Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Кінах проінспектував економіку столиці. Поки без наслідків

10 вересня, 2002 - 00:00

Прем’єр-міністр розкритикував столичну владу за тиск на власників транспортних підприємств міста. «Транспортників не можна примушувати перевозити пільговиків, не компенсуючи збитки підприємствам», — вважає Кінах. Також він звернув увагу столичного керівництва на зростаючу залежність столичної економіки від імпорту, який у першому півріччі перевищив експорт на 691 мільйон гривень. Прем’єр відзначив, що робота над заміною імпортних поставок вітчизняними у Києві ведеться незадовільно. Держсекретар Міністерства економіки Володимир Першин додав до критичного виступу глави уряду, що підприємства Києва знаходиться на першому місці в країні за сумою податкової заборгованості. 37% зареєстрованих у столиці компаній декларують збитки, а більшість інших шляхом бухгалтерських трюків показують лише символічний прибуток з метою мінімізації оподаткування.

Відбивати критичну атаку Олександр Омельченко випустив начальника економічного управління міськадміністрації Валерія Борисова. Той досить упевнено пообіцяв, що експортний потенціал міста найближчим часом почне зростати за рахунок банківських кредитів, переговори про які міська влада саме зараз веде. На зауваження стосовно податкової заборгованості Борисов відреагував вельми несподівано. Він заявив, що з 4,8 мільярда боргу 86% припадає не на столичні, а на загальноукраїнські компанії, а у місті, мовляв, знаходяться лише їхні центральні офіси. Як незаперечне досягнення економіки столиці було наведено той факт, що кияни на сьогоднішній день мають кращу середню заробітну плату в країні — 662 гривні. Для порівняння, загальноукраїнський показник становить 377 гривень.

Ну а мер Києва вийшов до трибуни вже не для виправдань перед прем’єр-міністром, а для контратаки. Олександр Омельченко зажадав від Кабміну збільшити частку податків, яка залишається у розпорядженні мерії. На сьогоднішній день обсяг так званих «трансфертів», тобто відрахувань з місцевого до центрального бюджету, для столиці становить 36,6%. Такий могутній регіон, як Донецька область, відраховує центру лише 9,2% своїх доходів, а Дніпропетровська — 11%. «Чому у Донецька і Дніпропетровська беруть менше? Нам також необхідні кошти», — заявив Омельченко. Він повідомив, що тільки будівельні роботи, задумані міською владою на наступний рік, вимагають 465,7 мільйона гривень. Згадуючи неоднозначні оцінки громадською думкою столичного містобудування, може, воно й на краще, якщо все задумане столичній владі здійснити не вдасться.

Прем’єр-міністр утримався від обіцянок столичному меру, тим більше, що сьогодні у нього має відбутися нарада з бюджетного питання з губернаторами, де кожна область вимагатиме собі додаткових субвенцій на наступний рік. Олександр Омельченко також не став заявляти, що припинить тиск на власників міських маршруток, які не бажають перевозити «пільговиків». Єдиним публічним компромісом стала домовленість про підготовку транспортного експерименту, який почнеться з Києва, і потім, можливо, пошириться на всю країну. Йдеться про припинення безкоштовного перевезення пільгових категорій пасажирів, чисельність яких у місті досягла 50%. Пенсійному фонду столиці буде запропоновано купувати проїзні для пенсіонерів, Чорнобильському фонду — для «чорнобильців», МВС — для правоохоронних органів, і так далі. Утім, легкість, з якою компромісу між мером і прем’єром було досягнуто, пояснюється просто — спочатку своє добро на проведення експерименту повинен дати парламент.

Сергій СИРОВАТКА, «День»
Газета: