Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Важка доля Одеської опери

Кому й чому не догодила «Турандот»?
23 червня, 2010 - 00:00
СКАНДАЛЬНА ПРЕМ’ЄРА ОПЕРИ ДЖАКОМО ПУЧІНІ «ТУРАНДОТ» УСЕ-ТАКИ ВІДБУЛАСЯ / ФОТО ЮЛІЇ ГОРОДЕЦЬКОЇ

Одеському оперному в незалежній Україні явно не щастить. Спочатку невиплати зарплат, потім 11-річна реконструкція. Здавалося б, із закінченням ремонту та присвоєнням статусу Національного в театру все мало б налагодитися. Але тут почалися скандали з керівництвом театру. Останніми днями конфліктна ситуація в Одеському національному академічному театрі опери та балету, попри свою довгу історію, знову стала темою №1 в Одесі. Виною тому, як і рік тому, скандал із прем’єрою — цього разу з оперою «Турандот». Так само, як і рік тому, — йде директор театру. Тільки ось якщо Сергія Проскурню довго просили піти, то заяву про звільнення його змінник Анатолій Дуда підписав сам .

Скандал в Одеському оперному вибухнув щодо кандидатури на роль Турандот буквально за кілька днів до прем’єри. Німецький режисер Крістіан фон Гетц виступав за Ольгу Сподарєву, а фавориткою диригента Олександра Самуїле стала Тетяна Анісімова. У результаті, роль отримала Анісімова.

Прем’єра опери італійського композитора Джакомо Пучіні на сцені Одеського оперного театру все-таки відбулася. Попри всі інтриги, що передували прем’єрі, постановка отримала високу оцінку глядачів та критиків. Після прем’єрного показу директор театру Анатолій Дуда і художній керівник, всесвітньовідомий піаніст Олексій Ботвінов повідомили пресі, що перлина й гордість Одеси — виявилася втягнутою в численні інтриги, саботажі, з якими творчим керівникам театру одним не впоратися. Олексій Ботвінов через кілька днів після цього склав повноваження.

— Я став художнім керівником, щоб працювати, — зауважив Олексій Ботвінов. — Але є люди, для яких головне не робота, а інтриги та фінансові махінації. А театр — це не ринок.

Анатолій Дуда, який невдовзі після Ботвінова підписав заяву про звільнення, стверджує, що тіньове керівництво театром здійснює заступник директора Світлана Холденко.

— Напередодні генеральної репетиції заступник директора театру Світлана Холденко очолила бунт у театрі і взяла на себе повноваження директора: змінила склад акторів, задіяних у виставі. Колектив театру впевнений, що допомогти в боротьбі з темними силами зможуть лише влада і громадськість. На посаду директора має бути поставлений грамотний адміністратор, який впорається з цією ситуацією. Моє завдання — співати. І мені важко розриватися між моїм покликанням та керівництвом, — розповів Анатолій Дуда.

Керівник первинної незалежної профспілкової організації Одеського національного театру опери та балету Віталій Сивоглаз зауважує, що Світлана Холденко — головна людина в театрі.

— Холденко тут з 2003 року. А в той час керівників театру призначало обласне управління культури. І Холденко призначила керівник управління культури Надія Бабич. І вони разом призначали й контролювали всіх директорів. Тому став неугодний Проскурня, який відразу почав заважати тіньовим схемам Холденко. Дуду і Проскурню просто зіштовхнули лобами, використавши їхні корінні відмінності в підходах до подальшого розвитку театру.

Днями до Одеси на зустріч із колективом оперного прибув міністр культури України Михайло Кулиняк, який повідомив, що конфлікт у Одеському національному академічному театрі опери та балету вичерпаний.

— Директор театру Анатолій Дуда написав заяву про звільнення. Новий керівник театру буде призначений або до кінця поточного місяця, або вже після канікул оперного, — заявив Михайло Кулиняк.

Михайло Кулиняк повідомив, що зараз розглядаються кілька кандидатур на посаду директора. Проте озвучувати їхні імена міністр відмовився. За словами міністра, суттю конфлікту було протистояння в управлінсько-адміністративних стосунках.

Сама Світлана Холденко на зустрічі колективу з міністром не була присутня, оскільки перебувала на лікарняному. До речі, з усіх фігурантів конфлікту лише вона не спілкується з пресою. Як повідомляють джерела в театрі, новим керівником може стати людина Холденко, або Надія Бабич. Поки що виконуючим обов’язки директора Одеського національного театру опери та балету призначений Микола Криворучко, якого саме і вважають людиною Холденко.

А поки частина колективу театру за допомогою журналістів планують звернутися до Президента України з проханням розібратися в конфліктній ситуації. Щодо цієї ситуації прес-агентство «Анонс» опублікувало відкритий лист до журналістів Одеси та області.

«Друзі та колеги! Ми знову збираємо підписи на підтримку прогресивної лінії розвитку Оперного театру. Не допустімо вживаних кишинівських постановок із їхніми пошарпаними декораціями і пронафталіненими костюмами. Це НАШ театр, міський, загальний. Театр, у який, дасть Бог, ходитимуть наші діти, як ходили колись наші батьки. НАШ, хоч хтось і думає про нього, як про власну вотчину. На жаль, міністр культури Кулиняк підтримав господарсько-сантехнічну лінію розвитку Опери. Що поробиш — буває. Новий лист звернений до Президента країни та прем’єр-міністра, і всі ми дуже розраховуємо на благополучне вирішення справи», — зазначається у відкритому листі прес-агентства «Анонс» до одеських журналістів.

Думку щодо нового керівництва висловив всесвітньовідомий піаніст, уродженець Одеси та колишній художній керівник Оперного театру Олексій Ботвінов.

— Мене повідомили про засідання колегії в оперному під керівництвом нового директора пана Криворучка. Перше рішення — поставити правильну, традиційну, «казкову» «Турандот». Тобто — та, що пройшла кілька разів із аншлагами і мала величезний глядацький успіх, — «не наша». Відразу згадується радянська пропаганда — «наші» й буржуазні, «не наші». Вороги, загалом. Означає, всі витрачені гроші, зусилля, величезна робота всього колективу — на звалище.

Я знаю, про що йдеться! Ці розмови пані Холденко про «традиційну, казкову» постановку «Турандот» уже вилилися у воістину вражаючу пропозицію — взяти вже вживані декорації і костюми з Кишинівського театру. Криворучко сказав, що засідання колегії пройшло «при небаченому ентузіазмі» учасників. Не сумніваюся. Тих, хто не перебуває в небаченому ентузіазмі, з театру негайно виганяють. До речі, на зборах проти пані Холденко виступала народна артистка балету Олена Барановська. У неї незабаром відбудеться бенефіс, була випущена красива афіша, висіла прямо перед театром. Так от — відразу після виступу афіша була знята. Є ще запитання щодо свободи висловлювань у нинішньому оперному?

Богдан ДИМОВСЬКИЙ, Одеса
Газета: 
Рубрика: