Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Позаринкова пошта

Наскільки зростуть тарифи на передплату та доставку преси цього року? Конфлікт НСЖУ та «Укрпошти»
3 жовтня, 2008 - 00:00

Голова Національної спілки журналістів України Ігор Лубченко у відкритому листі «Проведемо всенародний аудит «Укрпошти»?» заперечує необхідність підвищення тарифів на передплату та доставку друкованих періодичних видань на 60%, на якому наполягає Українське державне підприємство поштового зв’язку «Укрпошта». Голова Спілки журналістів вважає таку цифру невиправданою і пропонує знизити її до 15%, що відповідає зафіксованому рівню цьогорічної інфляції. У разі, якщо «Укрпошта» відмовиться прийняти ці умови, Спілка погрожує поштовому підприємству всенародним аудитом. «Укрпошта», в свою чергу, скаржиться на збитковість, нездатність працювати у ринкових умовах і оперує висновками аудиту Головного КРУ.

Протягом останніх декількох місяців Ігор Лубченко вже звертав увагу на «надуті», на його думку, відсотки, надсилаючи лист і телеграму на адресу прем’єр-міністра України Юлії Тимошенко та першого віце-прем’єр-міністра Олександра Турчинова. Високопосадовці переадресували ці звернення до Мінтрансу, який, за словами Ігоря Лубченка, «не схотів розглядати їх по суті». Тоді голова журналістської спілки двічі звернувся до Президента Віктора Ющенка, за сприяння якого відбулося засідання спільної комісії представників Мінтрансзв’язку і НСЖУ. Головою комісії було призначено заступника міністра транспорту та зв’язку України Катерину Фоменко. Ігор Лубченко вважає, що ці переговори жодних зрушень у позиціях сторін не спричинили.

— Була організована робоча група, міністром транспорту та зв’язку було видано відповідний наказ. Відбулося перше засідання, в якому брали участь Ігор Федорович Лубченко, представники редакцій із Херсонської, Львівської області, — розповіла «Дню» заступник генерального директора «Укрпошти» Людмила Кузнєцова. — Звичайно, йшлося про ту ситуацію, яка склалася на пошті, про те, що поштовики виконують ту роботу, в якій зацікавлені, і яка потрібна не тільки пошті. За великим рахунком, на першій зустрічі пролунало дуже багато слушних думок. Той фінансовий стан, який сьогодні склався на пошті, вимагає рішень. І ми закликали всіх до співпраці. Представникам Спілки журналістів України було надано (в тому числі і мною особисто) відповідні розрахунки, пояснення, матеріали тощо.

Не знаю, з яких міркувань декларувалася цифра 15%. Спочатку йшлося про 60%, потім про 55%, потім про 50%. Те, на що погодилися всі органи, які здійснювали перевірки, і найголовніше — представницький орган профспілок — це 44%. Ми вважаємо, що це вже компроміс, тому що 44% не дають нам повного покриття собівартості. Але оскільки профспілки ухвалили таке рішення, ухвалили його й ми. Я розумію, що 44% звучить серйозно. А насправді йдеться про те, що сьогодні пересилка листа із Києва в Закарпаття коштує 1 гривню. Для нас це вже не покриває витрати. А доставки газети із Києва в Закарпаття за новими тарифами коштувала б 10 копійок. От і судіть...

Після спроб достукатися до перших осіб держави Ігор Лубченко звернувся з відкритим листом до громадськості. У своєму посланні «до передплатників, народних депутатів, працівників ЗМІ» голова Спілки журналістів звинувачує Міністерство транспорту і зв’язку України та «Укрпошту» у необѓрунтованому підвищенні тарифів на передплату та доставку друкованих ЗМІ. Автор звернення нагадує, що восени минулого року «Укрпошта» вже підвищила згадані тарифи на 60%. На думку спілки, таке рішення було «прозорим і зрозумілим — за роки, коли тарифи не підвищувалися, інфляція склала 59%». Одночасно, за словами Ігоря Лубченка, пленум правління НСЖУ готовий підтримати підвищення тарифів і на наступний рік, але на 15%, що відповідає рівню цьогорічної інфляції, і аж ніяк не на 60%. Для такої цифри Ігор Лубченко не бачить підстав, адже «Укрпошта» «не навела ніяких розрахунків».

Поштове підприємство має власне бачення ситуації.

— Поштовики в черговий раз залишилися непочутими, — вважає Людмила Кузнєцова. — Ця ситуація ілюструє те, що вирішувати питання по-ринковому у нас сьогодні, на жаль, не виходить. Я офіційно підтверджую (як людина, яка за функціональними обов’язками займається тарифною політикою), що сьогодні діючі тарифи не відповідають собівартості. Якщо аж до минулого року протягом шести років ці тарифи не переглядалися і встановлені вони були за фактичними витратами 2000 року, то що тут далі рахувати?..

Щоб досягти рівня собівартості, тарифи одразу потрібно було підвищити в два рази, — запевняє вона і заперечує необгрунтованість таких розрахунків. — Це було підтверджено не тільки нашими розрахунками, тому що рішення про підвищення тарифів регульовані на державному рівні. Було проведено відповідні перевірки. Тарифи були підтверджені й відповідними контролюючими органами, зокрема Державною інспекцією з контролю за цінами. Була також комплексна перевірка, в якій брали участь і спеціалісти Антимонопольного комітету. А остання перевірка — це фінансовий державний аудит, який був проведений, до речі, після ініціативи Ігоря Федоровича Лубченка.

Вважаючи підвищення тарифу на 60% невиправданим, НСЖУ посилається на те, що минулорічні 60% не вплинули позитивно на доставку газет, яка тільки погіршилася. До того ж спілчани стверджують, що різке підвищення тарифів «б’є по передплаті»: «Ми проаналізували передплатні тиражі 19-ти суспільно-політичних всеукраїнських і місцевих видань, чиї дані були у спілці. Так от, станом на 01.01.08 порівняно з 01.01.07, після 60-відсоткового підвищення «Укрпоштою» своїх тарифів, вони втратили разом 148292 передплатника, — наводить цифри Ігор Лубченко. — «Укрпошта» бадьоро відрапортувала, що сукупний тираж друкованих ЗМІ станом на 01.01.08 перевищує аналогічний показник 01.01.07. Нехай нікого не вводить це в оману. Впали тиражі суспільно-політичних видань. А «справжня цифра» склалася з передплати довідкових газет (для бухгалтерів, педагогів, домогосподарок, рекламних агенств тощо), видань політичних партій і блоків, які здебільшого передплачуються громадянами за кошти цих організацій.

— Отже, доходи «Укрпошти» зросли, а газет — упали, — резюмує Ігор Лубченко і прогнозує, що ще більше падіння після нового підвищення відбудеться у регіонах, які цього року постраждали від повені.

— У нас близько 50 тисяч листонош. Сьогодні вони отримують максимум 500—600 гривень. То, скажіть, будь ласка, якої якості від цієї людини можна вимагати? Якість теж вимагає коштів, — наполягає заступник генерального директора «Укрпошти». — Якщо ми не покриваємо доходами наші витрати, то про яке підвищення якості можна говорити? Хоча були перевірки і питань якості. Порушення є, але коли ми кількість порушень розділили на кількість доставлених газет (а пошта за рік їх доставляє мільярд з великим гаком), то вийшло нуль цілих із кількома десятитисячними). Ігор Федорович пише, що не розуміє, куди ми гроші поділи. Будь-який бізнесмен зрозуміє, якщо у наших витратах 75% складає фонд оплати праці, куди ми гроші поділи.

У разі необѓрунтованого підвищення тарифів автор відкритого листа погрожує «Укрпошті» всенародним аудитом: спілка закличе всіх передплатників фіксувати у поштових відділеннях і радах різних рівнів точні дні доставки газет, а за недоставлені вчасно газети позиватися до пошти «не лише з вимогою компенсації вартості недоставлених примірників, а й компенсації моральної шкоди за невчасно одержану опубліковану інформацію про регуляторні акти, рекламні пропозиції».

При цьому спілка зобов’язується звертатися до депутатів місцевих рад з проханням звільнити таких позивачів від сплати мита за судові позови, а також до керівників вищих навчальних закладів, які готують юристів, аби ті «надавали» кадри для захисту інтересів передплатників-позивачів.

До суду спілка закликає звертатися також ради всіх рівнів, судові органи, рекламодавців — за невчасно доставлені видання з опублікованими регуляторними актами, викликами до суду, рекламними повідомленнями; редакції газет — за витрати на папір і друкування газет, які вчасно до читача не надійшли.

НСЖУ погрожує також звернутися до Генпрокуратури з вимогою перевірити, куди «Укрпошта» витратила кошти, одержані від підвищення тарифів.

— Заклики Ігоря Федоровича до перевірок і всіляких форм аудиту лунають вже не перший рік. Ми отримали висновок аудиту десь у лютому поточного року. Цей аудит був проведений Головним контрольно-ревізійним управлінням України. Охоплена була не тільки генеральна дирекція, а й усі структурні підрозділи. Аудит проводили близько трьох місяців. Ці висновки Ігор Федорович має. Тепер якась нова форма аудиту — всенародний аудит. Нормативні документи таку форму не трактують, — коментує Людмила Кузнєцова. — Головне Контрольно-ревізійне управління тепер уже, мабуть, не підходить...

Поки НСЖУ і «Укрпошта» намагаються з’ясувати, хто правий, цапами-відбувайлами, судячи з усього, виявляться самі передплатники. Що з приводу цієї ситуації думають у Міністерстві транспорту і зв’язку України і, зокрема, як оцінює ситуацію заступник міністра Катерина Фоменко, яка «відповідає» за цей конфлікт, «День» наразі намагається з’ясувати. На жаль, через переобтяжену бюрократичними нюансами процедуру контактування з пресою, отримати коментар високопосадовця протягом одного-двох днів майже неможливо.

Керівник прес-служби міністерства Вікторія Яковлєва, поскаржившись на те, що Ігор Лубченко на останню зустріч просто не з’явився, порадила нам не чекати на коментар від заступника міністра, а скористатися інформацією, що подана на сайті Мінтрансзв’язку, де, зокрема, процитовані репліки Катерини Фоменко. Щоправда, у зазначених фразах шляхів виходу з цієї ситуації замміністра не пропонує.

А от «Укрпошта» поки що безпорадно розводить руками.

— Який вихід — я не знаю. Час покаже. Я переконана, що вихід знайдеться, але яким він буде, мені зараз сказати складно, — каже її керівництво.

Тим часом поштові перипетії в Україні, здається, тільки починаються. Законодавчу базу, що регулює ці питання, рано чи пізно доведеться переглянути. З огляду на вступ нашої держави до СОТ, українське поштове законодавство теж потребує адаптації до європейського. А в Європі поштова система вибудована абсолютно інакше. Тож усе ще попереду.

ПОКИ ВЕРСТАВСЯ НОМ

Прес-служба Національної спілки журналістів України розповсюдила заяву про те, що чотири місяці протистояння НСЖУ і «Укрпошти» нарешті завершилося компромісом — поштове підприємство підніме тарифи на 27%.

У заяві, зокрема, йдеться про те, що після звернення глави держави міністр юстиції Микола Оніщук відмовився реєструвати наказ Міністерства транспорту та зв’язку про 44-відсоткове підвищення тарифів.

«Враховуючи, що економісти стверджують про наближення реальної інфляції до 30-відсоткової позначки, Національна спілка журналістів України погодилася на підвищення тарифів на послуги «Укрпошти» на 27 відсотків», — зазначено у повідомленні прес-служби НСЖУ.

Маша ТОМАК, «День»
Газета: 
Рубрика: