Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

КОМЕНТАР

7 липня, 2004 - 00:00

Михайло СТЕПКО , заступник міністра освіти і науки:

— Політика держави по зміцненню вищих навчальних закладів полягає в об’єднанні потенціалів цих закладів — кадрових, матеріальних та адміністративних. В умовах розширення доступу до вищої освіти ми ще не маємо того кадрового потенціалу професорів, докторів, який повинен бути у вищих навчальних закладах III — IV рівня акредитації. Наприклад, його недостатньо у Сумському педагогічному інституті ім. Макаренка, бо там зовсім мізерна кількість профілюючих кафедр очолюється професорами, там більшість — лише доценти. Існує паралельно Сумський аграрний університет, який має більш високий потенціал, але певні дисципліни дублюються як в аграрному, так і в педагогічному. Якщо створити наукове співтовариство, то ми зможемо укрупнювати потоки студентів, яким буде читати лекції професор, а доцентів можна зайняти іншою роботою, або дати можливість писати наукову роботу. Студенти від цього лише виграють. При об’єднанні університетів студенти також зможуть використовувати кращі лабораторії усіх трьох закладів, працювати у спільно створених наукових колективах над тими чи іншими науковими проблемами. Це зміцнить потенціал науки як основи вищої школи, буде сприяти підвищенню якості навчального процесу, а також надасть можливість підвищення кваліфікації викладачеві безпосередньо в процесі роботи.

Статус національного навчального закладу при об’єднанні надасть переваги для добору кадрів, тому що заробітна плата у викладачів буде вища. Об’єднання зусиль багатьох викладачів, багатьох кафедр призведе до того, що ми зможемо відкрити і нові спеціальності, а не розвивати однакові паралельно. А це вже нові можливості і для студентів, і для викладачів, йдеться про повне працевлаштування. Об’єднання університетів також дасть змогу вирішити проблему з бібліотеками. Ми рекомендували використовувати спільно потенціал навчальних закладів міст, примушували підписувати ректорів угоди, але це не спрацьовувало. А зараз студенти будуть користуватись кращими бібліотеками, кращими спортивними залами, і кафедри будуть підтягуватися до вищого рівня.

У аграрному університеті дуже високий рівень дисципліни, високий рівень благоустрою. Саме тому виконуючим обов’язки ректора тимчасово призначений Олександр Царенко. До того ж Олександр Царенко є народним депутатом, що дає йому додаткові можливості. Ректора з часом буде обрано новим колективом на демократичних засадах.

Ми обіцяли на всіх мітингах, що при формуванні штатного розкладу ніхто з викладачів не буде звільнений. Сьогодні вже 100% Аграрного, 95 Педагогічного і десь 80% Сумського державного викладачів уже переписали заяви і зараховані на роботу в новий університет згідно з нашим наказом. З 20% викладачів Сумського державного, які ще не погодилися на нові умови, ведеться робота по з’ясуванню їхнiх позицій, щоб усі проблемні питання можна було розв’язати. Один мріє про певну посаду, у другого — політичні міркування, третій не бачить перспективи... Взагалі зміни мають відбуватися повільно, тут люди праві. Ми домовилися з виконуючим обов’язки ректора Олександром Царенком, що темпи реорганізації будуть дещо сповільнені. Бо не треба поспішати збивати герби з вузів, це призводить лише до провокацій, не треба поспішати змішувати кафедри. Людей треба заспокоювати і готувати до змін. А студенти будуть займатися в тих самих аудиторіях, у яких і займалися. Лише для них додадуться нові лабораторії. Ніхто не збирається згортати споріднені спеціальності, лише однакові не будуть повторюватись.

Реорганізація почалася саме з Сум, тому що було звернення обласної адміністрації до Президента. Ми вже працюємо над об’єднанням навчальних закладів у Рівному, в Миколаєві (об’єднання гуманітарних вузів). А ще ми маємо враховувати демографічний спад. У маленьких вузах ми не зможемо дати навантаження кожному викладачеві так, щоб доповнити до ставки наукою. У великому вузі це все вирішується: одні будуть викладати, інші — займатися наукою. Ми плануємо зробити, як у Росії, науково-дослідницькі університети ( такі існують у Сполучених Штатах Америки). Вони зможуть навчати, припустiмо, тільки по магістерських програмах, а решта роботи — тільки наука. Так ми відійдемо від чистого школярства. І цю перспективу треба відчувати і на неї працювати. Звичайно, з боку нового ректорату була деяка поспішність і були зроблені деякі помилки, але ніхто не хотів гіршого.

Підготувала Людмила РЯБОКОНЬ, «День»
Газета: