Привид теледебатів суб’єктів передвиборчого процесу вже два місяці дратує суспільство, залишаючись головним болем для керівників телерадіоорганізацій. Поданий з ініціативи представників фракції «Батьківщина» і прийнятий у грудні Верховною Радою, закон про проведення передвиборних теледебатів отримав вето від Президента і нещодавно, 7 лютого був ухвалений парламентом у новій редакції — вже з урахуванням пропозицій керівника держави. У новому тексті закону знято більшість зі спірних питань, які ставили під сумнів відповідність закону Конституції України та міжнародним стандартам. Згідно цього закону дебати організовуватимуться лише на державних та комунальних телеканалах, участь для кандидатів не є обов’язковою, фінансове забезпечення відбуватиметься за рахунок коштів державного бюджету, кількість дебатів має забезпечити участь усіх бажаючих суб’єктів виборчого процесу. Хоча період виборчої агітації вже почався, Президент ще не висловив свого ставлення до закону.
А тим часом громадська організація «Інтерньюз-Україна» підготувала свій аналіз цього законодавчого акту, надрукований інтернет-виданням «Телекритика» (www.telekritika.kiev.ua). У ньому відмічені позитивні і негативні сторони нової редакції закону, а також є прогноз його використання. Так, у цьому документі серед позитивів закону про дебати називаються: відсутність обов’язковості дебатів для комерційних телерадіоорганізацій; фінансування дебатів з бюджету, а не коштом телекомпаній; реалістична кількість дебатів; зняті каральні санкції за порушення закону. Експерти вважають, що, «не ставлячи під сумнів потрібність теледебатів, не можна однозначно стверджувати, що проведені за цим законом дебати будуть оптимальними». У той же час аналітики з «Інтерньюз-України» називають низку потенційних ризиків, які лежать як у законодавчій, так і в інших площинах: короткий відрізок часу для організації дебатів; непередбаченість у бюджеті видатків для проведення дебатів; не достатньо прописаний механізм відмови від участі у дебатах та наслідки неявки кандидатів на запланований ефір; можлива низька якість організації на державному телебаченні; спадаючий громадський інтерес до закону про дебати.
Що ж до теоретичної виконуваності закону, то згідно цього аналізу, прийняття закону вимагає значних додаткових ресурсів: грошових, людських, часових. При цьому всі ці ресурси є обмеженими. Однак, якщо говорити про теоретичну можливість виконати закон та провести дебати за запропонованою формулою, то вона є реалістичною, роблять висновок в «Інтерньюз-Україні». За процедурою, розраховують аналітики, Президент повинен буде визначитися щодо підписання закону до кінця лютого. Тобто, після цього до виборів залишатиметься щонайменше місяць. Для проведення ж дебатів за законом достатньо буде двох тижнів перед виборами: оскільки, на одні дебати запрошуватимуть по три партії, а всього їх зареєстровано 35, то фактично потрібно буде 12 днів. Для мажоритарних округів ця цифра буде ще меншою, бо на одні дебати запрошуватимуть по 4 кандидати, а максимальна кількість кандидатів є меншою за 40.
Закон не є бездоганним, однак, вважають в «Інтерньюз-Україна», його підписання Президентом буде корисним для України. «По-перше, він є запровадженням демократичних методів передвиборної агітації. По-друге, він сприятиме чесним виборам та більш усвідомленому волевиявленню виборців. Окрім цього, слід зважати на політичну ситуацію та важливість закону про дебати для наступних президентських виборів 2004 року. Тобто, якщо зараз Президент знову відхилить закон, після виборів Верховна Рада може до нього вже не повернутися. Натомість, певні недоліки закону можуть бути усунуті вже в процесі його імплементації», — роблять висновок фахівці.
А поки закон проходить необхідний процедурний шлях до того, щоб набути юридичну силу, і тим самим створити предумови для появи цього жанру у державному ефірі, комерційні канали вже заявили про свою готовність провести теледебати. Правда, на сьогодні ще невідомо у якій формі і коли почнуть це робити «1+1», ICTV, Інтер, але судячи з розмов політиків в ефірі радіо «Свобода» зрозуміло, що видовище обіцяє бути рейтинговим. З повідомлень прес-служб телеканалів, єдиним з «комерційників», який точно не стане проводити теледебати, буде «Новий». На СТБ це питання поки що розглядається.