Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

«Не лише комерційний продукт» ...

Новий телесезон — тенденції та прем’єри
29 серпня, 2003 - 00:00


Перед початком нового телесезону «День» разом зі своїми експертами вирішив — як завжди — зайнятися прогнозуванням. Ми запропонували топ-менеджерам вітчизняних телеканалів змалювати загальні тенденції розвитку вітчизняного ТБ у новому телесезоні, а також розповісти про те, яких змін можна чекати безпосередньо на їхніх каналах.

Володимир ОСЕЛЕДЧИК, генеральний продюсер телеканала «1+1»:

— Щодо загальних тенденцій, то цього року якоїсь очевидної, яскравої тенденції, яка б визначала обличчя телебачення в цілому, обличчя того чи іншого чи телеканала або обличчя успішного ТБ-продукту, зокрема, я не бачу. На відміну від ситуації, коли два-три роки тому поява високотехнологічних ігор, на зразок «Першого мільйона», або півтора-два роки тому — яскравих «реаліті-шоу» («Останній герой», «Гарем» та ін.) дійсно визначала обличчя телебачення.

Хоч як це дивно, але наш глядач швидше за західного втомлюється від певних телевізійних форматів. Це характерно й для російського, й для українського телебачення, тому що це суміжні ринки, і хоч би як ми хотіли їх розмежувати, це дуже складно. Скажімо, на західних ринках формат «Pop stars» (пошук талановитих людей, з яких продюсери збирають музичну команду, підносячи їх у ранг реальних зірок шоу-бізнесу) існує не один сезон. У нас після першого сезону глядач втратив інтерес до проекту.

— Наші телеглядачі більш примхливі та перебiрливi?

— Річ навіть не в тім. Ми, як мені здається, не знаємо міри. Ми «перегодовуємо» глядача однотипним продуктом. Коли на великих каналах-лідерах з’явилися високотехнологічні шоу чи проекти «реал-ТБ» — відразу пішов потік принципово аналогічних (я не кажу про якість — лише про формат) програм на інших каналах. І, звичайно, глядач утомлюється від однотипного продукту.

Що стосується ситуації на нашому телебаченні, то, на мою думку, більш характерним для українського ринку стає широкий доступ до успішного телевізійного продукту, виробленого росіянами. Хоч би там скільки казали, що все має бути інакше, — такі реалії. Ми можемо дописувати до цього чинника знак «плюс» чи «мінус» — як завгодно, залежно від поглядів, але це факт нашого існування. Росіяни вкладають колосальні гроші в розвиток телевізійного виробництва. Найуспішніший продукт на телеканалах України сьогодні — це серіали, зроблені росіянами або спільними зусиллями українських і російських виробників. Самостійно українські телеканали й продакшн- компанії робити серіали ще не можуть.

До того ж, наявність у сітці мовлення успішного російського серіального продукту перестала бути прерогативою тільки каналів-лідерів. Збільшилися рекламні надходження телеканалів, які ще недавно називали «малими», й, природно, зріс попит на цю продукцію. Чи зміниться співвідношення придбаного й виробленого продукту на українському ТБ — це залежить від установок кожного конкретного суб’єкта телевізійного ринку.

Якщо говорити про основну тенденцію розвитку «1+1», я можу її позначити цілком чітко: так, «1+1» — комерційний канал, що не збирається залишати комерційних позицій, — ми не можемо собі цього дозволити. Але разом із цим, ми завжди будемо розвивати те, що є основою нашого бренду, — змістовне авторське телебачення. Телебачення, побудоване на живому контакті з глядачем, телебачення, побудоване на живій дискусії, на нормальній, інтелігентній подачі тих подій, тих процесів, у контексті яких ми живемо.

Канал «1+1» справдi нарощує своє виробництво. Ми розвиваємо ті шоу-програми, що мають визначений рівень змістовності. Наприклад, для нас принципово важливо, що в нашій сітці мовлення є «Перший мільйон». Це, безумовно, комерційна програма, i в той же час це змістовна, розумна, гарна вікторина. У нас розвивається проект «Найрозумніший» — програма з гарним іміджем і позитивним контентом: знаходити розумних людей, стимулювати їхнє подальше інтелектуальне й професійне зростання, а особливо, якщо йдеться про дітей, — це завжди приємно. У новому сезоні — півріччя з вересня по грудень — на «1+1» відбудеться великий турнір розумних дітей. Протягом шести програм добиратимуться фіналісти, й під Новий рік відбудеться фінальна гра, в якій усі най-найрозумніші зійдуться в інтелектуальному двобої.

Сьогодні «1+1» — єдиний український канал, що цілеспрямовано розвиває формат змістовних авторських шоу: «Документ» Юрія Макарова, що з’явився тільки цього року, «Подвійний доказ» Анатолія Борсюка й Дмитра Корчинського, «Без Табу» Ольги Герасим’юк і «Я так думаю» Ганни Безулик. Гадаю, що цього року в нас з’явиться ще одне шоу, що замкне цю лінійку, й ми матимемо п’ять різних шоу протягом п’яти робочих днів.

Будуть у новому сезоні й прем’єри. Серед них — шоу «Хочу й буду», що виходитиме у пре- прайм-тайм, о 17-й годині, також протягом п’яти днів на тиждень. Це ток-шоу вестиме, можливо, несподіваний для багатьох, але дуже яскравий тандем — Ольга Герасим’юк і DJ Паша. Вночі в ефірі «1+1» з’явиться ще один новий проект — magazine, тележурнал — «нічний» за змістом і культурний за формою. Там з’являться зовсім нові обличчя. Уся команда, так само, як і ведучі програми, — молоді, талановиті й активні люди. Програма — про клубну культуру, про стиль життя, що, власне, цікавить молоду аудиторію, чи, як кажуть на Заході, — «молодих дорослих». Звичайно, ми удосконалюємо наші постійні проекти — ТСН і «Сніданок з «1+1». І, звичайно ж, ми разом з російським каналом «СТС» — нашим міцним партнером — робимо серіали. Вже у вересні глядач побачить плоди нашого співробітництва — серіали за романами Дар’ї Донцової «Любителька приватного розшуку Даша Васильєва» та «Євлампія Романова. Слідство веде дилетант». До кінця року ми плануємо закінчити серіал «Весілля Барбі». І, звичайно ж, невипадково поставили в дуже важливе прайм-таймівське місце дуже яскравий серіал виробництва росіян — «Ідіот» за романом Достоєвського. Звичайно, скептики скажуть: «О, знову російський серіал!» Але для нас важливо не те, що це російський серіал, — це насамперед літературна класика, це висока література, й це змістовно! І для «1+1» дуже знаково, що ми ставимо в ефір не тільки комерційний продукт, а й яскравий серіал, побудований на дуже гарній класичній літкритурі, що не потребує рекомендацій. Для нас дуже важливо, як цей серіал пройде в ефірі. Якщо він пройде добре — це стане певним показником, що й ми можемо пробувати працювати над літературною класикою, зокрема — над українською. Такий проект у нас зараз є — поки він існує на рівні сценарію й, можливо, цього року вже запуститься у виробництво.

Олександр ЗОРКА, віце президент Національноїтелекомпанії України:

— Формуючи нову сітку мовлення, керівництво НТКУ враховувало такі фактори: необхідність представити інтереси держави в якнайповнішому забезпеченні інформацією передач Першого Національного; максимально забезпечити інтереси різних вікових груп; представити в програмах Першого Національного соціально орієнтовану тематику; забезпечити в програмах виховну, освітню та просвітницьку функції; максимально врахувати потреби ринку з погляду конкурентоспроможності каналу в телерадіопросторі України.

У порівнянні з попереднім періодом НТКУ в цьому телевізійному сезоні вдалося створити досить солідний блок авторських програм, які увійдуть до єдиної рубрики «ДНК» — духовність, наука, культура. Тут будуть представлені програми В. Скуратівського, Т. Щербатюк, Л. Лисенка, А. Дмитрука, А. Солов’яненка. На місце й роль цього блоку ми покладаємо великі надії — не тільки іміджеву, виховну, а й суто утилітарну: позмагатися з нашими конкурентами у ранньовечірньому прайм-таймi, а отже, підняти глядацький інтерес до каналу взагалі.

Блок програм ділового мовлення — це, по суті, інформація про діяльність органів виконавчої влади та виконання програм уряду, інформація про ті речі, без яких не може обійтися наша економіка та її окремі галузі сьогодні. У цієї рубрики досить значний потенціал, і творчий, і технічний. Після першого випуску «Новин» — наша спроба залучити до екрана масового глядача. НТКУ сьогодні працює над наповненням усього «портфеля» фільмами, переважно європейського виробництва, для сімейного перегляду. «Вечірня казка» — з понеділка по суботу — «священна корова» Першого Національного, й інтереси найменших глядачів ми будемо задовольняти й надалі. Виняток складає лише неділя, втім, як показує аналіз формування двох вихідних, у неділю ми робимо для наших дітей досить багато програм.

Інформаційний блок о 21.00 — найпотужніший і передбачає інформаційну картину дня, новини спорту, інформацію про погоду, надзвичайні ситуації та коментар дня.

Вечірній блок мовлення — за громадсько-політичними програмами. «ЧетверТА влада» — перша «ластівка» цього блоку. Триває робота над новою редакцією «Ток-рингу», новою програмою «Національний інтерес» та щотижневим оглядом «Наш футбол».

Трохи інакша логіка обрана нами для формування програм вихідних днів. Тут більше програм розважального та пізнавального характеру для дітей та підлітків, блок програм для сімейного перегляду, міжнародний блок, програма для трудівників села, хороше кіно, розважальні програми, підсумкові аналітичні програми.

Зазначу також, що робота по впровадженню нової сітки мовлення ведеться одночасно з осучасненням комп’ютерного «одягу» каналу, розробкою іміджевих роликів. Все це в комплексі з нашими програмами дозволить посилити глядацький інтерес, зробити канал привабливішим і цікавішим для глядача.

Продовження див. у наступному п’ятничному номері

Підготувала Юлія КАЦУН
Газета: 
Рубрика: