Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Суспільне ТБ: нова «турбулентність»

Дмитро ХОРКІН: «Недофінансування може поставити під загрозу мовлення на окуповані території Донбасу та Криму. А це — питання національної інформаційної безпеки»
22 вересня, 2017 - 13:35

Проект Суспільного ТБ в Україні, схоже, знову увійшов у стадію мало контрольованої турбулентності. Здавалося б, після прийнятого закону «Про суспільне телебачення і радіомовлення України», показового і навіть дещо пафосного обрання голови НСТУ (нагадаємо, у результаті публічного представлення своїх проектів спостережна рада Національної суспільної телерадіокомпанії України обрала більшістю голосів керівником Суспільного мовлення Зураба Аласанію) і, що не менш важливо в наших реаліях, публічних заяв на підтримку нового мовника від найвищого керівництва держави Президента України, прем’єр-міністра та голови парламенту, нарешті увімкнули «зелене світло» — проект запущено остаточно і безповоротно. Питання могли б виникнути (і, направду, виникали) лише до «сітки мовлення», контенту, іншими словами, на що саме і як Суспільний телерадіомовник мав би передовсім звертати увагу в творчому плані під час роботи зі змістом. Говорячи про численні круглі столи і наради з цього питання, на яких канал, на думку менеджменту, перебував у «пошуку себе», медіа-експерти закликали не вигадувати велосипед там, де це добре працює, зокрема орієнтуватися на газету «День» та численні проекти видання. Якось в одному з коментарів відомий телеменеджер Микола Княжицький навіть прямо сказав, що на його бачення найкраще Суспільне мовлення — це телеверсія газети «День».

Однак останні кілька днів показали — питання не лише у змісті, ідеології та концепції мовника. Після внесення до парламенту проекту державного бюджету на наступний рік стало зрозуміло, що влада, по суті, і не планувала будувати новий — технологічно і творчо — телерадіоканал для суспільства. Адже... передбачила на його фінансування удвічі менше коштів, ніж цього вимагав закон.

З цього приводу правління ПАТ «НСТУ» публічно заявило, що влада просто не бажає профінансувати Суспільне мовлення і виконати вимоги закону, адже хоче отримати канал, яким можна «легко керувати у ручному режимі напередодні виборів».

— Суспільне мовлення зараз переживає найважчі часи. Для нас — це час реформ і перебудови колишньої державної компанії у незалежного мовника. Відсутність належного фінансування підриває весь процес реформ. Адже мова йде вже навіть не про закупівлю техніки чи сучасного обладнання. Йдеться про реорганізацію самої структури, що є фінансово затратним, але є інвестицією в майбутнє. Без належного фінансування подальші реформи неможливі, — повідомив голова правління ПАТ «НСТУ» Зураб Аласанія.

Щойно ситуація довкола Суспільного ТБ почала набирати обертів, у медіа стали з’являтися нові подробиці про ризики щодо недофінансування. Зокрема, стало відомо, що запропонований урядом бюджет на НСТУ, по суті, вдарить не лише по каналу, але й по Українському радіо, яке буде змушене зменшити, або взагалі відмовитися від мовлення на частині України, зокрема у Криму та на Донбасі. Генеральний продюсер Українського радіо Дмитро Хоркін у розмові з «Днем» зауважив, що уряд у такий спосіб практично позбавляє права платників податків почути Суспільне радіо, яке вони утримують. А відмова від мовлення радіо на окупованих територіях — це взагалі питання інформаційно безпеки країни.

