Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

«Ніч в опері»

Родзинкою цьогорічного міжнародного фестивалю класичної музики Mariupol Classic стали open air-концерти
5 жовтня, 2021 - 11:12
ОЛЕКСАНДР ПІРІЄВ

Ці програми, немов магніт, потужно притягнули увагу як до самого фестивалю, так і до класичної музики. У такому форматі і з таким зірковим складом вона звучала тут чи не вперше.

Справжній феєрверк класичної музики та певний культурний шок викликав у містян та гостей столиці українського Приазов'я проєкт «Ніч в опері».

Світова оперна класика звучала у блискучому виконанні оперних зірок, яких визнав світ. Усі вони — солісти Національної опери України: Тетяна Ганіна (сопрано), Алла Позняк (мецо-сопрано), Микола Шуляк (тенор) і Дмитро Агеєв (бас).

Дмитро Агеєв

Розкішна палітра голосів, підтримана інструментальними барвами симфонічного оркестру Харківської філармонії під орудою диригента Юрія Янка. Харизматична ведуча, справжня перлина Українського радіо — музикознавець Галина Бабій, — і створено справді іскристу, немов келих шампанського, програму: Джоакіно Россіні, Жорж Бізе, Шарль Гуно, Гаетано Доніцетті, Сергій Рахманінов, Джакомо Пуччіні, Каміль Сен-Санс. Найкращі оперні арії та справжні вокальні шедеври. Вечірні сукні солісток та смокінги чоловіків. І велетенська, повна людей, чаша Театральної площі: на оперу прийшли сім’ями — від немовлят до людей поважного віку, безліч молоді серед тих, хто прибіг, прийшов чи приїхав на велосипедах чи скейтах. Дітлахи, котрі увесь вечір, наче в казковому екстазі, танцювали у просторі перед сценою. Святкова атмосфера тремтіла й вирувала в нічному повітрі, бездоганні голоси лилися в ефір: соковитий та свіжий голос Тетяни Ганіної, пристрасний і хвилюючий — Галини Позняк, вібруючий світлом кохання — Миколи Шуляка, потужний та глибокий, мов море, — Дмитра Агеєва.

Тетяна Ганіна

Кульмінація вечора означилася в програмі суцільною інтригою: світова прем’єра симфонічної сюїти «Ніч в опері» — за назвою найвідомішого альбому рок-гурту Queen A Night at the Opera, який здобув шосту позицію в рейтингу «100 кращих рок-альбомів усіх часів». Авторка сюїти — Теодора Відерунт. Незнайоме ім’я, вочевидь, творчий псевдонім і ще одна інтрига. Новий твір присвячено дню народження соліста Queen Фредді Мерк’юрі (1946 — 1991), котрому 5 вересня виповнилося би 75…

«Відтворити голос свого кумира Фредді Мерк’юрі голосом віолончелі — це мрія, до якої я йшов понад 20 років», — із цими словами соліст-віолончеліст та продюсер концерту Олександр ПІРІЄВ готовий був до виходу на сцену. Ведуча, звертаючись до публіки, відзначила, що в симфонічній сюїті також пролунає запис голосу самого Фредді Мерк’юрі, який «завжди приворожував яскравою театральністю і часто звертався до оперної естетики». Отже, прагнення легендарного Фредді Мерк’юрі «бути в опері» здійснилося ще раз цієї ночі — на українській землі.

Алла Позняк

Після зливи оплесків і повторення прем’єрної частини на «біс» перші враження від почутого висловила Діана ТРИМА, директорка департаменту культурно-громадського розвитку Маріупольської міськради: «Я чекала саме на цей концерт: виступ Харківського симфонічного оркестру та світових оперних зірок, а в другій частині — світова прем’єра «Ніч в опері». Як організатор переживала, щоб виконати всі технічні і звукові вимоги заради грандіозного звучання оркестру, оперних солістів і сольної віолончелі на сцені просто неба. Людей прийшло дуже багато, і ті, кому не вистачило стільців, сідали на рюкзаки, бордюри, траву чи просто стояли, аби почути світову класику наживо, і це дивовижно... Те, чого ми так прагнули, готуючи і сам фестиваль, і цей концерт. «Ніч в опері» вразила всіх ефектним поєднанням візуалу — фото й відео легендарного рок-виконавця та симфонічної музики, голосу Фредді Мерк’юрі та музики соло-віолончелі. Мушу сказати, цього року Mariupol Classic зумів задовольнити забаганки та очікування всіх поціновувачів класики. Ми відкрили нову локацію — руїни Хоральної синагоги, яка упродовж багатьох років стояла покинутою. Тепер це топ-місце, яке має дуже великий потенціал як цікавий майданчик для сучасних арт-перформансів. Традиційні для фестивалю сцени Камерної філармонії та Драматичного театру вражали оригінальними програмами, кількістю і якістю виконавців світового рівня, котрі завітали до Маріуполя вперше, та аншлагами. Цьогорічний фестиваль приніс суцільний позитив».

Микола Шуляк

Після прем’єри Олександр ПІРІЄВ розкрив деякі подробиці проєкту:

— Основою симфонічної сюїти стали чотири найулюбленіші композиції, які, на мою думку, передають приховану глибину особистості Фредді Мерк’юрі. Це «Пісня пророка» — The Prophet’s Song, за семантикою близька до ідей зороастризму, найдревнішої релігії у світі, адже Фредді Мерк’юрі був її послідовником. Потім — кохання всього життя, Love of My Life — найвідоміша балада, що її він написав для своєї подруги Мері Остін (обидві композиції належать до альбому A Night at the Opera). Третя, найтрагічніша для мене, ніби заповіт, Bijou — із останнього прижиттєвого альбому Innuendo — в цій частині сюїти ми за допомогою спеціального композиторського прийому подали голос самого Фредді Мерк’юрі. І на фінал — традиційна композиція, якою рок-гурт Queen завершував усі свої живі концерти, і в тому числі легендарний альбом A Night at the Opera — це God Save the Queen, де присутня символічна для гурту гра слів. Усі частини сюїти перетікають одна в одну, згідно з оперними канонами, яких — і це важливо — дотримався й альбом A Night at the Opera.

Як і у творчості Фредді Мерк’юрі, в послідовності частин сюїти немає жодної випадковості. Плюс — низка містичних смислів. За назвою альбому A Night at the Opera створено наш проєкт: синтез оперної класики і рок-симфонічної сюїти «Ніч в опері». Так само Фредді Мерк'юрі перебував у русі упродовж життя— від рок-музиканта до світової класики, і це визнала, до слова, примадонна Монсеррат Кабальє. Здійснилося те, про що я мріяв: 75 років від дня народження зірки світу музики ми відзначили не банальним кавером із відомих пісень, а спеціально написаним, новим, оригінальним твором, у якому музика Queen, голос Фредді Мерк’юрі, потужний оркестровий потік — об’єдналися в єдине ціле. Сподіваюсь, це гарний початок для Маріуполя, який теж змінюється: ви бачили цю глядацьку площу, яка нас не відпускала. Вочевидь, місто Маріуполь варте того, щоб мати свій оперний театр — тут уже є підготовлена публіка, і керівництво міста розуміє, що саме висока планка культури зробить його європейським і залишить у минулому всі його сірі будні. Я щасливий, що прем’єра відбулася саме тут і саме так, як, можливо, бажав би сам Мерк'юрі. Україна сьогодні відкрила його музику з абсолютно іншого боку!

Фестиваль Mariupol Classic відбувся уже вчетверте, і вперше за програмою проєктів «Маріуполь — Велика культурна столиця України» та культурно-мистецьких ініціатив «Діалог мовою мистецтва» за підтримки Українського культурного фонду.

Ганна АРХИПОВА, музикознавець, Маріуполь — Київ. Фото надано організаторами фестивалю
Газета: 
Рубрика: