Цей вечір можна назвати поверненням із забуття — вперше в Україні прозвучать усі флейтові сонати Георга Фрідріха Генделя у виконанні знаних музикантів: Юрія Шутка (флейта) та Юрія Кота (фортепіано). Концерт у Національній філармонії присвячений до 260-річчя від дня смерті класика німецької та англійської музики доби бароко. Нагадаємо, вершиною творчості Генделя вважаються його барокові опери й ораторії, найвідомішою з яких є «Месія» з популярною частиною для хору й оркестру «Аллілуйя». Але композитор писав і камерну музику для світських раутів та королівських прийомів, яка з плином століть виявилася призабутою.
Йдеться про флейтові сонати, створені Генделем замолоду в Німеччині та під час зрілого періоду творчості вже у Лондоні, де він знайшов прихильність британської королеви Анни Стюарт. Тому підготував вітальну оду в честь її дня народження, яка була виконана 6 лютого 1713 року в Сент-Джеймсському палаці і дуже сподобалася королеві. Вона призначила Георгу Фрідріху Генделю довічну пенсію у 200 фунтів. Після смерті Анни Стюарт його підтримували її наступники.
Флейтові сонати Генделя вперше видали 1730 року в Амстердамі. Невдовзі з’явилися їхні перекладення для скрипки, гобою та інших інструментів для виконання любителями в музичних салонах.
У камерній музиці маестро відчувається вплив творів італійського композитора Кореллі, з яким той товаришував, коли перебував у Венеції, Флоренції та інших італійських містах з метою удосконалення композиторської майстерності написання опер. Так, тема Adagio соль-мінорної генделівської сонати для флейти схожа на знамениту тему фолії Кореллі.
Але це свідчить лише про творче засвоєння Генделем інтонаційного ладу творів італійського композитора. Адже він мав власний стиль письма камерної музики. Для сонат Генделя не характерно звуження циклу до трьох частин. Зазвичай вони складаються із чотирьох частин, що різняться за характером. До того ж, поєднання поліфонічного викладу фактури з гомофонно-гармонійним, вплетення пластично виразних мелодій разюче відрізняє його сонати від аналогічної творчості інших майстрів епохи бароко. Вони пророкують появу сонатних циклів віденських класиків, зокрема Л. Бетховена. Цікаво, що тема з Третьої сонати Генделя, написаної у батьківському домі в Галле, лягла в основу другої частини балету Ігоря Стравинського «Пульчинелла». Його прем’єра відбулася 1920 року.
Сьогодні флейтові сонати Генделя окремо грають як студенти-флейтисти, так і маститі виконавці. Хоча деякі з них були знайдені в німецьких архівах лише через 120 і 220 років після смерті композитора. Ідея виконання повного циклу із 12 сонат Генделя належить солістові Національної філармонії Юрію Шутку, який єдиний в Україні грає на золотій флейті!
— На меті було відродити в концертному виконанні з видатним піаністом сучасності, професором Національної музичної академії України Юрієм Котом прекрасну музику забутих творів Георга Фрідріха Генделя, ноти яких я розшукував протягом усього життя, — зазначив Юрій ШУТКО.
Цей дует солістів давно полюбився українським меломанам, оскільки завжди радує слухачів новими цікавими за змістом і неперевершеними за якістю виконання концертами.