Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Анатолій МАТВІЄНКО: «Вносити зміни до Конституції потрібно»

16 квітня, 2004 - 00:00


Голова парламентського комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування Анатолій Матвієнко неодноразово, зокрема й на сторінках «Дня», закликав до компромісу різних парламентських сил у питанні політреформи. Коли законопроект про внесення змін до Конституції України № 4105 одержав у парламенті 294 голоси, пан Матвієнко виявився чи не єдиним в стані опозиції, хто закликав продовжувати політичну реформу. Детальніше на цю тему — в інтерв’ю «Дню».

— Після провалу законопроекту по внесенню змін до Конституції представники вашої фракції разом з нашоукраїнцями відверто раділи невдачі політреформи. Однак ви невдовзі заявили, що внесення змін до Основного Закону залишається актуальним, запропонувавши представникам парламентської більшості та опозиції сісти за «круглий стіл» переговорів з приводу подальшого проведення політичної реформи. Як ви собі уявляєте цей процес?

— У мене є велика підозра, що політреформу «завалили» свідомо. Тому не варто тішитися, нібито там був неймовірний успіх опозиції. Є два погляди на перспективу. Одна — не чіпати нічого до виборів президента. Я вважаю, що це помилкова думка. Лідерові «Нашої України» Віктору Ющенку зараз слід було б самому ініціювати дискусію різних політичних сил з приводу того, що сьогодні треба зробити, аби змінити систему. В Україні дійсно є необхідність у формуванні уряду парламентом, у наведенні відповідного балансу противаг між президентською, урядовою й парламентською гілками влади, у забезпеченні їхньої солідарної поведінки. Що, безперечно, вимагає змін до Конституції та до ряду законів. Я пропоную консолідовано визначити політичну модель, яка нас цікавить, найоптимальніший шлях її досягнення, а тоді приступати до реформи. Якщо ми зараз цього не зробимо, ми породимо стихію, яка може знову з кон’юнктурних міркувань вивести нас на цифру близько 300 голосів. І ми знову будемо намагатися загасити «пожежу». Якби «Наша Україна» і БЮТ із самого початку не казали, що ми не чіпатимемо Конституцію до виборів президента, а натомість взялися за те, щоб прописати в законопроекті про зміни до Основного Закону певні норми, тоді б не було цієї напруги, все могло б бути спокійніше.

— Чи можливе, на вашу думку, переголосування законопроекту № 4105?

— З юридичного погляду я це виключаю. Якщо це станеться, це буде топтанням Конституції, яке може викликати неадекватну реакцію. Мені б не хотілося розвитку в Україні ні «грузинського», ні «югославського» варіантів.

— Є ще законопроект № 4180, який, зокрема, пропонує обрати президента в парламенті вже цього року.

— По-перше, я вважаю його ще менш прийнятним, ніж той, який голосувався минулого четверга. По-друге, між цими двома документами багато спільного. У відповідності з XIII розділом діючої Конституції, ті статті законопроекту про внесення змін до Конституції, які були відхилені при голосуванні в парламенті, знову можуть бути предметом розгляду не раніше, ніж через рік. Сьогодні ми могли б узяти один із законопроектів та спокійно працювати над ним. Восени можна було б його розглянути в першому читанні, а потім — у квітні — прийняти його із введенням у дію в 2006 році. Якщо ми зараз влаштуємо наругу над Основним Законом, у подальшому нам доведеться тільки те й робити, що боротися зі спробами його зґвалтування.

— Ви справді вірите в те, що наступний президент, у якого будуть величезні повноваження, дозволить реформувати Конституцію так, щоб його влада зменшилася?

— Дурень завжди централізує владу, мудрий чоловік — децентралізує. Для чого президенту займатися каналізацією, посівною, збиранням врожаю? Чи не краще делегувати ці повноваження на нижчі ланки, щоб вони самі це робили?

— Але ж мова йде не про каналізацію, а про розподіл суттєвих владних повноважень...

— Так, але ми повинні йти до європейської політичної моделі. Європейська модель — це солідарна поведінка парламенту й уряду. Президент Чехії Вацлав Гавел взагалі не мав ніяких повноважень, якщо порівнювати з повноваженнями нашого президента, навіть тими, які б мав глава держави в разі проходження законопроекту № 4105. Але це був моральний авторитет, його слово означало дуже багато. Тому ще слід враховувати, яким буде носій цих повноважень. Не варто обожнювати будь-яку систему. Треба подивитися на механізм, який приводить конкретних людей до системи. І його треба реформувати не менше, ніж саму систему.

— Навряд чи нові «носії» з’являться до виборів, — поки що ми бачимо досить обмежене коло людей, які збираються брати участь у президентських перегонах.

— З наявних кандидатів найприйнятнішою фігурою, нормальним кандидатом на роль «перехідного» президента я вважаю Віктора Ющенка. Не шукайте в ньому месію, бо сам Ющенко мало чого вартий. Треба подивитись на його команду. Потрібно, щоб він дав усьому суспільству відповідь на запитання: що буде після 31 жовтня? А також через 100 днів, через п’ять років тощо. Перемога майбутнього президента буде не 31 жовтня 2004 року. Справжня перемога може бути лише в 2009 році, якщо без усякого ґвалту й фальшування, без жодного адміністративного тиску його переоберуть на черговий термін. І критерії оцінки його успішності повинні бути об’єктивними: якщо сьогодні Україна на 100-му місці серед країн світу по ВВП на душу населення, то через рік ми маємо бути 80-ті, а через два роки — 50-ті. Логіка формування команди має зводитися не до матеріальної зацікавленості щось розтерипонити, сісти на фінансові потоки. Логікою повинна бути моральна амбітність, усвідомлення того, що то твоя велика місія.

Володимир СОНЮК, «День»
Газета: 
Рубрика: