Цей конкурс — новий цьогорічний кейс Міжнародного Kharkiv Music Festу, що вочевидь претендує стати його постійним резидентом. 4 квітня твори лавреатів прозвучать у спеціальному концерті Call For Genius в межах Kharkiv Music Fest 2020.
До розгляду журі було допущено 55 конкурсних робіт: 33 партитури в молодшій групі учасників до 16 років та 22 партитури в старшій до 21 року. Попри те що конкурс проводився вперше, йому вдалося отримати всеукраїнський масштаб. Твори надходили з усіх куточків країни — Києва, Харкова, Одеси, Дніпра, Львова, Івано-Франківська, Тернополя, Луцька, Маріуполя, Запоріжжя, Покровська, Кривого Рогу та ін. Наймолодшій учасниці конкурсу лише 10 років.
Члени журі — Еуґеніуш Кнапік (Катовіце, Польща), Вальтер Фельдман (Цюріх, Швейцарія), Алла Загайкевич (Київ, Україна) та незалежний експерт конкурсу Іван Пахота (Харків, Україна) — виставляли свої оцінки за шкалою від 1 до 100 балів.
У молодшій групі місця розподілилися таким чином: І премія (€ 500) — Лисенко Влада (2004 р., м.Одеса), ІІ премія (€ 300) — Кузнєцов Тимур (2006 р., м.Київ), ІІІ премія (€ 200) — Романова Олександра (2007 р., м.Одеса). В старшій групі І премію і € 1000 отримав Усатенко Владислав (2002 р., м.Київ), ІІ премію і € 750 — Поплінський Максим (2000 р., м.Київ), ІІІ премію і € 500 — Бондаренко Ілля (2001 р., м.Київ). Диплом і спеціальна премія від члена журі пана Вальтера Фельдмана дісталися Юрію Пікушу (1998 р., м.Київ).
Члени журі виявилися щедрими на слова щодо конкурсантів і самого конкурсу. Так, композитор і педагог Вальтер Фельдман з Цюріха написав: «На мою думку, конкурс був дуже добре організований та відбувався плавно і коректно. Було подано дуже гарні музичні твори, які зробили суддівство складним, але цікавим завданням. На жаль, дуже мало композицій було продумано та написано в сучасній ідіомі. Я дуже задоволений результатом і радий, що найкращі композиції були нагороджені. Наступного разу, на мою думку, також було б важливо, щоб майбутні конкурси ставали ключовим завданням проєктувати та виконувати музику в сучасних ідіомах. Сьогодні молоді люди повинні справді пізнавати музику, яка представляє найновіші тенденції розвитку в усьому світі та яка дає можливість їм відкривати нові музичні світи. Завдання викладачів та професорів — наблизити цю музику до своїх учнів».
Професор Еуґеніуш Кнапік, керівник Кафедри композиції і теорії музики в Музичній академії ім.Кароля Шимановського в Катовіцах, додає: «Щиро тішуся, що став членом журі цього прекрасного Конкурсу молодих композиторів, які, як показав результат, уже зовсім не є дітьми. Коли дізнався, що на конкурс Лятошинського учасники подаватимуться шляхом мережі інтернет, а звіти з оцінками членів журі так само — з радістю захотілося посісти місце члена журі; в іншому разі, напевне, я відмовився б. Такий спосіб роботи журі є максимально прозорим і об’єктивним: ми не знали ні імен, ні року народження, ні навіть статі автора. В цілому можу сказати, що українська молодь є дуже креативною і твори, які я судив, були непоганими. Подекуди дуже добрими. В більшості з них бачу сильний вплив творчості Шостаковича та Лятошинського, що мене не дивує».
Членкиня журі з Києва, українська композиторка Алла Загайкевич, зазначає: «Участь у журі Всеукраїнського конкурсу молодих композиторів ім.Бориса Лятошинського дала мені можливість познайомитися з творами юних композиторів різних вікових груп, побачити, які напрями творчості вони обирають, як відчувають класичні склади — «Дует для скрипки та фортепіано» та «Фортепіанний квінтет». Загалом, учасники конкурсу показали актуальність розробки індивідуальних методів композиції та пошуку власного шляху в музиці. Команда конкурсу забезпечила роботу журі в форматі анонімності розгляду кожного твору та надала незалежного експерта для оцінювання творів учнів членів журі».
Незалежний експерт та креативний куратор конкурсу, український композитор та піаніст із Харкова Іван Пахота підсумовує: «Починати щось нове, з першого кроку завжди важко і боязно. Але не у разі з Конкурсом ім.Лятошинського. Я маю чималий досвід організації і менеджменту мистецьких заходів, але, щодо роботи в групі Харків Мюзік Фест над цим конкурсом є відчуття, ніби тут уже пів життя. З пропозиції провести в межах фестивалю композиторський конкурс мені стало дуже комфортно всередині команди. Переможці нашого конкурсу — світочі української сучасної музики: це унікальні композитори майбутнього українського бомонду. Під час прийому робіт ми трохи панікували, чи Україна може бути багатою на таланти, мистецьки конкурентоспроможною і чи обізнана зі світовими тенденціями в музичному мистецтві... Якість і кількість отриманих робіт, географія, а також результат роботи членів журі показав, що панікували ми дарма, і твори переможців гідні світових сцен. Започаткування такого конкурсу, без найменшого сумніву, було влучною ідеєю, а перспектива його продовження — незворотне!»
Президент KharkivMusicFest Сергій Політучий: «Всеукраїнський конкурс молодих композиторів імені Лятошинського, який проходить в рамках Міжнародного музичного фестивалю Kharkiv Music Fest - важливий крок у вихованні молодого покоління в руслі творчого ставлення до життя. Він задає високу планку майстерності для тих, хто присвятить себе професії композитора. Для нас дуже важливо, щоб юні таланти, молоді українці, які прагнуть висловити себе через творчість, музичне мистецтво, наполегливо працюють над собою, отримали підтримку на самому початку творчого шляху. Оцінки міжнародного журі, грошові премії переможцям - усе це має стимулювати учасників для подальшого росту. Але найважливішим, як на мене, для лауреатів стане те, що вони почують свої твори у професійному виконанні. Я дуже сподіваюсь, що наш конкурс набуватиме з року в рік все більшої популярності, і майбутні твори його сьогоднішніх учасників звучатимуть у найкращих залах країни».