Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Телегід

14 вересня, 2012 - 00:00
КАДР ІЗ ФІЛЬМУ «КАДИЛАК РЕКОРДЗ» / ФОТО НАДАНО ПРОГРАМОЮ «АРГУМЕНТ-КІНО»

Iсторія музики, що змінила світ

Iз неділі на понеділок, із 16 на 17 вересня, о 00.10 на каналі «1+1» у програмі «Аргумент-Кіно» демонструватимуть фільм Дарнелл Мартін «Кадилак Рекордз».

«Кадилак Рекордз» — музичний фільм американської сценаристки, режисерки та продюсерки на ім’я Дарнелл Мартін. Крім низки фільмів, вона також була режисером багатьох гучних телесеріалів, зокрема таких, як «Закон і порядок» та «Анатомія пристрасті».

Варто зауважити, що перед нами розгорнеться історія, звісно, не лише про кадилаки, а й також про расову сегрегацію, жорстокість і секс, ну й, передусім, про рок-н-рол, чиказький блюз і саме Чикаго 1950-х.

Власне, цей фільм простежує захопливе і таке бурхливе життя низки першорядних музичних легенд Америки, дарма, що їхні імена можуть більшості з нас нічого не говорити. А йдеться, зокрема, про Леонарда Чезза, Чака Беррі, Мадді Вотерса, Літтла Волтера, Етту Джеймс, Віллі Діксона, ну й самих «Ролінг Стоунз».

Інтригу для цього сюжету підготувало і свого часу зрежисувало у відомих координатах саме життя: Леонард Чезз (у виконанні Едріана Броуді), котрий був польським емігрантом єврейського походження, стає засновником лейблу Chess Records, який відкриває двері для афро-американських талантів, а саме для запису та просування їхньої музики.

Передусім, варто зауважити, що всі герої-знаменитості змальовуються у фільмі засадничо такими, якими були — людьми зі своїми розмаїтими перевагами й недоліками, що, як відомо, чи не завжди є продовженням одне одного. І в цьому сенсі фільм «Кадилак Рекордз» просто дивує абсолютною відсутністю будь-якого пафосу як стосовно героїв, так і стилю подання історичних фактів.

Ніде гріха таїти, частенько подібні кінотвори, які базуються на реальній історії, зануджують перенесенням на екран величезної кількості фактів — щоб нічого не оминути увагою та нікого, сказати б, не образити. Хвалити Бога, Дарнелл Мартін застосувала принципово інший підхід. Вона сміливо нехтує фактами, які гальмували б оповідь, і часом навіть дещо перетасовує певні з них. Зрештою, картина виходить цілком переконлива та конкретна — власне, як засвідчують знавці й палкі шанувальники цієї музики та її історії. Бо тут ідеться саме про розвиток колись нового музичного напрямку — про справжній ритм-енд-блюз.

Кілька слів про Леонарда Чезза. Емігрувавши до Сполучених Штатів і тим самим практично опинившись у країні расової сегрегації, він повівся, як тоді вважали його знайомі, наче божевільний — відкрив невеличкий клуб у чиказькому «чорному кварталі», який згодом став, як уже було сказано, компанією звукозапису. Чезз відверто нехтував расовими забобонами, і навколо нього почали гуртуватися доти нікому не відомі музиканти, котрі згодом стали іконами американської музики і так чи інакше вплинули своєю творчістю на всіх сучасних виконавців.

Принагідно ж спеціальний сюжет у програмі присвячений фільмам, у яких саме йдеться про життя та особливу творчість чорношкірих музикантів.

Ну, а саундтрек фільму «Кадилак Рекордз» складено з найкращих композицій лейблу Chess Records. І прикметно, що все це виконали самі актори. (У дотриманні принципу виконавської автентичності, зокрема, криється велика сила американського кінематографа!) Певне, навряд чи актори змогли так, як прототипи — вочевидь, це неможливо. Але, як кажуть ті самі знавці й шанувальники, вийшло доволі наближено до оригінального звучання пісень...

«Кадилак Рекордз» — фільм про блюз, у якому розгортається правдива історія здійснення однієї людської мрії, а також історія музики, яка змінила світ.


Володимир ВОЙТЕНКО

Газета: 
Рубрика: