Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Країні не вистачає... телепрограм для виборців

25 листопада, 2005 - 00:00
МАЛЮНОК IГОРЯ ЛУК'ЯНЧЕНКА

Цієї суботи буде дано офіційний старт передвиборній кампанії. Але на телебаченні з цього приводу, здається, особливої активізації не спостерігається. Досі жодна з провідних комерційних телекомпаній не заявила про свої нові передвиборні проекти. Чи-то наше ТБ і без того досить-таки заполітизоване, чи то невизначена внутрішньополітична ситуація на деяких телеканалах? В прес- службах телеканалів-лідерів кажуть, що у них і так достатньо програм про вибори, що вони висвітлюватимуться у звичному форматі — ток-шоу, гість у студії, новини. Нічого спеціального. Схоже, єдиний, хто вже заявив про намір відрізнитись — Національна телекомпанія України. Як повідомив минулого тижня голова ЦВК Ярослав Давидович, з третього грудня на Першому каналі виходитиме півгодинна програма, яка інформуватиме про хід виборчої кампанії-2006. Виконуватиме замовлення ЦВК об'єднання громадсько-політичних програм НТКУ. Цього тижня якраз затверджували у президента НТКУ Віталія Докаленка концепцію нової програми «Вчимось обирати», яку вестиме журналіст Юрій Мельничук (він, нагадаємо, вів, зокрема, і дебати між кандидатами в президенти на виборах минулого року). Формат «Вчимось обирати», як пояснила кореспонденту «Дня» заступник директора Об'єднання і головний редактор програми Віра Бояренко — «гості в студії». Серед них — члени ЦВК, експерти, політологи, юристи. Отже, велосипед УТ-1 не винаходить. Хоча виконання такого передвиборного держзамовлення нині, за словами пані Бояренко, відрізняється від подібного минулорічного. Нині колектив вільний як у виборі формату програми, так і в її інформаційному наповненні. Завдання програми, за словами Віри Миколаївни, — у формі лікнепу розтлумачити громадянам їхні основні права, обов'язки під час виборів, особливості нового виборчого законодавства тощо.

Автори програми «Вчимось обирати» вважають, що у громадян немає чітких знань про їхні функції під час виборів, про те, як правильно віддати свій голос. «Вчимось обирати» має направити вибір громадян у правильне, на думку авторів програми, русло. Експерт з питань телебачення та радіомовлення Іван Мащенко стверджує, що за всю історію українського телебачення подібних програм було дуже мало. Тому він, як виборець, очікує від такої програми відповіді на запитання: чим же все- таки прийдешні вибори в Україні відрізняються від інших? «Така програма повинна роз'яснити, які є основні політичні сили, і в чому полягає особливість кожної», — каже Іван Гаврилович. — Повинна бути чітко прояснена позиція і особливості кожної партії, чого вони прагнуть, і, найголовніше, що вони можуть дати людям, виходячи із попередньої практичної роботи». Директор Інституту медіаправа Тарас Шевченко каже, що насправді є дуже багато питань, які можуть стати темами окремих телепередач: наприклад, порядок формування виборчих комісій, висунення кандидатів у депутати, правила ведення агітації, складання та уточнення списків виборців, порядок голосування.

Загалом, маючи деякі сумніви щодо широких можливостей подібної програми, експерти виключно позитивно оцінюють ініціативу ЦВК. Спірним залишається лише питання формату. На думку пана Шевченка, програма для виборців має бути просвітницькою: розповідати про положення Закону про вибори, приводити приклади з практики, брати інтерв'ю у спеціалістів. «Дискусійний формат підходить не зовсiм. Дискусія — це хороша форма для обговорення спірних питань з метою представити різні позиції. Але дискусія може швидше дезорієнтувати, а не роз'яснити, коли йдеться про закон», — зазначив «Дню» Тарас Шевченко. Іван Мащенко, у свою чергу, зазначає, що формат ток-шоу може підійти. Але виникає інша проблема — в країні не вистачає шоуменів. Чи зможе Юрій Мельничук управлятися із багатокомпонентною і різноманітною аудиторією? Адже, згадаймо, як він досить камерно виглядав під час минулорічних дебатів кандидатів в президенти. Іван Мащенко рекомендує авторам програми для виборців знайти свою оригінальну форму, яка б одночасно поєднувала дію в кадрі, залучення глядачів по обидва боки екрану. Він вважає, що такий проект буде малоефективним, якщо просто скликати експертів, як це відбувається в більшості програм. «Адже головне завдання замовника — ЦВК — привернути увагу людей до виборчих урн», — зазначив Іван Мащенко.

Ольга ВАСИЛЕВСЬКА, «День»
Газета: 
Рубрика: