Лише після сутички та трагічних подій під стінами парламенту 31 серпня, які виникли в результаті мітингу незгодних із голосуванням щодо прийняття у першому читанні змін до Конституції України, Президент Петро Порошенко вирішив активніше інформувати українців щодо власне особливостей запропонованої ним децентралізації. Цього тижня в інтерв’ю трьом українським телеканалам («Інтер», ICTV, «5 канал») глава держави закликав засоби масової інформації краще роз’ясняти громадянам, що ж таке ця децентралізація. Він, зокрема, зауважив, що крім роз’яснювальної літератури та широких інформаційних заходів у регіонах, до процесу правильного інформування мають долучитися журналісти, «щоб люди, мали можливість переконатися, що в жодному разі їх не обдурюють, що децентралізація — це наближення влади до людей, передача значного фінансового ресурсу територіальним громадам, можливість і більшої відповідальності влади». Спілкуючись із журналістами, Президент висловив сподівання, що таку роз’яснювальну роботу буде завершено вже до кінця року.
Не зважаючи на те, що Петро Порошенко — близька медійному світові людина, а в Адміністрації Президента також працюють вихідці зі світу медіа, справді доводиться констатувати, що інформаційна кампанія щодо висвітлення особливостей децентралізації залишає бажати кращого. Із останніх спроб влади розтлумачити людям доступною мовою особливості цього складного процесу пригадується лише доручення прем’єр-міністра України Арсенія Яценюка Міністерству інформаційної політики... краще висвітлювати проведення реформи. МІП відразу ж прозвітувало, що в комунікаційній кампанії були задіяні всі регіони України та місто Київ, розміщено близько 450 постерів на носіях зовнішньої реклами, до 20 тисяч інформаційних плакатів у громадському транспорті, на інформаційних дошках вокзалів і станцій, у вищих навчальних закладах, державних медичних закладах, біля міських та сільських рад. А в ефірах державних телеканалів та радіостанцій, на екранах залізничних вокзалів та потягів «Інтерсіті» ротується просвітницький інформаційний ролик. «Основною метою цієї комунікаційної кампанії є роз’яснення поняття децентралізації, а також донесення до людей тих переваг, які вони отримають від об’єднання громад. Зокрема, йдеться про передачу повноважень та бюджетів від державних органів влади органам місцевого самоврядування», — зазначає прес-служба МІП. Та чи дала ця робота ефект? Точніше, чи після хаотичного розміщення по всіх країні 20 тисяч плакатів українці краще зрозуміли, що ж таке та децентралізація, та чому її необхідно впроваджувати саме прийняттям змін до Конституції України?
Погодитися з Президентом можна в тій частині, що процес впровадження доленосної для країни реформи залишився поза зоною уваги центральних каналів, де тема децентралізації з’являється здебільшого у контексті чергових сварок депутатів із різних фракцій і зазвичай — у політичних ток-шоу. Реальних телевізійних майданчиків, де авторитетним експертам можна було б предметно дискутувати, оперуючи не емоціями, а фактами, немає. Не показало ТБ і лідерів думок у регіонах: а чи готові взагалі на місцях люди приймати нові повноваження? Із окремих програм, присвячених децентралізації, можна згадати лише «Твою владу» на «5 каналі», яка була створена саме з метою простими словами пояснити складний процес.
«Звісно, було б ідеально, якби центральні канали виділяли частину свого ефірного часу для предметного інформування щодо процесу децентралізації в країні, — зауважує в розмові з «Днем» ведуча програми «Твоя влада» Лариса Губіна. — Треба відверто сказати: люди катастрофічно не знають, що таке децентралізація. Ми робимо ток-шоу «Твоя влада» на «5 каналі» з квітня місяця і не раз стикалися з тим, що навіть спікери нібито з експертного середовища, які приходять на програму, не однаково розуміють цей процес».
За словами Лариси Губіної, проблема полягає в тому, що навіть керівники деяких офісів із впровадження реформ, головна мета яких допомагати облдержадміністраціям у питаннях створення територіальної основи місцевого самоврядування, по різному тлумачать законодавчі положення. «Із квітня в регіонах працюють так звані офіси реформ, де люди, які мають краще інших розумітися на децентралізації і давати відповіді на питання, — що це взагалі таке, — продовжує пані Губіна. — Доводилося зустрічати керівників деяких офісів, які по-різному тлумачать положення децентралізації та механізми її впровадження. Аж наскільки глибока у нас інформаційна прірва в цьому сенсі».
Ведуча продовжує: «Лише через три місяці роботи в ефірі я відчувала, що експерти, чиновники вже виробили принаймні один мовний сленг, в одній парадигмі дискутують. Реформа насправді складна для країни, адже, будемо відвертими, вона відриває нас від радянської системи адміністративно-територіального устрою, вона покликана створити нову систему, яка б відповідала економічним, культурним, територіальним особливостям конкретних регіонів. На основі природного для країни поділу. І про це ми, журналісти, маємо людям доступно пояснювати. Але це питання опинилося в такому політичному тупику, що важко сказати, як із нього правильно вирулити».
Кого ж зі спікерів запрошувати на програми, якщо навіть розкручені експерти глибоко не орієнтуються в процесі децентралізації?
«У кожній програмі ми беремо закордонний досвід, — говорить Лариса Губіна. — Робимо сюжети про країни, де ця реформа вже відбулася або відбувається зараз. Звичайно, передусім беремо за приклад досвід Польщі, але так само цей процес тривав у Франції, Скандинавських країнах... У більшості програм — у нас йде порівняння з конкретним успішним прикладом впровадження процесу. В Україні фахових експертів із цієї теми насправді не так уже й багато, але вони є. Ми запрошуємо представників Польщі, зокрема експертів, які є консультантами уряду щодо децентралізації. Так, Маркіян Желяк у нас частий гість, запрошуємо голову ВРУ Володимира Гройсмана, який вболіває за децентралізацію. Він має досвід роботи в органах місцевого самоврядування, з Вінниці зробив хороше місто ще до цього процесу. Гройсман чітко і по пунктах може розповісти, наскільки легше буде іншим мерам міст працювати після реалізації цього процесу. У нас є Асоціація міст України, яка зацікавлена в цьому процесі, і там вистачає експертів із хорошим рівнем знань. Вони з практичної точки зору готові фахово розповісти про реформу».
На думку відомої ведучої, у нашій країні довкола процесу децентралізації відбуваються парадоксальні речі, причина яких — надмірна заполітизованість питання. «Бюджетну децентралізацію влада дозволила фактично з січня 2015 року. Тобто, райони та області практично самі почали розпоряджатися грошима, які вони ж і заробляють. І з початку року ніхто з політиків проти цього не виступав. Коли гроші залишаються на місцях — усі задоволені. Коли ж мова пішла про наступні кроки децентралізації, про зміни до Конституції України — втрутилася брутальна політика, почалися підігрівання настроїв людей, мітинги... Частина відповідальності на недостатній поінформованості населення, безумовно, лежить на нашому ТБ, адже великі канали зазвичай спрямовані на легкі розважальні програми. Вони не хочуть глибоко займатися серйозними питаннями, бо вважають ці теми непопулярними. І якщо сподіватися, що канали присвятять актуальній проблемі окремі формати не доводиться, то зробити рубрики в інформаційно-аналітичних програмах, більше уваги звертати в новинних блоках — вони просто зобов’язані. Коли ми розробляли ідею своєї програми на «5 каналі», то придумали назву «Твоя влада», бо це передусім процес передачі влади на місця. А гасло у нас — «Простими словами — про децентралізацію». Не треба складних формул і зарозумілих слів. Людям доступно потрібно пояснити кожен крок цього процесу. Від отримання додаткових повноважень — до збільшення відповідальності. Поінформованими людьми політикам важче буде маніпулювати».