Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Коли сенсаційність — не на користь об’єктивності

15 липня, 2005 - 00:00

«Медіа-іміджі ВІЛ/СНІД в Україні» — дослідження під такою назвою, що фінансувалося Міжнародним благодійним фондом «Міжнародний Альянс з ВІЛ/СНІД в Україні», було презентоване у вівторок на однойменному круглому столі. В рамках дослідження громадська організація «Соціум ХХI» за експертної підтримки Школи соціальної роботи та Школи журналістики Києво-Могилянської академії провела моніторинг друкованих ЗМІ за 2004 рік. У ході дослідження було визначено високий рівень стереотипізації публікацій. Найпоширенішим упередженням є те, що «ВІЛ/СНІД — це хвороба наркоманів». Воно відтворюється у 8,9% публікацій. Водночас в окремих регіонах на перше місце виходить стереотип «ВІЛ/СНІД — це кара за непристойну поведінку» (6,4%). Поширеним можна також вважати судження «ВІЛ і СНІД — одне й те саме» (4,1%). Як вважає Анна Афіногенова, фахівець з моніторингу проекту «Дослідження медіа-іміджів ВІЛ/СНІД в Україні», у сучасній пресі відсутній погляд на проблему зсередини. Коментарі людей, що живуть з ВІЛ, представлено лише у 4% публікацій.

Серед опрацьованих матеріалів про ВІЛ/СНІД лідирують статті за домінуючою соціальною (42,4%) та медичною (28,1%) тематикою. Й одним iз головних джерел отримання інформації залишаються медики (24% посилань у 1322 публікаціях). За словами фахівця з моніторингу Дарини Богдан, у зв’язку з подіями 2004 року заклики допомогти ВІЛ-позитивним людям часто-густо лунали у передвиборній агітації...

Результати дослідження показали, що сенсаційні заголовки публікацій у багатьох випадках не відповідають текстам. Для матеріалів характерним є емоційно-експресивне забарвлення, в якому переважають прихована дискримінація людей, що живуть з ВІЛ, явне залякування. Статей підтримуючого характеру виявилося лише 6%. Тобто у більшості публікацій про ВІЛ/СНІД сенсаційність переважає над об’єктивністю. Лише у 50,2% наводяться переконливі факти, а 43,8% містять загальні судження.

За результатами дослідження розроблено низку рекомендацій для журналістів, які увійдуть до брошури, що побачить світ найближчим часом.

Анна ОСТРОГЛЯД, Софія БОГУЦЬКА
Газета: 
Рубрика: