Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Закохатися в Крим

У галереї AVS-art експонується виставка «До моря!»
27 серпня, 2015 - 16:28
НАТАЛІЯ ЛОЗА. «СПЕКОТНИЙ ПОЛУДЕНЬ», 2007 р.

Насичені сонцем і спекою, запахом квітів і прохолодою морського бризу полотна талановитих кримчан Валентини Цвєткової, Степана Ярового, Наталі Лози, Юрія Коновалова, а також Адальберта Борецького, Михайла Демцю, Вітольда Монастирського, Івана Марчука, Оксани Ядчук-Мачинської та інших художників чекають глядачів на виставці з лаконічною назвою «До моря!».

Арт-директор Алла Маричевська розповіла, що галерея AVS-art вже вдруге показує зібрання мариністичних полотен — це прекрасна можливість для глядачів зіставити в одному просторі різні системи художньої мови: реалістичної, імпресіоністичної і символічно-алегоричної. Пейзажі написані майстрами різних поколінь. «Сьогодні нам самим цікаво: а яким було море півстоліття тому? Як воно звучить у фарбах львів’ян і одеситів, закарпатців і миколаївців, — говорить Алла Маричевська. — У нашій експозиції — діалог різних малярських шкіл і поколінь. Mare liberum apertum!»


ОКСАНА ЯДЧУК-МАЧИНСЬКА. «ВІТЕР ІЗ МАКЕДОНІЇ», 2012 р.

Приголомшливе враження краси південного узбережжя дарує нам живопис народної художниці України Валентини Цвєткової. У своїх спогадах вона писала про переїзд із Астрахані: «1936 року я, підкорена красою Південного узбережжя Криму, переїхала на постійне проживання до Ялти... прагнучи в своїх полотнах передати неповторну своєрідність квітучого сонячного кримського краю». Дивовижна гармонія і світлоносність її картин закохають у Крим навіть найнуднішого домосіда: художниця свідомо поєднала натюрморт і пейзаж, аби повніше розкрити красу цього краю. «Головне для мене в живописі — передати освітлення і повітря, які дають життя всьому живому», — говорила художниця. Вона часто писала з балкона своєї майстерні краєвид на гору Ведмідь і море, що тане в блакитному повітрі, у поєднанні з натюрмортом з квітучих букетів, південних фруктів і химерних морських  мушель. На честь Валентини Цвєткової названо малу планету в далекому Космосі, а колекціонери із задоволенням купують її роботи, які оцінюють на українських аукціонах у декілька десятків тисяч доларів.

Якщо живопис Цвєткової, безумовно, жіночий за своєю суттю і колористичною гаммою, то полотна Адальберта Борецького насичені суто чоловічою енергією — міцною і рішучою: з надр полотна з натугою народжуються опуклі пейзажні форми в розсудливо-аналітичній колірній гаммі. Художник закінчив Ужгородську художню школу, ввібрав вплив відомих закарпатських майстрів Адальберта Ерделі і Йосифа Бокшая, дуже любив пленерний живопис і багато писав на просторах Верховини. На початку 30-х років Адальберт Борецький вступив у «Товариство діячів образотворчого мистецтва Прикарпатської Русі», 1939 року показав свої роботи на Всесвітній Виставці в Нью-Йорку. Його твори цікаві як деякий контраст жіночим витончено-споглядальним полотнам.


ВІТОЛЬД МАНАСТИРСЬКИЙ . «АРТЕК», 1947 р.

Степан Яровий вже у своїх ранніх етюдах, датованих кінцем 40-х і першою половиною 50-х років, показав себе як ревний прихильник мариністичного живопису. Чудові етюди «Ранок у порту», «Чеховська бухта», «Золотий пляж» і «Сімеїз». Здобувши освіту в студії «Всекохудожник» у супервідомого в ті роки художника Йогансона, він дуже багато працював у пейзажному жанрі,  наприкінці творчого шляху більше схиляючись до трагічного пафосу — такий його пейзаж «Шторм у Херсонесі» і представлене на виставці мінорне, попелясто-сіре полотно «Ранок у Керчі».

Наталя Лоза також багато своїх полотен присвятила Криму — її улюблені мотиви змальовують блакитне море й затишно повиті виноградом приморські альтанки. В одному зі своїх інтерв’ю вона зізналася, що на її формування істотно вплинув батько-художник Адольф Лоза. Пейзажі Наталі в чомусь нагадують живопис батька, проте їй властиві чіткіші контури форм, украй ніжне і делікатне ставлення до тональності, точне й витончене вирішення композиції, в цьому можна переконатися, розглядаючи картину «Спекотний полудень».

Повертаючись до питання про те, яким було море півстоліття тому, можна сміливо стверджувати — море анітрохи не змінилося. Але принципово змінився світогляд людей, тому художнє віддзеркалення  півдня варіюється від наївно-реалістичного п’ятдесятих років до ідилічно-імпресіоністичного восьмидесятих і філософськи-абстрактного дев’яностих.

Виставку «До моря!» можна подивитися до 5 вересня з вівторка по суботу, зверніть увагу, що галерея AVS-art нещодавно переїхала з Вознесенки і тепер міститься на Андріївському узвозі, будинок 2-Б.

Фоторепродукції картин надані галереєю

Олена ШАПІРО, мистецтвознавець
Газета: