Новорічний подарунок підготував колектив Національної опери України, запрошуючи глядачів на прем’єру «Кармен» Жоржа Бізе 28 і 30 грудня.
За всю свою багаторічну творчу історію київський театр звертається до цього шедевру світової музики всьоме. Першу постановку здійснив у кінці 20-х років режисер Лапицький. У 1963 р. Дмитро Смолич разом iз диригентом Костянтином Сімеоновим зробили версію, яка проіснувала десяток років. Саме її відновив у кінці 70- х Лев Сілаєв. У цій роботі знову брав участь маестро Костянтин Арсенович (який тодi повернувся в театр), а цікаві декорації зробив славнозвісний майстер — Федір Нірод.
— Практично всі корифеї нашої опери пройшли апробацію через «Кармен», — підкреслив Генеральний директор театру Петро Чуприна. — Можна назвати лише кілька зоряних імен виконавців головних партій: Кармен — Лариса Руденко, Галина Туфтіна, Валентина Река, Хозе — Василь Третяк, Володимир Гуров, Ескамільо — Михайло Гришко, Дмитро Гнатюк, Мікаела — Зинаїда Христич, Клавдія Радченко. Цей твір великого маестро вимагає величезної майстерності усіх, зайнятий у постановці. Я би сказав, що театр перевіряється на професійну зрілість. Потрібна команда сильних солістів. Меццо-сопрано — голос досить рідкісний, а ми можемо похвалитися, що маємо кілька гарних співачок: Анжеліна Швачка та Тетяна Піменова нині репетирують образ фатальної циганки, а в найближчому майбутньому до них приєднаються Тетяна Анісімова, Наталя Кисла та Зореслава Довга. Партія Хозе написана композитором для драматичного тенора. У нас три виконавці — Олександр Востряков, Павло Приймак та Андрій Романенко. Поставити «Кармен» ми запросили російського режисера з Большого театру Миколу Кузнєцова, який вже знає наш потенціал. Минулого сезону він ставив для нас оперу «Любов до трьох апельсинів», яка має успіх у публіки. Нам сподобалося, що Микола Іванович запропонував цікаву концепцію, але без авангардних трюків, тобто добротну постановку. Оригінальну сценографію придумав Андрій Злобін, а костюми створює Ганна Іпатьєва (театралам вони знайомі за оформленням «Ріголетто»). Диригент — Володимир Кожухар.
Підготовчий період розтягнувся на півроку. Опера виконується мовою оригіналу — французькою. Актори розучували свої партії, а потім вимову їм ставили педагоги-репетитори. Півтора місяця тому до Києва приїхав Микола Кузнєцов і почав зводити все до єдиного знаменника. За його словами, він не став гнатися за модою. Коли нема чого сказати глядачам, то режисери намагаються оглушити або шокувати публіку. Наприклад, посадити Кармен на мотоцикл, а Хозе примусити зробити стойку на голові. Ось тільки навіщо такі ефекти, якщо вони не виправдані ходом сюжету? Він вважає, що треба ставити автора і не випинати власні амбіції.
— Для мене «Кармен» за жанром — психологічна драма з трагічним фіналом, — сказав режисер Кузнєцов після репетиції. — Цю оперу, за взаєминами героїв, написано Бізе в музиці так проникливо, що її можна порівняти iз шекспірівськими сюжетами. Це спектакль про людину, яка не вміє приборкувати пристрасть і тому Хозе стає її жертвою. За сторічну історію різних постановок твір обріс штампами: якщо Кармен — то актриси обов’язково зображують фатальну жінку. Я намагався переконати акторів не ховатися за музику, проявити свій драматичний талант і намагатися виходити із психології своїх персонажів. Мені здається, що вистава виходить, якщо створюється зв’язка однодумців, працюючих в одній упряжці. Принаймні я спробував створити команду.
Київський варіант «Кармен» для режисера є вже третім зверненням Миколи Івановича до спадщини Ж. Бізе. Після закінчення ГІТІСа він ставив цю оперу в Дніпропетровську. Тоді сцену було оформлено як стадіон, де й розгорталася кривава драма. Потім у Московському театрі ім. Станіславського і Немировича-Данченко він асистував Фейзенштену і після вдалого дебюту його запросили працювати у цей прославлений колектив. Як вважає Петро Чуприна, саме та вистава сподобалася представникам адміністрації Національної опери України й їхній вибір зупинився на Кузнєцові.
Виконавець партії Хозе — Олександр Востряков признався, що з цієї ролі почалася його оперна кар’єра, а «Кармен» вважає найулюбленішою із свого різноманітного репертуару. Він брав участь у виставах різних театрів: Дніпропетровська, Казані. І ось, практично на схилі своєї співочої кар’єри, доля подарувала шанс знову доторкнутися до великої музики Жоржа Бізе.
Для репертуарного театру дуже важливо, щоб вистави мали довге сценічне життя. Дирекція Національної опери сподівається, що їхня нова «Кармен» не залишить байдужою публіку.