Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Ліплені історії

Подорож у столицю гончарства України
9 серпня, 2008 - 00:00
РОЗПОВІДІ ПРО ЗНАМЕНИТІ ВЕЛИЧЕЗНІ ПУХКІ ПОЛТАВСЬКІ ВАРЕНИКИ МИ СВІДОМО УНИКАЄМО. ЩО ПРО НИХ РОЗПОВІДАТИ? ЇХ ТРЕБА КУШТУВАТИ! / В КОЛЕГІУМІ МИСТЕЦТВ У ОПІШНІ ДІТЕЙ ІЗ НАЙМЕНШОГО ВІКУ ПРИВЧАЮТЬ ДО КЕРАМІКИ

Один сучасний український письменник-мрійник-філософ написав, що, аби пізнати Україну, не потрібні детально розроблені маршрути чи «відфотошоплені» путівники. Варто просто «впіймати» першу-ліпшу електричку або поїзд і доїхати до того місця, яке видається вам цікавим. Перш за все — на інтуїтивному рівні. Звичайно, якщо для такого «туру вихідного дня» у вас не забракне авантюризму. А там уже — куди б ви врешті-решт не потрапили, гарантовані цікаві пригоди, місця і явища. Або принаймні їхні привиди. Теза ця перевірялася нами на практиці вже неодноразово. І маємо ще раз запевнити, що авантюризм у ваших жилах значно важливіший навіть за спроможність орієнтуватися за компасом. Бо під час таких мандрівок пригоди не завжди бувають веселими, а здивування — приємним.

Звичайно, прес-тур — детально спланований виїзд журналістів у конкретне місце із конкретною метою — на авантюру зовсім не тягне. Втім, місце, де вдалося нам побувати минулого тижня (за що велика подяка організаторам — Анжеліці Рудницькій і Фонду відродження культурного середовища), цілком може стати авантюрою для вас, шановні читачі — нехай навіть детально і конкретно спланованою.

МІСЦЕ ЗУСТРІЧІ — ОПІШНЯ

Столицею гончарства називають це місце, яке розташувалося у невеличкому селищі Полтавській області (поблизу легендарної Диканьки). Саме Опішня відома як сучасний центр українського гончарства. Якщо озирнутися в минуле, побачимо, наприклад, Пістинський гончарний центр, що процвітав барвами гуцульської кераміки на Івано-Франківщині кінця ХIХ — початку ХХ століття.

Гончарство у найвищому місті Полтавщини, що стоїть на семи горбах, утворених Ворсклою, і пам’ятає битву зі шведами, розвивається вже впродовж трьох тисячоліть. Попри це — жодних спеціальних пізнавальних гончарських знаків у Опішні немає, зате... є пам’ятник Леніну. Про особливість містечка можна здогадатися хіба завдяки розмальованим глечикам, які місцеві жителі подеколи використовують як елемент, так би мовити, ландшафтного дизайну, влаштовуючи керамічно-квіткові композиції у садках, перед хатами.

Наприкінці ХIХ — на початку ХХ сторіччя тут працювало близько 1000 гончарів, тобто кожен п’ятий у містечку мав справу з глиною. У ті часи опішнянські майстри мали славу далеко за межами України. Баклаги і макітри «місцевого розливу» масово мандрували до Європи, Азії і навіть Північної Америки. Сьогодні гончарні масштаби Опішні стали скромнішими. Навіть порівняно з радянськими часами. У минулому сторіччі тут працювало три гончарські заводи, сьогодні — тільки одне приватне підприємство займається промисловим виготовленням кераміки, і те — досить скромних масштабів. Утім, директор місцевого Колегіуму мистецтв Людмила Овчаренко стверджує, що попит на глиняну продукцію — і гончарну, і ліплену — є. Більше того, останніми роками він стабільно зростає, зокрема, з огляду на підвищення загального інтересу до фольклору і етнічної культури.

Опішнянський Колегіум мистецтв, що розташувався на вулиці Партизанський (чи не вбачаєте і тут ви символізму?), існує вже протягом десяти років. Колись на цьому ж місці стояла церква Святої Покрови. Звичайна загальноосвітня школа з часом дещо перепрофілювалася і почала надавати не тільки середню загальну освіту. Особливий освітній акцент тут роблять на уроках гончарства, ліплення, композиції, рисунку та інших мистецьких студіях. Уже з першого класу діти тут мають справу з глиною і гончарним кругом, а вчителі їхні — найвправніші майстри України із безліччю титулів, звань і нагород — Михайло Китриш, Василь Омеляненко, Микола Пошивайло та інші.

На території колегіуму, який також є осередком створення серйозних керамічних виробів (щоправда, не на продаж), є два так званих горна — гончарські печі. Одна з них — більш сучасна, інша — традиційна, вона викопана у землі і за технікою створення копіює прадавні горна. Титулований гончар Микола Пошивайло розповідає, що піч розпалюється протягом 12 годин, нагріваючись до 800—1000 градусів. Протягом цього часу в її нетрях випалюються вироби. «А як ви визначаєте температуру?» — поцікавився хтось із журналістів, шукаючи очима на зовсім не модерному приладі температурні датчики. «За вогнем», — запевнив приголомшену аудиторію досвідчений майстер. Перед початком обпалювання піч з усіх боків обкурюють спеціальними травами — аби відігнати злих духів. Теж, ясна річ, традиція не модернова, але жива. А витягають готові тарілки- глечики з горна аж через два дні, коли піч і вироби вистигають.

Для розпису кераміки в Опішні використовують органічні фарби, виготовлені з ангобів, тобто тієї ж таки глини. Часом, аби отримати потрібні барви, до ангобів додають інші речовини. Завдяки своєму переважно природному походженню, кольори виявляються досить спокійними і теплими — переважають ніжно-блакитний, бежевий, коричневий, м’який зелений. Основні мотиви декорування опішнянських виробів — рослинні орнаменти, рідше — тваринні образи. Звичайно, кожен із традиційних орнаментів має свою символіку, вгадати яку сьогодні майже неможливо. Про значення символів можна тільки здогадуватися. Опішнянські майстрині припускають, що, до прикладу, зображення птаха на глечиках наші предки використовували як символ жертвоприношення, аби не доводилося вбивати живого птаха.

МАГІЯ ГЛИНИ

У кутку шкільної керамічної майстерні — ікона. Під нею — електричний гончарний круг, оберти якого забезпечуються ледь помітною педаллю і незначними рухами ноги гончаря. Розповідають, що колись робота на гончарному крузі була значно складнішою, оскільки однією рукою доводилося його крутити. Відповідно, для ліплення виробу давньому гончарю залишалося вдвічі менше робочої сили, ніж сучасному. Сьогодні все значно простіше. Але й досі нелегко. Найскладніше — це виставити глину на центр кола, аби виріб був композиційно правильним і симетричним. Визнаним майстрам — таким, як Микола Пошивайло, це вдається моментально, молодші ж руки витрачають на це більше часу та зусиль. Узагалі процес створення макітри або глечика для непризвичаєного до такого дійства ока видається ледь не магічним: із кавалку глини в майстерних руках буквально за декілька хвилин виростає десятилітрова макітра або стрункий глечик. А поруч із керамістами-мастодонтами — діточки, які і собі ліплять — хто коників, хто лисичок, хто свистунці. У них — своя магія.

З виправданою гордістю викладачі колегіуму розповідають про те, як відомим опішнянським майстрам удавалося «витягнути» (суто гончарський термін) макітри на 40 і 60 літрів. Цей процес, відверто кажучи, складно навіть уявити.

— Глина — особлива. Ти «тягнеш» її вгору, а вона росте, як дитина... Чим більше витягнеш і чим тоншими будуть стінки виробу, тим швидше нагріватиметься в ньому борщ, а чим товстішими будуть стінки, тим довше страва зберігатиме потрібну температуру, — ділиться секретами гончар з безкінечним переліком заслуг Михайло Китриш.

Гончарством Михайло Єгорович займається з 1954 року. Попри слабкість після складної операції, сьогодні за гончарним кругом майстер вправний і оперативний. Все своє життя він присвятив гончарству у найавтентичнішому його розумінні. До авангарду він ставиться негативно, не підтримує і не визнає його.

— Усе те, що створено згідно з народною традицією, усе це підтримує культуру, дає їй життя. А решта — то тільки заробляння грошей, — впевнений гончар.

Михайло Єгорович розповідає і про українську гончарську школу, яка відрізняється від решти світових центрів народною поширеністю, сталими традиціями і канонами, а також доступністю і зрозумілістю.

Гончарством на примітивному рівні можна оволодіти протягом шести місяців. Але йдеться тільки про ази, а майстерність — то вже справа наполегливості і роботи над собою.

— Це і веселить, і заспокоює майстра. Часом я роблю горщика, а потім у мені щось як перевернеться... і я починаю ліпити коня з величезною пишною гривою... — захоплено описує Михайло Єгорович, а наприкінці зворушливо додає: — Перш за все, людина повинна любити цю справу. Це найголовніше.

Тим часом директор колегіуму розповідає про Міжнародний молодіжний гончарський фестиваль, який проходить тут віднедавна. Цього року він відбувся вдруге. У конкурсній програмі фестивалю взяло участь 300 робіт з України, Росії, Білорусі, Молдови (наступного року планується участь італійців). Цікаво, що положенням про конкурс обумовлена участь не тільки власне керамічних робіт, а і будь-яких декоративних, які причетні, присвячені або пов’язані з гончарством.

Наукової ваги столиці українського гончарства надає Національний музей-заповідник, при якому існують також Гончарська книгозбірня України, Національний архів українського гончарства та видавництво «Українське народознавство», а також Інститут керамології — відділення Інституту народознавства НАН України. Музей, заснований у 1986 році як музей гончарства, згодом був переформований у музей-заповідник. З того часу він існує вже не тільки для цікавих очей туристів, а і для допитливих науково-дослідницьких умів.

А кожен, хто потрапляє в Опішню, може сам, подібно до міфологічного Гнума, що створює світ на гончарному крузі, виліпити власний світ або принаймні декілька ліплених історій...

Маша ТОМАК, «День». Фото надані оргкомітетом фестивалю «Радісна Україна: Опішнянська казка»
Газета: 
Рубрика: