Протягом останнього часу на вітчизняному ТБ з’явилося кілька серйозних дискусійних проектів; телеканали нарешті почали звертатися до історії України, намагатися осмислити деякі гострі проблеми сучасності. І це радує. Але, як правило, саме «серйозні» програми влітку йдуть у довгострокову відпустку. І глядачу залишається лише поглинати неймовірну кількість серіалів. Що має бути у цей час на телеекрані? «День» звернувся до телевізійників із запитанням:
ЯКИМ ВИ УЯВЛЯЄТЕ ІДЕАЛЬНИЙ «ЛІТНІЙ ФОРМАТ»?
Анатолій БОРСЮК, «1+1»:
— Влітку цілком природно, що всі йдуть у відпустку. Так традиційно склалося: ми — телевізійники — йдемо у відпустку вслід за нашими героями, адже у літній сезон їх зібрати дуже складно. Мені здається, у цьому немає нічого страшного. Але якби це від мене залежало, то влітку я би показував не серіали, а повтори найцікавіших програм. Зрозуміло, що протягом року не всім глядачам вдається щотижня дивитися всі передачі. Адже багато програм цікаво не просто подивитися, а й переглянути ще раз. Наша пауза — якщо говорити про дискусійні програми каналу «1+1» — не на все літо: ми працювали до кінця червня і в середині серпня знову виходимо в ефір. Я би показував не тільки кращі програми цього телевізійного року, а й попередніх сезонів, програми, які з тих чи інших причин вже пішли з сітки мовлення. У будь-якому телециклі можна знайти 5 — 6 хороших програм, які не гріх показати ще раз, особливо на великих каналах, де вже є своя історія. «1+1» уже вісім років виходить в ефір — і за цей час у нас було багато цікавого. І не тільки в дискусійному форматі. Більшість із цих програм зроблено не в одномоментному режимі, вони не старіють ані за формою, ані за змістом. Я би літо присвятив спогадам. Жодної шкоди, крім користі — ні телевізійникам, ні глядачам.
Анна БЕЗЛЮДНА, генеральний продюсер «Профі ТБ»:
— Практика, коли програми (крім декількох форматів, наприклад, новин) йдуть у відпустку, існує скрізь. І в цьому немає нічого дивного, оскільки, насправді, люди за кордоном відпочивають навіть більше, ніж у нас. І якщо спробувати запустити якийсь проект або вирішити якісь глобальні питання у липні чи в серпні, то, найімовірніше, це закінчиться невдачею. Існує поняття телевізійних сезонів: є сезон, який починається з вересня, і сезон, який починається з лютого. Донедавна літо в Україні, у принципі, не вважали телевізійним сезоном — згідно з наявною у світі практикою, можливо, навіть стереотипом. Літом люди також дивляться телевізор, але, може, їм потрібне щось інше. Тому останні рік-два ставлення до літнього сезону на наших телеканалах уже трохи інше. І навіть нові програми з’являються літом, чого раніше не спостерігалося. Але що стосується серйозних форматів (наприклад, ток-шоу, якi йдуть на «1+1»), то вони фактично прив’язані до якихсь актуальних подій, що відбуваються в країні. А якщо цих подій немає, оскільки люди, які є потенційними творцями цих подій, відпочивають, то, відповідно, і будь- яка подібна програма буде висмоктаною з пальця. Просто змінюється ритм життя. Ось, наприклад, в Італії чи в Іспанії існує поняття «сієста»: там люди вдень протягом кількох годин відпочивають, у цей час закрито більшість магазинів, офісів тощо. Відповідно, там було б безглуздо намагатися на цей час планувати, наприклад, якісь основні покупки. Точно так само і на ТБ є своя певна сезонність, свої схеми, правила й підходи.
Яким може бути специфічний літній формат? Чесно кажучи, я не готова сказати. Передусім, слід враховувати момент, коли глядач присутній біля екрана: якщо він і не виїжджає відпочивати кудись за кордон, то — якщо він відпочиває в Україні, — якусь частину дня він проводить на пляжі чи, наприклад, на дачі. За бажання можна зробити трохи більше форматів, наприклад, якихось ігор, недорогих розважальних шоу, «зав’язаних» на специфіці літа та з хорошим зворотним зв’язком. Україна — досить благодатна територія для відпочинку, і, відповідно, українське ТБ — благодатна територія для створення подібних форматів. Можливо, варто було б краще показати нашу країну (зокрема, Крим, Одесу, Карпати) потенційним відпочиваючим, щоб вони не виїжджали за кордон, а залишалися в Україні. Ось такі розважальні напівкомерційні формати мали б прикладне значення. Люди, можливо, могли б для себе почерпнути інформацію, куди їм поїхати відпочити, а з іншого боку, це просто могло б бути цікаве. Чому б і ні? Це було б помітне в ефірі.
Олександр ЗОРКА, віце-президент Національної телекомпанії України:
— Я не можу погодитися з твердженням, що «серйозні» програми на Першому національному ідуть у відпустку. Зараз ми готуємо нові проекти, які будуть виходити влітку і які так чи інакше відображатимуть процеси у суспільно-політичному житті нашої країни. Ми враховуємо, що влітку бізнесова, політична діяльність вщухає. До того ж, наші глядачі залюбки проводять вільний час на свіжому повітрі, а не перед екранами телевізорів. Звичайно, ми будемо повторювати деякі цікаві фільми, концерти, що сподобалися нашим глядачам, про що свідчить пошта НТКУ. Окрім нових серйозних програм ми плануємо трансляції спортивних чемпіонатів. Коли ввечері глядач вмикає наш канал, він розраховує побачити щось цікаве, по-літньому строкате, і ми робимо все можливе, щоб його задовольнити, адже це — наша робота.
Андрій КОВАЛЬСЬКИЙ, ведучий спортивних новин програми «Факти» (ICTV):
— Літо — пора відпусток тільки з одного боку, а з другого, — така собі відправна точка. І навіть за великого скупчення на наших екранах в теплу пору року серіалів і розважальних проектів — що цілком виправдано! — за кадром триває напружена робота, адже восени, як правило, програми змінюють свій вигляд, змінюють формат. Але вся ця кухня, впевнений, мало цікавить глядачів, уболівальників. І саме спортивним уболівальникам з цього погляду пощастило більше, ніж театралам чи фанатам перегляду політичних баталій по телевізору. Спортивні події, як і багато інших, з настанням літа не зникають. Завжди є цікаві теми. На мою думку, думку спортивного оглядача, ідеальний літній формат — не змінювати цей формат узагалі. Тобто, продовжувати працювати у такому ж режимі, як звичайно, а то й у більш інтенсивному. Регулярні змагання, так звана оперативка, йдуть на відпочинок, і саме у цій ситуації різні конкуруючі програми відвойовують свого глядача. Глядач сам може визначити рівень майстерності журналістів і вирішити, кому віддати перевагу. За великим рахунком, ідеальний формат — це той, який триматиме вас у напруженні біля екрана телевізора якнайдовше. І байдуже, що це: захоплюючий матч чи гучний скандал. На все є свій споживач, головне — добре страву приготувати. Та є одне невелике «але»: нам вирішувати, ЩО приготувати, але не нам вирішувати, ЩО вам варто спробувати.
P.S. Ну що, любі читачі, задовольнили вас аргументи? Так? Ні? Чекаємо ваших відгуків за адресою: 04212, Київ- 212, вул. Маршала Тимошенка, 2 л, відділ ЗМІ та громадської думки; e-mail: [email protected]; тел. (044) 414-91-26, 414-87-52.