Учора український парламент вніс зміни до деяких законодавчих актів, що стосуються, зокрема, роботи ЗМІ під час виборів — у тому числі, й до закону про вибори народних депутатів, який суттєво звужував можливості повноцінної роботи журналістів під час виборчої кампанії (див. № 212 «Дня»). За закон про внесення змін проголосували 396 депутатів із 411 зареєстрованих у залі (за даними сайту www.rada.gov.ua).
Згідно зі змінами, внесеними до закону про вибори народних депутатів, нова редакція частини 12 статті 68 звучить так: «Висвітлення виборчого процесу в засобах масової інформації всіх форм власності в інтерв’ю, дискусіях та дебатах, інформаційних повідомленнях, у програмах новин і поточних подій має здійснюватися на принципах об’єктивності, неупередженості і збалансованості». Таким чином, слова «без коментарів і оцінок», що зв’язували руки журналістам, у новій редакції ч.12 ст. 68 не фігурують. Що, до речі, цілком відповідає європейській практиці робо ти ЗМІ, яка передбачає широкі можливості для критики політиків із боку мас-медіа, юридично закріплені й рішенням Європейського суду на користь «Дня» (див., наприклад, № 212, а також підбірку публікацій на сайті «Дня» — www.day.kiev.ua).
Частина 10 ст. 71 того ж закону визначає, що в разі встановлення судом під час розгляду виборчого спору повторного або одноразового грубого порушення засобом масової інформації вимог цього закону, суд приймає рішення про тимчасове (до закінчення виборчого процесу) припинення дії ліцензії або про тимчасову заборону випуску друкованого видання. Таким чином, визначається виключно судовий порядок прийняття подібних рішень (а не за поданням Центрвиборчкому чи відповідної окружної виборчої комісії, як це було можливе згідно з попередньою редакцією).
Варто згадати і ще про одне цікаве доповнення до ст. 71, згідно з яким «засоби масової інформації не несуть відповідальності за зміст передвиборної агітації, яка була розміщена відповідно до угод із замовниками», крім деяких випадків, передбачених цим законом.
Суттєво уточнені й деякі інші формулювання в законі про вибори народних депутатів. Наприклад, досить незрозуміле формулювання про те, що ЗМІ та їхнім працівникам у своїх матеріалах і передачах, не обумовлених угодами, укладеними відповідно до вимог цього закону, забороняється надавати партіям (блокам) і кандидатам перевагу в будь-якій формі, замінене словами про те, що забороняється поширювати інформацію, яка має ознаки політичної реклами, безоплатно або яка оплачена з джерел, не передбачених законом, а так само поширювати будь- яку інформацію з метою спонукання виборців голосувати «за» або «проти» певного суб’єкта виборчого процесу. Досить виразно виписані й самі визначення передвиборної агітації та політичної реклами.
Реакція експертно-журналістської спільноти на прийняття закону була очікуваною. Так, на думку виконавчого директора Асоціації мережевих телерадіомовників України, учасника робочої групи з підготовки законопроекту Дмитра Федечка, прийняття цього закону є найяскравішим прикладом спільної роботи журналістів і професійних об’єднань медіа для захисту інтересів галузі. У поширеному Асоціацією повідомленні зазначається, що цей результат став можливим лише завдяки об’єднанню публічної кампанії, яку провели журналісти, і роботи з політиками, яку провели галузеві громадські організації й об’єднання ЗМІ.
Закон у разі його підписання Президентом набуває чинності від дня опублікування. Крім того, учора Верховна Рада ухвалила Постанову «Про забезпечення безперешкодної діяльності засобів масової інформації у передвиборний період 2006 року». Відповідно до неї, Кабінету Міністрів України пропонується вжити заходів щодо припинення перевірок засобів масової інформації відповідними службами виконавчої влади і державних установ з 1 грудня 2005 року на час проведення передвиборної кампанії. У свою чергу Державній податковій адміністрації України, згідно з постановою, рекомендується відмінити на період передвиборної кампанії графіки перевірок ЗМІ.