Схоже, що мандрувати українськими дорогами стає заняттям для екстремалів. Якщо 2000 року в ДТП загинуло 5 тисяч українців, то 2003-го — вже 7 тисяч, а 2004-го, за прогнозами фахівців МВС, ця цифра становитиме 8 тисяч. На вчорашній спільній колегії МВС і Міністерства транспорту було сказано, що кількість загиблих на дорогах в Україні за один лише 2003 рік дорівнює половині загиблих за десятирічну війну в Афганістані. Останнім часом набагато зросла кількість ДТП за участю пасажирського транспорту, в порівнянні з 2002 роком — вдвічі. Вже цього року з вини водіїв автобусів загинуло 54 людини, травмовано — 561-го. Кожен шостий потерпілий на дорозі залишається інвалідом на все життя. І українці, маючи 2% автотранспорту від загальної кількості в Європі, становлять 13% загиблих від ДТП у Старому світі.
Перша і найбільш очевидна причина цього — матеріально-технічна. Кожен шостий український автобус, який перевозить пасажирів, — «пенсійного віку» і давно заслужив на відпочинок на звалищі. 33% доріг просто не пристосовані до сьогоднішніх навантажень, притому що кількість транспортних засобів в Україні невблаганно зростає — сьогодні їх нараховується вже 10 мільйонів.
Але біда, безсумнівно, не лише в дорогах. На думку заступника міністра внутрішніх справ Анатолія Присяжнюка, причиною трагедій часто стає низька культура поведінки на дорогах, насамперед, водіїв: «Якби перед тим як сісти п’яним за кермо водій задумувався про можливі наслідки, випадків було б набагато менше». Як зазначив міністр внутрішніх справ Микола Білоконь, про свою культуру слід би подумати і працівникам ДАІ.
Загалом, за оцінкою експертів МВС, 73% ДТП частіше за все відбуваються з вини водіїв, 23% — з вини пішоходів, 3% — з вини велосипедистів. Низьке фінансування, яке звичайно називається в ряді причин підвищення кількості дорожніх пригод, міністр транспорту Георгій Кирпа назвав ширмою, за якою ховається бездіяльність: «Фінансування фінансуванням, а головне — відповідальність і дисциплінованість!» Інший міністр, Микола Білоконь, зазначив, що нічого не вдасться зробити без відповідного правового забезпечення.
Таким чином, серед намічених колегією шляхів вирішення проблеми — роз’яснювальні бесіди з громадянами-автомобілістами, які лягають на плечі працівників ДАІ. А з більш глобальних завдань — удосконалення нормативно-правової бази.
Окремою темою на колегії стали переїзди через залізницю. На них планується встановити не лише так званих «лежачих поліцейських» а й фотокамери, які насамперед покликані «залякати» водія. З більш кардинальних заходів — будівництво об’їзних доріг. Наприклад, на даний момент прокладають таку дорогу в Одеській області, якраз навколо того переїзду, де нещодавно зіткнулися потяг із автобусом.