Закінчила свою роботу спеціальна комісія з перевірки достовірності інформації про розрахунки підприємств паливно-енергетичного комплексу з постачальниками енергоносіїв, бюджетом і позабюджетними фондами, створена за розпорядженням Президента України.
Як заявив її голова Євген Марчук, «інформація уряду з важливих показників стану ПЕК не відповідає дійсності». «Комісія виявила штучне завищення показників розрахунків за електроенергію і надходжень з енергоринку грошових коштів генеруючим компаніям», — заявив він. Зокрема, в грошові надходження в сумі 1,2 млрд. грн. були включені 500 млн., отримані у вигляді кредитів і від реалізації векселів.
Кабінетом Міністрів України більш ніж у два рази занижено обсяги нарахувань обов’язкових платежів до Державного бюджету України підприємств ПЕК. Під час перевірки підтверджені дані Державної податкової адміністрації про суму нарахувань у 16 млрд. 443 млн. грн. (дані Кабмiну — 8 млрд. 95 млн. грн.).
Кабінетом Міністрів збільшена на суму взаємозаліків (3 млрд. 500 млн. грн.) сума проплат підприємств ПЕК до Державного бюджету (до 6 млрд. 400 млн. грн.). Таким чином, реальні проплати до Державного бюджету склали не більше 2 млрд. 900 млн. грн. Це збігається з даними Державної податкової адміністрації (2 млрд. 736 млн. грн.), які підтверджуються відповідною звітністю підприємств ПЕК.
Комісія із залученням фахівців Головного контрольно-ревізійного управління виявила факти подання недостовірних актів звірки заборгованості бюджетних установ. Це призвело до перекручення звітності з виконання як державного, так і місцевих бюджетів, спрямування доходів державного бюджету поточного року на покриття заборгованості минулих років, збільшення поточної дебіторської заборгованості бюджетних установ.
Додатково встановлено, що загальна сума взаємозаліків, проведених на виконання статті 60 Закону України «Про державний бюджет України на 2000 рік», перевищує обсяги затверджених видатків на 214,5 млн. грн. Тобто урядом втрачено контроль за виконанням Державного бюджету та використанням бюджетних коштів, що спрямовуються на оплату енергоносіїв, зазначається у звiтi комiсiї.
Не підтверджуються звітами данi про розрахунки з Державним бюджетом банківськими коштами 244 млн. грн. підприємствами ПЕК (у даних, наданих Кабінетом Міністрів 2 млрд. 753 млн. грн.).
Кабінетом Міністрів занижено на 4 млрд. 787 млн. грн. суму заборгованості підприємств ПЕК по платежах до бюджету. Дані про суму цієї заборгованості у 13 млрд. 100 млн. грн., надані Державною податковою адміністрацією, підтверджуються актом звірки, складеним ДПА, Міністерством палива та енергетики і НАК «Нафтогаз України».
Не відповідають дійсності наведені Кабінетом Міністрів суми заборгованості за спожитий газ по пільгах і субсидіях для населення – 482 млн. грн. та підприємств комунальної теплоенергетики – 500 млн. грн., оскільки це є лише приріст. заборгованості на дату, що перевіряється. Фактична ж заборгованість на 01.10.2000 р. складає відповідно 593 млн. грн. та 1 млрд. 365,2 млн. грн. Тобто, зокрема, Кабінетом Міністрів занижена на 967, 7 млн. грн. реальна сума заборгованості за спожитий газ по пільгах і субсидіях для населення та підприємств комунальної теплоенергетики.
Комісія встановила факт невірогідності даних Кабміну відносно погашення заборгованості із зарплати атомникам. На 1 жовтня вона становила 45,8 млн. грн. У той же час встановлено, що в НАЕК «Енергоатом» існує декілька підрозділів, які збирають і препарують ту ж саму інформацію за різними методиками, що дозволяє використати її при потребі в залежності від того, хто її запитує.
Подальший розвиток ситуації в паливно-енергетичному комплексі залежить від позиції парламенту України, вважає Є.Марчук, оскільки раніше Верховна Рада, в ході парламентських слухань про становище у паливно-енергетичному комплексі і підготовку підприємств ПЕК до роботи в осінньо-зимовому періоді, відклала ухвалення рішення до закінчення роботи спеціальної комісії. На думку Є.Марчука, сьогодні у парламента достатньо законодавчих механізмів впливу на ПЕК. «Якщо парламент ухилиться від розв’язання цієї проблеми, це буде означати, що законодавці багато в чому візьмуть на себе відповідальність за стан справ в енергетиці взимку», — заявив він.
Прем’єр-міністр Віктор Ющенко «не розділяє» висновки секретаря Ради національної безпеки і оборони Євгена Марчука про невірогідність інформації Кабінету Міністрів про стан накопичення паливно-енергетичних ресурсів для роботи підприємств ПЕК в осінньо-зимовий період, повідомляє Інтерфакс-Україна. В.Ющенко дав зрозуміти, що готовий піти у відставку, якщо його місія на посту голови уряду «є неефективною». «Я не розділяю висновків комісії. Я не вважаю їх щирими», — підкреслив прем’єр, додавши, що у зв’язку з цим не дозволить «плюндрувати уряд».
В Україні такий підхід відомий давно і закріплений в приказці «Ти йому про Хому, а він тобі — про Ярему». Що й казати, прання і відбілювання честі відомчого мундира — одна з пріоритетних і найбільш успішно освоєних функцій нашого Кабміну. Але цифри, як мовиться, річ уперта. Тим більше, що під підсумковим документом стоять підписи 15 членів комісії, серед яких, наприклад, В. Симоненко, голова Рахункової палати, заступник голови комісії, П. Германчук, перший заступник міністра фінансів України, О. Гудима, голова Комітету Верховної Ради України з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики і ядерної безпеки, С. Єрмілов, міністр палива та енергетики України, М. Каленський, голова Головного контрольно-ревізійного управління України, В. Роговий, міністр економіки України. І в цьому випадку прем’єру слід би спиратися не на емоції, а на факти і аргументи. Але їх в уряду, мабуть, немає. Добре, хоч прем’єр визнав, що, вочевидь, РНБО «більш компетентна у цьому питанні». Однак його іронія з приводу того, що в РНБО «є люди, які вже проводили Україну через зиму» і що він «із задоволенням поклав би відповідальність в цьому питанні на цю структуру», в цій ситуації виглядає не дуже доречною. Чи солідно, піклуючись про честь уряду, перекладати відповідальність за фальсифікації на когось іншого? Чи можна уявити, що прем’єр якоїсь цивілізованої країни повів себе подібним образом? «Розуміння честі» керівником нашого уряду, на жаль, обмежується фразою «згвалтування уряду я не дозволю». Взагалі, замість аргументів — істерика.
Тим часом прихильники і опоненти уряду в парламенті України займають протилежні позиції в оцінці роботи комісії, що перевіряла достовірність показників роботи паливно-енергетичного комплексу. «Якщо сам секретар РНБО так сказав, то у мене немає підстав не вірити», — сказав Інтерфаксу-України лідер фракції соціалістів «Лівий центр» Олександр Мороз , але відмітив, що і енергетичний віце-прем’єр Юлія Тимошенко, виступаючи в парламенті, «навела переконливі аргументи на користь своєї правоти». Що й казати, гнучкість мислення ніколи не залишала наших соціалістів. Один з лідерів фракції «Яблуко» Віктор Суслов назвав аргументи, наведені у висновку, переконливими. «Я не сумнівався в тому, що в цій суперечці буде правий Микола Янович Азаров (голова ДПАУ — Ред. ). Він давно відомий Верховній Раді і, безумовно, чесна людина», — сказав депутат. В.Суслов вважає, що після висновків комісії «нічого не буде»: буде встановлений факт обману Президента і Верховної Ради, але «керівництву уряду не вистачить сили волі зробити відповідні оргвисновки».
На думку лідера фракції СДПУ(о) Олександра Зінченка , відповідати повинні «всі урядові чиновники, причетні до поширення спотвореної інформації». Як зауважив депутат, В.Ющенко також не міг не знати про те, що «існує подвійна статистика».
У свою чергу в інтерв’ю УНІАН народний депутат Сергій Тигипко («Трудова Україна») зазначив, що сьогодні в народних депутатів немає підстав не довіряти спеціалістам, які «перепровірили дані Податкової адміністрації та представлені Ю.Тимошенко». Він зазначив, що сьогодні Кабмін має дати «відповідь на інформацію комісії». На його думку, ситуація в ПЕК «вкрай тяжка, і її не можна оцінювати настільки оптимістично» (як це робить уряд — УНІАН).