Традиційно пафосним вийшло відкриття XXXVI Міжнародного кінофестивалю «Молодість». Всі складові церемоніалу були дотримані: Палац «Україна», Президент Ющенко з дещо монотонною промовою, вручення «Золотого оленя» за внесок у кіномистецтво. Цього разу лауреатом нагороди стала акторсько-режисерська династія Бондарчуків. Приймати приз вийшли вдова Сергія Бондарчука, актриса Ірина Скобцева, та його син, режисер і актор Федір Бондарчук (на фото).
Першим фільмом фестивалю стала картина-відкриття, продемонстрована в Палаці «Україна» — «Париж, любов моя» — альманах з 18 п’ятихвилинних короткометражок, знятих в різних районах французької столиці такими несхожими режисерами, як Гас Ван Сент і Альфонсо Куарон, Вес Крейвен і брати Коени. Історії смішні і трагічні, романтичні і дотепні — авторам фільму вдалося створити надзвичайно чарівну кінематографічну мозаїку про це велике і звабливе місто.
Пройшли і перші покази конкурсної програми студентських фільмів. Рівень тих робіт, що довелося побачити, здебільшого напрочуд зрілий. Австралійський «Рятівник» (режисер Пітер Темплман), індійський «Млинок» (Умеш Вінаяк Кулькарні), «В серці Риму» (Франческа Костабілє, Італія), «Заміна» (Талья Лаві, Ізраїль) «Все буде» (Магдалена П’єта, Польща), «Кролики та ведмеді» (Хіо Джеонг Кім, Корея) — це цілком «дорослі» екранні новели, добре зняті, з якісними сценаріями і яскравими акторськими роботами. На жаль, українські роботи («Стрижка» Богдани Смирнової, «Диявольська теорема» Олександра Усіка) на цьому тлі виглядають поки що, м’яко кажучи, блідо.
Звичайно, що левову частку уваги як глядачів, так і преси заберуть поза конкурсні покази. Наприклад, фільмом закриття стане «Лабіринт фавна» яскравого мексиканського постановника Гільєрмо дель Торо. Серед інших гучних поза конкурсних імен — «Вогні передмістя» видатного фінського режисера Акі Каурісмякі, «Наука сну» Мішеля Гондрі, «Сади восени» Отара Іоселіані, «Неспокій щодня» Клер Дені, «Янголи нищення» Жан-Клода Бріссо, «Берні», зафільмована відомим французьким актором Альбером Дюпонтелем. Найважливішою позаконкурсною подією стане, безумовно, зустріч з Кірою Муратовою і перегляд її нової короткометражної стрічки «Лялька».
Чималу аудиторію зберуть ретроспективи фільмів Лукіно Вісконті, Постдамської кіношколи «Конрад Вольф», «Сіне Фантом» представляє» (російський кіноандерграунд), німого кіно Великої Британії доби кінця XIX століття (Брайтонська школа), до 80-річчя кіношколи «Луї Люм’єр», програми сучасного німецького, французького та російського кіно (в останній буде все найсвіжіше, що зняли наші сусіди в останній сезон), добірки короткометражних стрічок Британії, Німеччини, Франції та призерів секції Каннського міжнародного кінофестивалю «Тиждень критики».
Одна з важливих новин фестивалю — зміна локації. Перегляди конкурсних робіт, як і всі основні події фестивалю, проходять тепер не в Будинку кіно, як було раніше, а в кінотеатрі «Баттерфляй-Ультрамарин» (вулиця Урицького, 1а), а також на допоміжних майданчиках — кінотеатрах «Жовтень», «Київ», «Київська Русь», кінозалі Києво-Могилянської академії, де пройде ретроспектива «Ігор Савченко та його учні» (до 100-річчя від дня народження режисера).
Що ж до конкурсу, то він поділяється на три номінації: повні (13 фільмів, серед яких вперше за останні роки український твір — «Orange Love» Алана Бадоєва) й короткі (25 фільмів) метри, а також студентські стрічки, що означає ті ж самі короткометражки (26 фільмів). Загалом доробок вітчизняного кіно за останнє дворіччя зібраний в «Українську панораму», яку демонструватимуть у найдемократичнішому з усіх київських кінотеатрів — «Жовтні» неподалік від Контрактової площі. Між іншим, тепер ця, раніше позаконкурсна програма, теж має свій приз.
Серед повних метрів вистачає стрічок, вже відзначених на вагомих міжнародних форумах, таких як «Гра» (реж. Алісія Шерсон Чилі/Франція, визнана кращим латиноамериканським дебютом на кінофестивалі в Гавані), «12:08 На Схід від Бухаресту» Корнеліу Порумбою (Румунія, Золота камера на останніх Каннах), «Мавпи взимку» (реж. Мілена Андонова, Болгарія, відзнака за кращий дебют Східної Європи в Карлових Варах). Отже, організаторам, здається, вдалося досягти того, щоб конкурс, принаймні в повнометражній його частині, був не менш цікавим, аніж позаконкурсні прем’єри.
Але хто буде визнаний фаворитом — побачимо наприкінці тижня.