Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

«Києво-Візантійська традиція: образ і пам’ять»

Так називається виставка, яка відкривається 12 листопада у Львівському музеї історії релігії
12 листопада, 2020 - 09:56
СВВ. ВОЛОДИМИР І ОЛЬГА. СВВ. АНТОНІЙ І ТЕОДОСІЙ ПЕЧЕРСЬКІ. ФРАГМЕНТ ІКОНОСТАСА З ЦЕРКВИ СВ. МИКОЛАЯ У ЗОЛОЧЕВІ. 1911 Р. ХУД. М. СОСЕНКО. ПОЛОТНО, ОЛІЯ

Експозиція побудована у приміщенні дорміторію (спальні) колишнього домініканського монастиря XIV—XVIII століть, де зараз розташований Львівський музеї історії релігії.

Відомий архітектор-реставратор, кандидат архітектури, дослідник архітектури та містобудування Галичини Роман Могитич, як і багато інших вчених, атрибутує цю залу як частину палацового комплексу князя Лева, про що свідчать як давня традиція, так і колони романського стилю, збережені тут.

Мета виставки — показати історію Києво-Візантійської традиції в Галичині, яка бере свій початок від Володимирового хрещення 988 року. Адже запровадження християнства в давньоруській державі наприкінці Х      ст. було епохальною подією в історії України, поворотним пунктом усього її подальшого історичного розвитку, який прилучив Київську Русь до європейської християнської цивілізації. Духовними спадкоємицями церкви Київської Русі вважають Українську греко-католицьку церкву і Православну церкву України. На основі музейних пам’яток організатори виставки розкажуть, як формувалися і зберігалися наші національні традиції у цих двох церквах.

Про історію саме Київської Русі розповідають ікони відомого галицького художника Модеста Сосенка, 1911 року: «Святі Константин і Єлена», «Святі Антоній і Феодосій Печерські», «Святі Володимир і Ольга», «Святі Кирило і Мефодій», нагрудні хрести давньокняжої доби — енколпіони, а також портрет князя Лева Даниловича. Варто зауважити, що саме галицькі князі Лев Данилович і його наступник Юрій I Львович зберегли окремішність української церкви.


РОЗП’ЯТТЯ. БАРЕЛЬЄФ ДВОБІЧНИЙ. ПОЧАТОК ХХ СТ. ЛИПА, РІЗЬБЛЕННЯ

Про період XVI—XVIII ст., коли відбулося з одного боку відродження православної церкви, яке пов’язане з діяльністю Львівського Успенського братства, а з другого — утворення греко-католицької церкви, яка виниклавнаслідокукладенняБерестейськоїцерковноїунії,розповідаютьпортретивизначнихдіячів того часу(«Князь Костянтин Острозький», «Петро Могила», «Гедеон Балабан»), стародруки українських друкарень. Цікавими єкарта «Україна або козацька земля...» 1712 року,»Портрет-прославлення митрополита Атанасія Шептицького» 1729 року, інші.

Найбільшу увагу в експозиції приділено періоду XIX—XX століть. Порушено питання ролі релігії й церкви в контексті формування української національної свідомості та національної ідеї. Комплекс матеріалів розповідає про «епоху митрополита Андрея Шептицького». На огляд представлено особисті речі Митрополита: омофор, срібний свічник з його гербом, антимінс, який виготовив для Андрея Шептицького художник Юліан Макаревич 1901 року.(Презентують і вишитий антимінс саме за взірцем цього антимінса. Його виготовили у підпіллі, коли УГКЦ продовжувала свою діяльність у «катакомбах».) Це був складний час суспільних перетворень, українського національного утвердження, двох світових воєн. Говоритимуть про переслідування церкви радянським режимом, про її відродження і розвиток в Незалежній Україні.

Відвідувач ознайомиться з архівними документами парафії села Вовкова Пустомитівського району Львівської області: метриками смерті бійців УГА і самого села, де зроблено запис про те, що арештовано парафіяльного священника; побачить колекцію печаток греко-католицьких парафій. Неможливо оминути книгу «Апостол», яка видрукована у Львові, у друкарні Михайла Сльозки 1639 року. Під час Першої світової війни вона була прострілена кулею навиліт.


ЮРІЙ ЗМІЄБОРЕЦЬ. ПЕРША ПОЛОВИНА ХVІІ СТ. ДЕРЕВО, ОЛІЯ, ЗОЛОЧЕННЯ

Доповнять виставку пам’ятки сакрального мистецтва. Це — ікони XVII—XX століть: «Святий Ілля Пророк», «Пієта» Володимира Овсійчука, «Богородиця Одигітрія»,»Зачаття Святої Анни», старообрядницька ікона «Собор Києво-Печерських святих»...

Центральним символом експозиції є двобічний феретрон «Непорочне зачаття Богородиці», а на звороті — «Святий Андрій». Цю ікону створено для храму Покрови Пресвятої Богородиці, що у селі Верхній Дорожів Дрогобицького району, 1777 року. Написи виконано латиною і кирилицею.

Допитливих і цікавих чекають історії про процесійні хрести: один — із села Великополе, Яворівського району, що поблизу села Страдча, «Свята Ольго, святий Володимир, благословіть Україну в змаганнях» (988—1918—1938), інший — кінця XVII — початку XVIII століть (надійшов з ЛІМ). На лицевій стороні — розп’яття Ісуса Христа, а на звороті — символічне зображення смерті з клепсидрою у руках, як символом швидкоплинності земного життя.

Кураторки виставки — Надія Полянська, заступниця директора і Наталія Матлашенко, завідувачка відділу музею.       

Олена МАЛЮГА, науковий співробітник ЛМІР Ілюстрації надані музеєм
Газета: 
Рубрика: