Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Американський протиракетний щит: варіанти участі українського ВПК

16 жовтня, 2004 - 00:00

Думка про незацікавленість Заходу в українському ВПК вже стала розхожим штампом. Однак візит до України старшого віце-президента компанії Boeing з питань міжнародних зв’язків Томаса Пікерінга, що відбувся цього тижня, є багато в чому примітним. Востаннє керівник такого рівня, який підкоряється безпосередньо голові правління компанії, відвідував нашу країну в 1999 році. Красномовними є й зустрічі, які провів четвертий за рангом чиновник у Boeing, — з головою В ерховної Ради Володимиром Литвином, Президентом Леонідом Кучмою та генеральним директором колишньої фабрики ракет — дніпропетровського «Південмашу» — Юрієм Алексєєвим. Безумовно, невипадкові й коментарі, озвучені після зустрічей містера Пікерінга з українськими високопосадовцями: про зацікавленість Boeing у співпраці з українськими підприємствами у сфері створення американського протиракетного щита.

Зокрема, старший віце-президент компанії Boeing заявив, що Україна має великий потенціал співробітництва в оборонній сфері, в рамках програми створення системи національної протиракетної оборони (НПРО). За словами Т. Пікерінга, підгрунтям для цього є наявність таких компаній, як ДКБ «Південне» і ВО «Південмаш». Про можливості ракетно-космічного центру в Дніпропетровську у Boeing знають не з чуток. З 1995 р. ця компанія успішно співробітничає з цими українськими підприємствами в рамках міжнародного проекту Sea Launch («Морський старт»). На сьогодні за допомогою вироблених у Дніпропетровську ракетоносіїв Зеніт-3SL було здійснено 11 пусків. Boeing веде переговори з українською стороною про можливе розширення проекту Sea Launch з організації наземних запусків у рамках «Наземного старту» і запусків телекомунікаційних супутників зв’язку для України. Т. Пікерінг заявив, що найближчими роками програма «Морський старт» матиме напружений графік стартів, що принесе Україні від 80 до 100 млн. доларів.

Крім того, сторони співробітничають у рамках створення нового наддалекомагістрального пасажирського літака Boeing 7Е7. Американська компанія підписала угоду з інститутом Патона про розробку технології зварювання композитних матеріалів, які використовуватимуть при будівництві цього літака.

Джерело, близьке до українського ВПК, повідомило і про серйозніші пропозиції американської сторони. Не виключено, що інтенсивність пусків може бути пов’язана з використанням морських платформ для пуску українських ракетоносіїв у рамках випробування розроблюваної у США кінетичної «ракети-вбивці», призначеної для знищення міжконтинентальних балістичних ракет (МБР). Слід нагадати, що американська компанія Boeing відома у світі не лише як один із найбільших виробників пасажирських літаків. У загальному обігу компанії, що становив у 2003 р. $50,5 млрд., $27 млрд. припадає на військовий бізнес: виробництво бойових і військово-транспортних літаків, ракет, систем зв’язку, розвідки й спостереження. Компанія Boeing вибрана основним інтегратором американської системи національної протиракетної оборони (НПРО), створення якої є одним із головних пріоритетів США. На наступний рік асигнування в рамках цієї програми становитимуть $10 млрд. Передбачається, що щорічно на НПРО США витрачатимуть $8— 10 млрд., а до 2030 р. загальні витрати на цей проект становитимуть від $100 млрд. до $1 трлн. Тому цілком зрозуміла зацікавленість Boeing у цій програмі. Компанії потрібні надійні субпідрядники.

На першому етапі йдеться про створення й випробування ракет-носіїв, завданням яких є виведення ракет-перехоплювачів у космічний простір, де вони мають зустрічати балістичні ракети противника. Роботи зі створення ракети-перехоплювача, яка знищує високошвидкісну МБР прямим влученням, має намір взяти на себе Boeing. Американська компанія пропонує ДКБ «Південне» і ВО «Південмаш» взятися за розробку й подальше виробництво першого і другого ступеня для кінетичної «ракети-вбивці». У США розуміють, що в Україні є величезні потужності з виробництва балістичних ракет. До того ж, залучення українських вчених та інженерів до цього проекту дозволить знизити ризик, що ці наукові кадри будуть зайняті в розробці ракет для країн-ізгоїв.

До візиту містера Пікерінга на рівні Національного космічного агентства України й Агентства з національної протиракетної оборони США обмінялися думками з одного боку і побажаннями з іншого щодо можливого українського внеску у створюваний США протиракетний щит. Зокрема, крім уже названих проектів розробки першого і другого ступеня для американської ракети, українські фахівці пропонують американцям використати для відпрацювання НПРО серію пусків українських ракет «Циклон-2», які за параметрами схожі на... північнокорейські міжконтинентальні балістичні ракети.

Американці з цікавістю вивчають ідею про будівництво в Україні плавучої пускової платформи, яка буде набагато дешевше, ніж та, що існуює в межах програми Sea Launch. Таку платформу можна використовувати для пусків ракет у рамках створення американської НПРО — для відпрацювання елементів цієї системи. Таку платформу можна буде встановлювати практично в будь-якому місці, що зручно для відпрацювання ПРО на всіх етапах руху ракети: початковому — старті ракети, середньому — коли ракета рухається балістичною траєкторією, та кінцевому, коли ракета наближається до цілі.

На прес-конференції в Києві Т. Пікерінг дав чітко зрозуміти, що після експертів своє слово мають сказати уряди обох країн. Коли уряди України й США вважатимуть за необхідне таку співпрацю організувати й узгодять її принципи, сторони в ньому будуть взаємно зацікавлені, наголосив старший віце- президент компанії Boeing.

Микола СІРУК, Defense Express для «Дня»
Газета: