником, навіть у ХХІ сторіччі вражають уяву.
Годинник, що плавиться, мурашки, які вилазять з очниць, велосипедисти зі спицями від парасольок на головах, жінка з животом у вигляді букета троянд, що кровоточить.
Своєрідною є частина виставки, присвячена кінематографічній діяльності художника, котрий народився 1904 року і в 30-ті роки став одним із родоначальників сюрреалістичного кіно й жанру фільмів жахів.
«Далі як режисер уперше об’єднав у кіномистецтві реальне й нереальне, об’єктивне й уявне, прозаїчне й патетичне, — каже одна з організаторів виставки Джоді Хауптман, пише Reuters. — Картини, як і фільми, створені Далі, в результаті побудови певного візуального ряду проникають у підсвідомість і психологічно дуже сильно впливають на глядача».
Авангардист Далі, втім, ніколи не цурався комерційного кіна. Він став співавтором Альфреда Хічкока по фільму «Коли серце говорить». Разом із Волтом Діснеєм у 40-ті роки взявся працювати над мультиплікаційним короткометражним фільмом, що розповідав про грецького бога часу Кроноса. Цікаво, що студія Діснея закінчила фільм лише 2003 року.
Сальвадор Далі надавав величезне значення роботі в кінематографі. Передове мистецтво початку минулого сторіччя відкривало йому нові можливості для відображення сюрреалістичного бачення світу.
У листі до французького теоретика сюрреалізму та поета Андре Бретона художник писав: «Я зараз знаходжуся в Голівуді, де працюю з трьома американськими сюрреалістами: Гарпо Марксом, Діснеєм і Сесілем де Міллем. Я гадаю, що я заразив їх своїм ентузіазмом, і сподіваюся, що сюрреалізм тут отримає своє конкретне втілення».
Цікаво, що Далі та Бунюель перестали розмовляти після прем’єри «Андалузького пса», а виконавці головних ролей покінчили життя самогубством...
«Венеція-2008»
З 27 серпня по 6 вересня в Італії проходить 65-й міжнародний Венеційський кінофестиваль. У головному конкурсі бере участь 21 картина, серед них й одна російська — «Паперовий солдат» Олексія Германа-молодшого, пише lenta.ru. Фільму Германа доведеться конкурувати з картинами таких іменитих режисерів, як Такеші Кітано («Ахіллес і черепаха»), Даррен Аронофськи («Борець»), Кетрін Бігелоу («Повелитель бурі»), Пупі Аваті («Il Papa di Giovanna»), Барбе Шредер («Inju, la bete dans l’ombre»). В основній програмі опинилися також два мультфільми, обидва японські: «Рибка Поньо» Хаяо Міядзакі, лауреата «Оскара», берлінського «Золотого ведмедя» і венеційського «Золотого лева», та «Sky Crawlers» Ошії Мамору (автора культового «Привида у збруї»).