Уже чого, а розміреності й передбачуваності від українських телевізійників чекати не доводиться. У світовій практиці телепрем’єри приурочують до Нового року й до початку осені. Але оскільки Рада Європи діяльність нашого телебачення не регламентує, на зміну весні сюрпризів приходить осінь сюрпризів. На початку року нові передачі з’являлися у зв’язку з передвиборним поліпшенням фінансового становища — у кого в лютому, у кого в квітні. Тепер — інша логіка. Кількість нових проектів дозволяє розтягти задоволення якнайдовше. У будь-якому разі, таку тактику вибрали принаймні три провідні канали: «Інтер», «1+1» і «Новий». Причому всі вони збираються публіку насамперед розважати. Ще одна загальна тенденція — фонтануюче розмаїття виникло унаслідок співпраці з російськими партнерами. Завдяки майже родинним стосункам СТС і «1+1» останньому перепало й «Крісло» , й «Гарем» , й «Побачення наосліп», й «Пів на шосту», і в ролі великого чи то знаку питання, чи то знаку оклику «Великий куш» . «Новому» від цих щедрот залишилися забраковані «Вікна» й не оцінена належно (судячи з денного часу трансляції) передача НТБ «Принцип Доміно». Серйозна конкуренція «Великому пранню» ГРТ- «Інтер» . На підході останній хітовий проект Росії «Російське чудо» (REN- TV) . Цей веселий десант зі Сходу й задає тон нинішньому телесезону. Однак сама тенденція різкого зменшення виробництва українських програм не радує.
Розум йде за емоціями. Після такого феєрверку треба перетравити враження й розкласти їх по поличках. Спробую зробити це за допомогою анахронiчної п’ятибальної системи. Звичайно ж, розподіл умовний і не претендує на істину в останній інстанції.
Відмінно. Перша доблесть новин — оперативність. Не минуло й години після захоплення в понеділок одіозною трійкою депутатів апаратних на УТ-1, як «Факти» ICTV вийшли в ефір з прямим (телефонним) включенням. На місці виявився невтомний Вітя Сорока.
У зв’язку із цим згадалися екстремальні події 16 вересня. Опозиційні газети обгавкали ТБ-новини, які не стали переривати програму спецвипусками. Не дивно — було б нерозумно надавати трибуну людям, які у сліпому пориванні до влади готові посягнути на суспільну згоду. Наступний крок зі зривом новин УТ-1 уже свідчить про відверту паніку в їхніх лавах. Господь оберігає Україну, й державний «човен» розгойдати не вдалося. До честі більшості журналістів, вони займають зважену позицію.
Добре. Розпочав новий сезон «Подвійний доказ» («1+1»). Перша дискусія була навіяна повенями в Західній Європі. Знахідкою для авторів став один дивак, який стверджував, що внаслідок підриву верхньої греблі Дніпровського каскаду спрацює «принцип доміно» й знесе всі інші греблі. Дніпро перетворить пів-України на болото з радіоактивними домішками шкідливих виробництв. Примара катастрофи розтанула, коли з’ясувалося, що електростанцію радянської міцності можуть підірвати лише сотні тонн вибухівки. Режисура, як завжди, бездоганна. Тільки мені здалося, що двоє ведучих для «ПД» забагато. Для того, щоб диригувати суперечками, достатньо ведучого в амплуа модератора — авторитетно неквапливого Анатолія Борсюка. Адже «порушниками спокою» крім Корчинського виступають самі учасники диспуту. А Дмитро з його президентськими амбіціями й кинджальною дотепністю здатен потягнути окремий проект.
Другу передачу «ПД» можна назвати громадянським вчинком. У суспільстві ще так відкрито й аргументовано не обговорювалося, що аварії на українських шахтах можуть бути диверсіями. Репліка Борсюка ризикує перетворитися на прислів’я: «Якщо Бог хоче нагородити країну, то дає їй нафту й газ. А якщо покарати — вугільні шахти».
Помісь «Першого мільйона» з «Російською рулеткою» дала цілком життєздатне «Крісло» («1+1») . Його ведучий Федір Бондарчук не спекулює страхом, не жартує надривно, не мусує тему грошей. Хоча, як і в кожнім франчайзинговім проекті, цей пучок сіна тримають перед кожним віслючком. Як і в кожному новому проекті. Треба освоювати загадкову термінологію: стоп-серце, стабілізація. Передача виграє від окремого відеопредставлення кожного гравця. 38 річний юрист прийшов з мамою, але не залишає мрії одружитися з коханою. Інша учасниця вийшла заміж на третій день знайомства, але щаслива в шлюбі. Питання нескладні, але щоб виграти, треба бути від природи флегматичною людиною й демонструвати стабільний пульс. Але йдуть усі кому не ліньки, розраховуючи на пригоду. Це й пропонується. Уперше гравців лякали петардами. А в американській грі для однієї особливо спокійної дами випускали крокодила.
Непогано. Але погодьтеся — до «Що? Де? Коли?» чи навіть до «Своєї гри» (НТБ) дистанція величезна.
Посередньо. Важко пройти повз цього екстремального грузина, здатного на все, аби прославитися. Обурення громадськості входить у плани маленького гіганта великого шоу Отара Кушанашвілі. «Великий куш» («1+1») — свято кіча, дрібної підлоти, брудних подробиць і інших каналізаційних принадностей. У теплій телевізійній багнючці згодні поборсатися багато хто з відомих і призабутих персон. Публіка, яка одержує свою частку «ляпасів», із задоволенням аплодує. Втім, видовище по-своєму органічне й, схоже, пародіює інше популярне шоу. До того ж, воно знає своє місце й виходить ближче до напівночі.
Невдача тижня. Вибивається із загального ряду документальний фільм «Азовмаш — перлина українського машинобудування». Напевно, замість торта на замовлення або пам’ятного «Ролекса» друзі вирішили подарувати директору заводу фільм на УТ-1. Розповідь про нерядовий український завод перетворилася на сагу про славного керівника із цукровими інтонаціями диктора. Тільки в такого фільму вузька цільова аудиторія з рідних і близьких сталеливарників.
Але це поодинока невдача. Ток- шоу «Вікна» («Новий») тижнем не обмежиться. О. Роднянский від нього відмовився. Але низькопробне шоу облаштувалося на російському ТНТ. А керівник «Нового» О. Ткаченко навіть вважає це удачею свого каналу. Ще б пак — скандальне сімейне ревю піднімає рейтинг. Кожна з трьох сімейних історій перетворюється на бурхливу сцену. Звіромама, домашня порнографія, наречена-трансвестит і так без кінця, із суто російським розмахом. «А из нашего окошка — вся Россия понемножку», — радіє ведучий Дмитро Нагієв. Добре. А нам це навiщо? У житті половина цих ситуацій закінчилася б кривавою розв’язкою. В одній з бійок на програмі постраждав Нагієв, отримавши струс мозку. Учасники сценок уже з другої фрази зривають голос і розмахують кулаками. Очевидно, що це акторська інсценівка, але публіка в студії охоче смакує подробиці. Якщо прародительку «Вікон» «Мою сім’ю» називали ганьбою РТР, то що вже сказати про цю родиноненависницьку розвагу? Залишається тужливо зітхнути й обвинуватити часи й звичаї.
Черговий телевізійний сезон розпочався. Готуйтеся до нових сюрпризів.