 — Недофінансування суспільного може поставити під загрозу мовлення на окуповані території Донбасу та Криму. Так, ми фактично не зможемо проплатити енерговитратні середньохвильові передавачі й давати незаангажовану проукраїнську позицію громадянам, які проживають під окупацією. У зв’язку із недофінансуванням, ми муситимемо, і по всій Україні загалом, скоротити обсяги мовлення, — прокоментував «Дню» Дмитро Хоркін. — Розумієте, передавачі, на яких ми мовимо на окупованих територіях, це середньохвильові передавачі АМ-діапазону. І вони дуже енергоємні. Зараз ми мовимо на трьох середньохвильових частотах, які надала Національна рада з питань телебачення і радіомовлення спеціально тільки Українському радіо (більше ніхто не мовить на окуповані території на середніх хвилях), і ми будемо змушені їх просто вимкнути, оскільки банально не матимемо грошей заплатити за електроенергію, за обслуговування цих передавачів. До речі, в минулому році на кілька тижнів ми також були змушені їх вимикати — і відразу пішов шквал дзвінків із Донбасу та Криму з обуреннями: «Куди зник сигнал?» Розповсюдження сигналу може бути зменшено і на мирній території. Розумієте, у нас лише по Києву 138 ФМ-передавачів, і за кожен з них треба заплатити. Тобто це недофінансування передовсім вдарить по розповсюдженню сигналу. Як взагалі може трапитися, що в бюджет закладають фінансування менше, ніж цього передбачає закон? Для мене це питання залишається відкритим. Це ніби в цирку — граються паличками, щось під музику підкидають угору, і воно то є, то зникає... У нас чинний закон, є відповідні норми, що чітко регламентують обсяги фінансування на всі потреби, які необхідні НСТУ. Однак починаються якісь незрозумілі «ігрища». Скажу відверто, якщо буде проголосована та сума, яку заклали в проект держбюджету, то це виллється у справжню катастрофу і зупинить реформу Суспільного мовлення. А в час війни, з окупованими територіями... питання інформаційної політики, без перебільшення, — це безпека для країни.

На думку Дмитра Хоркіна, є серйозні припущення, що у результаті тиску суспільства обсяг фінансування збільшать. «Це насправді дуже дивно, щоб уряд і парламентарі настільки зневажали закон, зокрема у тій сфері, яка стосується журналістів, — додає генеральний продюсер Українського радіо. — Насправді обурює, що всі ми ніби змушені ці кошти випрошувати, вимолювати, на когось тиснути... це означає, що ніяких змін не відбулося. Ми не вимагаємо додаткових коштів, а лише те, що передбачено. Але взагалі, якщо б влада була зацікавлена у якісному телерадіомовленні, то мала б навіть збільшити фінансування в час реформи. Бо нам насправді дісталося не реформоване ТБ і радіо, 26 регіональних телерадіокомпаній, які в жахливому технічному стані. Я днями був у Дніпрі, там апаратура, зокрема мікрофони, які закуповувалися ще у 1980-ті роки. Студія, яка облаштовувалася у 1970-ті роки. Про яку якісь ми можемо говорити? І це при тому, що у Дніпрі Українське радіо — єдине розмовне новинне радіо. Інших немає. І головне — поки тривають ці «торги», ми фактично не можемо скласти програмні проекти на наступний рік, «сітку розробити», взагалі не можемо щось планувати з розвитку».

Намагаючись «врятувати» становище, керівництво НСТУ практично розпочало у ЗМІ кампанію дискредитації української влади, яка і «знищує Суспільний мовник», і «намагається тиснути на канал» і, звичайно ж, «перешкоджає свободі слова». Менеджери та журналісти Суспільного вже публічно звернулися з проханням інформаційної і правової підтримки в цьому питанні не лише до колег в Україні, а й авторитетних міжнародних організацій. Головна вимога — під тиском змусити депутатів на етапі обговорення та прийняття державного бюджету на 2018 рік таки повернути принаймні передбачені законом кошти на НСТУ. І, як говорять (не публічно) самі ж топ-менеджери НСТУ, скоріше за все, «вибити» свої кошти їм таки вдасться. Відтак, постає питання: кому і навіщо потрібен був червоний медіа-проект «зради» з провалу Суспільного ТБ? Чи зацікавлена насправді влада у створення якісного і незалежного мовника? І чи розуміли всі ризики менеджери НСТУ, коли претендували на посади у правлінні? Словом, історія про  запуск в Україні Суспільного ще далеко не завершена. І щось підказує, що в новому політичному сезоні нас ще чекає чимало гучних заяв, публічних демаршів та ультиматумів довкола Суспільного ТБ. Однак, чи цього очікує саме українське суспільство, для якого нібито створюють мовник?

Вадим ЛУБЧАК, «День»
Газета: 
Рубрика: