Цей японський митець був другом Музею — підтримав фінансово і подарував 26 власних творів. Нещодавно Рюсеко Морімото відійшов у Вічність... Ханеківці із вдячності до цієї непересічної людини відкрили виставку його робіт із фондів Музею. Спогадами про майстра з читачами дня поділилася відомий художник і мистецтвознавець, професор Національного університету «Києво-Могилянська академія» Ольга Петрова, яка разом з Морімото-сенсеєм експонувалася в місті Осака...
10 лютого відбудеться зустріч мисткині з тими, хто завітає на вернісаж до Музею Ханенків.
...У вересні 2002 року Національний музей мистецтв імені Богдана та Варвари Ханенків розпочинав новий сезон виставкою каліграфії сенсея Рюсекі Морімото. Посольство Японії в Україні як співорганізатор проекту проводило низку культурних проектів «Японська осінь», і ця експозиція, так само як і інші проекти Посольства, була присвячена 10-річчю встановлення дипломатичних відносин між Японією та Україною.
РЮСЕКО МОРІМОТО
Мистецтву каліграфії художник присвятив усе своє життя, продовжуючи родинну традицію. Батько передав Рюсекі таємниці магічного письма і майстерності. Колеги художника, оцінивши досконалість його мистецтва, ще у 1976 році обрали Морімото директором «Асоціації сучасної каліграфії». 1979 р. він заснував власну школу каліграфії «Хокушин Содокай». Уже кілька поколінь його учнів розвивають і популяризують мистецтво каліграфії не лише у себе на Батьківщині, а й у багатьох країнах світу.
Експозицію виставки в Києві Морімото будував власноруч. З дивовижною ніжністю він діставав із видовжених коробок-пеналів сувої, загорнуті у тоненький папір. Його рухи скидалися на священнодійство, і коли всі сувої нарешті були розгорнуті, працівникам музею відкрився таємничий світ знаків-символів.
ФОТО АРТЕМА СЛІПАЧУКА / «День»
Проведені художником у рамках виставки майстер-класи мали величезний успіх у глядачів, особливо у молодіжної аудиторії. На біле тло сувою, яке асоціюється з безкінечністю космосу, маестро стрімко і впевнено наносив знаки. Рухи пензля по вологому папері — енергійні, вивірені та бездоганні, нагадували точність балетних «па». Адже каліграф не має права на помилку. Було приємно усвідомлювати, що молодь, знайома з дзен-буддійською філософією, готова інтелектуально і духовно вживатися, вглядатися і вслухатися у досконалість таємничого світу японського художника.
Роботи сенсея Морімото з їхньою орнаментальністю і водночас конструктивністю занурюють свідомість глядача в ауру таємниці. Словесний знак — ієрогліф, написаний майстром, сприймається як нерозгаданий інтригуючий лабіринт, що подразнює уяву. Як символ, каліграфічний знак багатозначний і невичерпний для вдумливого глядача. Він — таємниця, яка, на думку Оскара Уайльда, «залишається дорогоцінною не лише для богів, а й для тих, хто молиться».
ФОТО АРТЕМА СЛІПАЧУКА / «День»
У своїх каліграфічних посланнях Рюсекі Морімото представив «слова — поняття», які втілюють сутності дзен-світосприйняття. На сувоях майстер лаконічного знаку закарбував духовний образ Конфуція, для якого поняття «любов» мало стосунок не лише до людини, а й до всього позитивного у світі. Адже не випадково каліграфічне письмо у Японії віддавна вважалося «посланням богів». Знак-символ несе енергетичну силу, тому невипадково сенсей анонсував свою виставку знаком «Радість».
Твори каліграфії, виконані у живій традиції «Сьодо», які тоді вперше були представлені українським глядачам, маестро Морімото в подальшому подарував Музею Ханенків. Нині на виставці, присвяченій пам’яті художника, глядачі матимуть змогу знову побачити ці роботи і віддати шану японському митцеві.