Рейтинг найбільш популярних тем, які висвітлюють місцеві ЗМІ, нещодавно оприлюднила Українська асоціація видавців періодичної преси (УАВПП). Як виявилось, ЗМІ не завжди задовольняють інформаційний запит українських громадян. Про це пише директор Центру методичної та консалтингової допомоги «Издатель&Редактор» Михайло Вейсберг у брошурі, виданій Центром медіареформ, «Як владі працювати з незалежними ЗМІ», яку презентували вчора в Києві на закритті «Медіафоруму-2005».
Звісно, задоволення інформаційних потреб суспільства — мета кожного журналіста зокрема й мас-медіа взагалі. Крім того, це збільшує тиражі і рейтинги. Відтак зростають і надходження від реклами. «Тобто матеріали потрапляють на сторінки газет тому, що в редакції думають, що саме вони цікавлять читача», — пише Михайло Вейсберг. Однак не завжди редакція знає точно, що насправді на тому чи іншому етапі хвилює читача. І якщо деяка столична преса іноді проводить тематичні соціологічні дослідження, то місцева — гребує цим методом або із-за відсутності коштів, або із-за своєї усталеності й призвичаєності. Отже, не завжди на шпальти газети потрапляє саме той матеріал, якого справді чекають.
«Більшість тем, — пише Михайло Вейсберг, — які стосуються діяльності місцевої влади, дійсно цікаві аудиторії. Інша справа — їх треба яскраво і зрозуміло подати, уникаючи бюрократичної мови й акцентуючи на громадській вагомості». Оцей аспект, варто сказати, нині — під час передвиборних гонок — буде найважче втілювати в життя. Нагадаємо, що під час спільного засідання з урядом у вівторок Віктор Ющенко, зокрема, попросив міністрів «не бігати після кожного засідання Кабміну на телебачення». «Щоб після засідання уряду міністр не біг на телебачення і не казав свою незгоду чи особливу точку зору. Я не кажу, що міністр не може мати свою точку зору. Але якщо він не може з нею розстатися, заяву — на стіл і йдіть до преси», — зазначив Президент. Відтак нині за все, що скаже в ефірі той чи інший чиновник, буде відповідати не він сам, а орган ЗМІ, будь то радіо чи ТБ. В місцевій пресі уже почалася паніка — відтепер більшість телеканалів скасують прямі ефіри і демонструватимуть усі програми лише у записі.
Але повернімося до преференцій громадян. Згідно з результатами досліджень УАВПП, 90% громадян цікавлять саме місцеві новини. Але натомість вони отримують ТБ-програму, ступінь висвітлення якої в місцевій газеті складає 92%. На другому місці глядацьких преференцій — національні новини. Їх надають в обсязі 84% від загальної кількості поданої інформації. Далі йде тема здоров’я та охорони здоров’я (87%). Проте замість висвітлення цієї теми — маємо гумор та анекдоти (84%). Рівняють позицію очікувань читачів висвітлення теми міжнародних новин. Суттєва розбіжність між читацьким запитом та його втіленням бачимо в публікації кросвордів. Вони цікавлять 58% читачів, натомість їх висвітлюють у обсязі 82%. Також існує майже незадоволений запит регіональної аудиторії на інформацію про знижки на продукти та послуги — 76%, роботу міського транспорту — 56% і т.д. Зате маємо перенасичення інформації кримінального характеру. Її подається майже на 10% більше від потреби. Не менш перенасичені шпальти місцевих видань гороскопами (79%) і приватними оголошеннями (81%). Однак читачів ці рубрики, як виявилось, взагалі не цікавлять.
Загалом же, найкраще підсумовує цей своєрідний «рейтинг читацьких і глядацьких симпатій» результат проведеного в Луганській області дослідження Інституту регіональних соціально-політичних досліджень. Так 23,1% опитаних пропонували місцевим телеканалам надати більше уваги соціальним проблемам, 14,3% — місцевій проблематиці, впорядкуванню та розвитку міста, а 8% опитаних кажуть, що варто звернути більшу увагу на питання освіти та виховання.