Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

«Сьогодні в кожного є шанс стати видавцем»

Інтернет може як спричинити загибель друкованих ЗМІ, так і відкрити перед ними нові можливості, вважають західні медіаексперти
23 вересня, 2011 - 00:00

Із розвитком Інтернету та, відповідно, електронних ЗМІ, тиражі друкованої преси в усьому світі неухильно зменшуються. Яскравим прикладом того, як електронне видання перетягує на себе неабияку частину аудиторії свого паперового аналога, є відома і впливова газета «Нью-Йорк Таймс». Вона стала першою газетою, чий мікроблог у соціальній мережі Twitter є популярнішим за паперове видання. 2010 року блог газети читали майже три мільйони користувачів, а тираж паперової версії становив близько мільйона. Зважаючи на це, деякі експерти прогнозують смерть друкованої преси вже в недалекому майбутньому, тимчасом як видавці шукають нові форми існування друкованих ЗМІ в епоху цифрової революції.

Питання виживання друкованих ЗМІ з розвитком Інтернету стало наскрізною темою виступу експерта з цифрових медіа та колишнього генерального менеджера цифрової галузі компанії Newsweek/Daily Beast Джозефа Галарно. Лекція медіаексперта відбулася з ініціативи посла США в Україні Джона Теффта за підтримки Мережі соціальної журналістки у приміщенні «Мистецького Арсеналу». Галарно, який ще донедавна працював у Newsweek/Daily Beast, а до цього — у видавництві Thomas Publishing, з власного досвіду знає про бурхливі зміни в медіасвіті з розвитком цифрових технологій. Дехто з видавців, за його словами, зміг зорієнтуватися у нових реаліях і вижити, інші — пішли на дно, не помітивши нових можливостей, які їм відкриває цифрова епоха.

«Я працював у Thomas Publishing, яке було засновано наприкінці XIX століття. Це видавництво спеціалізувалося на виданні каталогів, через які підприємці пропонували різні товари та послуги. Компанія була надзвичайно успішною та прибутковою. У 90-х роках з’явився Інтернет, і вони почали випускати каталог на CD-дисках. Електронні каталоги стали настільки успішними, що вже 2006 року компанія вирішила відмовитися від паперових каталогів», — навів Галарно вдалий приклад виживання компанії в нових умовах. За словами експерта, статистика цього видавництва є певною мірою пророчою для всієї медіаіндустрії. «Якщо 1997 року компанія отримувала 90% прибутку від паперової продукції, то вже через 10 років, 2001-го, вона отримувала 90% прибутку від цифрової продукції», — підкреслив Галарно.

За словами Галарно, паперова преса зазнає фіаско через катастрофічне зменшення реклами, з доходів від якої вона донедавна жила й процвітала. На думку експерта, ця проблема підштовхує видавців до більш прагматичного підходу до виживання. Якщо в паперовій пресі реклама лише інформувала читачів, то в Інтернеті вона може спонукати, цікавити та «втягувати» читача. Так само прагматично сьогодні видавці підходять і до контенту, продумуючи, як зробити його платним, але не втратити при цьому аудиторію. Наприклад, пропонують читачу 20 статей безкоштовно, а 21 — за плату, чи можливість платити не за весь контент, а тільки за окремі матеріали, чи дають безкоштовний доступ до скорочених версій матеріалів, опублікованих у друкованій версії ЗМІ. Сьогодні друкована преса має співпрацювати з електронними медіа, освоювати нові технології — тільки так вона зможе досягти успіху.

Хоча, на думку Галарно, паперова преса все ще є сильним гравцем на медіаринку. Інша річ, що перед друкованими ЗМІ постало завдання відшукати нові шляхи отримувати прибутки та завойовувати аудиторію. Адже хоч цікавість читачів до паперової преси та загалом до традиційних ЗМІ в США впала, проте загалом люди почали споживати на 20% більше інформації. До цього варто додати, що близько 20% свого часу люди сьогодні витрачають на соціальні мережі. Це і є підказкою для медіа, куди рухатися далі. «Раніше друковані ЗМІ давали інформацію про те, що цікавило їхню аудиторію: наприклад, жителям Нью-Йорка про місцеві події та новини. Натомість сьогодні електронні ЗМІ самі створюють свою аудиторію», — підкреслив Галарно.

«Видавцям потрібно ставати брендом, торговими марками. Це як гарантія надання споживачам якісного продукту», — радить експерт. Створивши міцний бренд, видавці зможуть розширювати свої можливості, створювати щось зовсім нове під прикриттям бренду. І Інтернет у цьому разі — найоптимальніша платформа для експериментів. Галарно підкреслив, що сьогодні «кожен може бути видавцем» і має шанс стати таким медіабрендом.

Марія СЕМЕНЧЕНКО, «День»
Газета: 
Рубрика: