Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Саксофон і кларнет — український інструмент?

У Національній філармонії відбувся концерт циклу «Педагог та його учні»
3 березня, 2005 - 00:00

В ньому брали участь в основному молоді виконавці, що грають на популярному в нашій країні саксофоні та його генетичному «предку» — кларнеті. Інструмент було створено близько 150 років тому бельгійським майстром Адольфом Саксом, який дав йому своє ім'я. З 1857 року Сакс почав першим викладати гру на ньому в Паризькій консерваторії. Популярність нового інструмента — «члена сімейства дерев'яних духових» — швидко пішла вгору. Першими саксофон ввели до своїх партитур композитори Ж. Бізе, Г. Берліоз, Дж. Мейербер, Ж. Массне, К. Дебюссі. Інтерес до нього не обійшов Росію. У 1934 році Олександр Глазунов створив Концерт для альтового саксофона і струнного оркестру. У 20—30-ті роки ХХ століття, коли почався розквіт джазового стилю «свінг», загальне захоплення саксофоном охопило Америку та Європу.

А як саксофону живеться в Україні? Відповідь можна було отримати, побувавши на концерті в Національній філармонії, в якому брали участь 20 музикантів. Наймолодшому з них, Міші Заїкіну 10 років. Він навчається в 4 класі. Але не дивлячись на юний вік, більшість учасників є багаторазовими лауреатами міжнародних конкурсів. Музиканти виконали цікаву програму. Всі вони є учнями прекрасного саксофоніста і педагога, соліста оркестру Національної опери Юрія Василевича. Він викладає в Школі ім. Лисенка і НМАУ. Деякі його екс-учні навчаються в західних музичних вузах, наприклад, у знаменитому американському Джазовому коледжі Берклі.

Юрій Володимирович часто буває за кордоном, він великий знавець сольного і ансамблевого репертуару саксофона. Сам займається аранжуваннями. На концерті було зіграно не тільки популярні, а й маловідомі твори в його інтерпретаціях. Особливо сподобалася публіці п'єса для соло сопрано-саксофона Х. Лоба «Таджі», чудово виконана Володимиром Гойсаком. Дуже ефектно і яскраво прозвучав дует Жені Швецової (альт-саксофон) і Жені Ульянова (маримба, клас В. Титаренка), який виконав Дивертисмент японського композитора М. Юїями. Дві частини з твору ще одного японського композитора Т. Юшимацу «Пухнаста пташина соната» під екзотичними назвами «Співай, птахо!» і «Лети, птахо!» відмінно зіграли Даша Потапенко і Саша Москаленко. А все перше відділення концерту «винесла на своїх плечах» прекрасний концертмейстер, лауреат Міжнародного конкурсу піаністка Віолетта Таран.

Друге відділення вечора відкрив 15-літній Олег Мороз, лауреат десяти міжнародних конкурсів, який у супроводі струнного квартету виконав дві частини Моцартівського квінтету. В концерті брав участь ансамбль «Київська камерата» під керівництвом Валерія Матюхіна. Сподобалися слухачам дві п'єси у виконанні квінтету молодих саксофоністів, учнів Василевича, але найбільш зріло прозвучав квартет саксофоністів Національної філармонії у складі Юрія Василевича, Михайла Мимрика, Володимира Гойсака і Сергія Гданського. Вони чудово виконали попурі Г. Мюллера на теми з опери Ж. Бізе «Кармен».

Після концерту Юрій Василевич відповів на кілька запитань.

— Скільки ви виховали лауреатів?

— Точно не знаю, здається, 36. Але це заслуга не тільки моя, а всіх педагогів, які працювали з дітьми до мене. Багато дітей приїжджають до Києва з різних регіонів України і вступають до нашої школи-інтернату. А я продовжую роботу, розпочату першими викладачами моїх учнів.

— Розкажіть про свій квартет?

— За роки роботи ми стали лауреатами п'яти конкурсів, грали на фестивалях у Франції, Італії, Канаді, Угорщині.

— Ваші учні захоплюються джазом?

— Частина саксофоністів стає професійними джазовими музикантами, що продовжує їхнє захоплення цим мистецтвом.

Ольга КІЗЛОВА, спеціально для «Дня»
Газета: 
Рубрика: