Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

«Культурою не можна керувати»

24 березня у палаці «Україна» відбудеться творчий вечір Миколи Мозгового
17 березня, 2006 - 00:00
МИКОЛА МОЗГОВИЙ: «Я НЕ ДОПУЩУ, ЩОБ У ПАЛАЦІ ЗВУЧАЛА ХАЛТУРА» / ФОТО БОРИСА КОРПУСЕНКА / «День»

«День» вирішив дізнатися у відомого композитора і співака, що готує маестро для публіки, на кого чекає до себе в гості, якою бачить українську естраду сьогодні і в майбутньому.

— Миколо Петровичу, у нас повелося, що творчі концерти, як правило, приурочують до певних дат...

— Для творчої людини кожен концерт — певний етап у житті і, так би мовити, звіт про пророблену роботу. Я вже понад 35 років виступаю на естраді. Є що показати публіці не лише з минулого, але й нові роботи. Звичайно, я по тисячі пісень, як деякі мої колеги- композитори, не пишу, але дещо новеньке, цікаве ті, хто прийдуть до палацу, обов’язково почують. Ви знаєте, я вважаю, що артистам потрібно регулярно проводити творчі вечори, щоб публіка могла безпосередньо поспілкуватися, поставити запитання, які її цікавлять. Та й кожному артистові потрібно постійно бути в формі, а це можливо, якщо ти часто виступаєш на сцені. Гадаю, що глядачі 24 березня не будуть розчаровані. Ніякої «фанери» у мене ніколи не буває — тільки справжній «живий» звук. Я виступатиму в супроводі симфонічного оркестру і сам сяду акомпанувати за рояль. На вечір нікого спеціально не запрошував. У Києві висять афіші, і хто з колег по естрадному цеху захоче прийти на концерт — буду дуже радий. У програмі крім мене виступить чудова співачка Ольга Макаренко, яка вже довгі роки виконує мої пісні.

— За більш ніж три десятиріччя українська естрада змінилася. На ваш погляд, у кращий чи гірший бік?

— Кожне покоління естрадних артистів і музикантів вважає, що коли вони були молодими, то саме тоді був розквіт. Естрада — жанр дуже мінливий, підпадає під моду: різні стилі, ритми. Сьогодні естрада зовсім інша, ніж та, яка була раніше. Вона не гірша і не краща, а інша, що має своїх шанувальників і критиків. Можна з ностальгією згадувати минуле, а можна уважніше вслухатися в те, про що співає нинішня молодь. Я, наприклад, обожнюю футбол 60—70-х років, а хтось із захопленням говоритиме про київське «Динамо» нинішньої формації.

— Зараз ви є художнім керівником палацу «Україна» і можете впливати на репертуарну політику головної сцени нашої країни...

— Культурою не можна керувати! Це маразм. Ви знаєте, може, наші біди в культурі і мистецтві відбуваються тому, що нам згори Міністерство культури і туризму намагається вказувати, що робити. Я, як художній керівник і директор Національного палацу мистецтв, намагаюся, щоб наша афіша була різноманітною, щоб на нашій сцені виступали кращі колективи, популярні музиканти, співаки. Своє головне завдання я бачу в тому, щоб створити хороші умови для виступу артистам і публіці. Але я не допущу, щоб у палаці звучали низькохудожні твори і відверта халтура. Багато років вважалося, що акустика залу палацу для «живих» концертів не підходить, а нині знамениті артисти вважають за щастя виступати саме на нашій сцені. Сьогодні звукових ям у залі немає і з будь-якого місця публіці добре чутно.

— Миколо Петровичу, минулого тижня завершився фінал відбірного туру на конкурс «Євробачення-2006». Ваші враження від нього, і чи є в України шанс на перемогу?

— Я висловлю суб’єктивну думку, бо відбірний тур проводила моя дочка Олена (Мозгова є членом журі і керівником музичних і розважальних програм НТКУ — Т. П.). Вважаю, що вона з колегами зробила величезну справу, об’їздивши в пошуках конкурсантів шість регіонів України, давши шанс засвітитися молодим співакам. До речі, це буде вже четверте «Євробачення» в її житті. Олена допомагала першому українському учасникові Олександру Пономарьову готуватися до конкурсу і багато зробила для того, щоб НТКУ стало членом Європейської мовної спілки. Консультувала і Руслану Лижичко (гран-прі «Євробачення-2004»). Олена проводила і минулого року відбірний тур, але на останньому етапі втрутилися «великі фахівці» в галузі естради — Томенко зі Стецьківом, вольовим порядком включивши виконавців з Майдану. Результат ми всі добре пам’ятаємо — «Ґринджоли» представляли Україну на конкурсі, «пролетівши» за всіма статтями...

Я дуже радий, що в програмі «Ти — зірка» перемогла Тіна Кароль. Вона чудова співачка й дівчина з характером. Її не збентежили всілякі скандальні заяви деяких діячів мистецтва, організовані паном Орловим, який обурився, що його протеже вилетіла з фіналу. Ви знаєте, на конкурсах незадоволені будуть завжди: хтось програє, хтось виграє. А бійцівські риси Тіні Кароль дуже знадобляться в Афінах. Вона сама написала музику до пісні «Я — твоя королева». Можна говорити, що її зроблено за євростандартом. Ну й що? Зараз мода на таку музику. Значить Тіні вона подобається. Вона — автор, і їй видніше, з якою піснею виступати. А що стосується прогнозів, то я не стану їх робити. «Євробачення» проходить у прямому ефірі і дуже важливо, як зуміє співак налаштуватися, наскільки вдало виступить. Я, наприклад, буду щиро уболівати за Тіну Кароль і від усієї душі бажати їй перемоги.

Тетяна ПОЛІЩУК, «День»
Газета: 
Рубрика: