Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Картинка на мільйон доларів

8 серпня, 2003 - 00:00

Те, що звичайний глядач називає хорошим фільмом або передачею, для фахівця розпадається на декілька моментів. На кінцевий результат «телепродукту» впливає низка важливих чинників — від майстерності телеведучого, якості плівки, декорацій, наявності масовки, рівня звуку і т.ін. до способу зйомки. На відміну від інших ЗМІ, телебачення дедалі більше починає залежати від технологій.

Виявляється, в цій галузі Україні є чим похвалитися. Якщо камерам і плівці ми віддаємо перевагу іноземним, то операторські крани, панорамні головки й іншу надскладну технику для зйомок багато кіно- та телекомпаній світу (включаючи Голлівуд) орендують у української фірми «Фільмотехнік». За визнанням американських і європейських режисерів, західні аналоги цієї техніки поступаються за якістю. У створенні української продукції беруть участь також фахівці з Москви і Санкт-Петербурга.

Компанія «Фільмотехнік» міститься на кіностудії ім. О. Довженка, й починалося все також на цій студії 1974 р. із захопленого винахідника Анатолія Кокуша. Молодий інженер працював майже в підпіллі й спецтехніку створював, домовляючись з режисерами. Перший операторський кран було створено під час зйомок фільму Тимофія Левчука «Якщо ворог не здається» під акомпанемент «добрих» порад: «Цим же у світі ніхто не займається. Ти що, вважаєш себе найрозумнішим?» Дійсно, ця галузь високих технологій почала розвиватися відносно нещодавно, й саме тому український винахідник виявився попереду.

Головна складова операторського крана — це панорамна голівка. Найбільш рухома частина, куди кріпиться камера. Від траєкторії й плавності руху «голови» крана й залежить якість зображення, «клас зйомки». У розробці «флайт хед» («голівка — англійською) «Фільмотехніка» беруть активну участь відомі фахівці з авіаційних і космічних технологій. Щосезону додаються чергові новинки, і їх чекають на виставках у Лос-Анджелесі, Лас- Вегасі, Лондоні. «Російською стрілою» називають кран Кокуша в Америці й із здивуванням дізнаються, що він винайдений в Україні. Нині в запасі у винахідника близько 20 технічних новинок, і він лідирує у світовій табелі про ранги в цій галузі. Останнє ноу-хау — система «Сізор-кран» (кран-ножиці), що дозволяє знімати дуже плавно й дуже швидко. Кожний винахід патентується в Україні, потім в Росії, а впродовж півроку — в США та в ЄС. Перші американські патенти як дорогі реліквії висять у Анатолія Кокуша на стіні — із цих паперів почалося завоювання Заходу. Українська фірма працює більш як шість років на американському ринку (половина автомобільної реклами в США знімається з її участю).

Керівник компанії «Фільмотехнік» щасливо поєднує у собі якості творчої людини й бізнесмена. Перед ним на робочому столі лежать бланки договорів, а поряд — креслення та специфікації. Інша складова частина успіху — талановитого фахівця тут намагаються залучити до себе за будь-яку ціну, серед працівників компанії — «технарі» із золотими руками, яких довго збирали по заводах, повертали до професійної діяльності (іноді після торгівлі на базарі). Також викликає велику повагу те, що «Фільмотехнік» не поступається західним фірмам щодо ступеня турботи про людей.

Професійний підхід обходиться недешево, і в Україні його послуги не завжди може собі дозволити навіть такий канал, як «Інтер», стверджує пан Кокуш. А дарма — якість музичних трансляцій від цього тільки б виграла. «1+1» орендує цю висококласну апаратуру час від часу, наприклад, для передачi «Найрозумніший». Зате фестиваль «Таврійські ігри» використовує цю техніку «на повну котушку».

Українську техніку поважають у Москві — з її допомогою там знімають більшість концептуальних проектів — від інавгурації Путіна й усіляких концертів до серіалу «Бригада». З компанією «Фільмотехнік» працювали такі відомі майстри, як С. Михалков, Д. Євстигнєєв, П. Тодоровський, Р. Балаян і багато інших. Така апаратура режисерам просто необхідна. Довершені операторські системи відкривають нові можливості зйомок, незвичайнi ракурси і вражають уяву глядача. А слава — режисерам, а не творцям «російської стріли». Готуючи нову інформаційну програму на Першому російському каналі, по «живе» зображення звертаються до «Фільмотехніка» — що новенького? І під особливу траєкторію руху операторських систем вибудовують стиль майбутнього зображення. Адже сучасне телебачення — не тільки особиста майстерність оператора, а й розумна техніка.

Фірма Кокуша брала участь у зйомках більш ніж 60-ти фільмів, серед яких: «Мамай» О. Саніна, «Богдан Хмельницький» М. Мащенка, «Схід—Захід» Р. Варньє, «Титанік» Д. Камерона. Цього літа з участю компанії у Великiй Британії зніматиметься третя серія «Гаррі Поттера».

Мале підприємство, що не афішує себе в Україні, вже давно багато в чому визначає рівень розвитку реклами, телебачення й кіноіндустрії. Знову мимоволi збиваюся на захоплений стиль! Але так нечасто випадає розказувати про українські високі технології, які підкорили світ.

КОМЕНТАР

Володимир ОСЕЛЕДЧИК, генеральний продюсер «1+1»:

— Насправді, це дійсно унікальна технологія. Тому що кран з висувною стрілою досі існував тільки на пневмо- або електроприводах. Ми такі крани бачили. Коли ми запускали «Найрозумнішого», то були у Британії й у Німеччині на зйомках цієї програми. Там скрізь працювали такі крани. І відрізнялися вони тим, що дуже шуміли: в процесі роботи, коли вони починають висуватися, то створюють навколо себе великий шум. Але для нас не було здивуванням, що у київських колег така машинка є. Ми її на «Brainiest» («Найрозумніший») відразу взяли, й вона у нас чудово працювала. Найцікавіше було спостерігати за англійськими інженерами технічної команди, яка приїхала дивитися наш перший запис. Ось у них очі на лоб полізли відразу. Їх відразу зацікавило — як це кран, який рухають руками, сам, як гармошка, розкривається і при цьому досягає великих параметрів вильоту стріли. Дуже цікава конструкція. Для виробництва нашого шоу вона була вкрай необхiдна. Ми продовжуємо з нею працювати й завжди задоволені. Плюс — звичайно, елемент національної гордості в цьому присутній: утираємо ніс англійцям, у принципі, доволі досвідченим у телевізійних технологіях.

Катерина ДЯДЮН, «День»
Газета: 
Рубрика: