Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

КРИМ ЗНОВУ ПІШОВ ОСОБЛИВИМ ШЛЯХОМ

Новий бюджет автономії буде не менш спірним, ніж попередній
30 червня, 2000 - 00:00

В ерховна Рада Криму ухвалила рішення почати підготовку бюджету-2001. Передбачається, що його буде подано урядом парламенту у серпні 2000 року і що він, як і бюджет-2000, буде розроблений на колишній законодавчій базі, тобто на основі Конституції Криму, котра має протиріччя із законами України.

Другий рік у галузі бюджетної політики Крим іде своїм особливим шляхом. Бюджет-2000 було затверджено кримською ВР з урахуванням положення Конституції автономії про те, що всі податки і збори залишаються в розпорядженні Криму, а на загальнодержавні витрати автономія виділяє 4–6 вiдсотка необхідних коштів. Досі залишається загадкою, чому саме Верховна Рада України затвердила текст кримської Конституції з цим положенням, яке явно суперечить загальнодержавній практиці складання бюджетів країни, в тому числі суперечить закону про ПДВ, який передбачає централізацію усіх його коштів у повному обсязі в загальнодержавному бюджеті, а не у розпорядженні місцевої влади. У зв’язку з цією правовою колізією бюджет України на 2000 рік було розроблено з урахуванням того, що кримський ПДВ буде зараховуватися до загальнодержавного бюджету, водночас бюджет Криму — з урахуванням того, що всі податки і збори, в тому числі ПДВ, залишаються в Криму. Це, здавалося б, на погляд обивателя, просте і зрозуміле питання (оскільки в тексті кримської Конституції є так звана поправка депутата І.Зайця, яка свідчить про те, що основний закон автономії не може суперечити загальнодержавним законам, отже, діє закон про ПДВ, а не положення Конституції автономії) досі ніким не було вирішене. Крим, вважаючи, що раз його Конституцію затверджено Верховною Радою України, значить, вона також має силу загальнодержавного закону, в зв’язку з цим звернувся до Конституційного суду, який ще навіть не призначив справу до слухання. Його рішення, безсумнівно, «буде політичним», — вважає міністр фінансів Криму Людмила Денисова, однак яким саме — цього не береться передбачити ніхто. У будь-якому випадку ця ситуація принесла Криму свою вигоду. Мабуть, щоб менше скандалити, Мінфін України погодився з тим, що до бюджету Криму 2000 року зараховуються три податки, хоча у розпорядженні інших регіонів залишали тільки один (у бюджеті Києва — два). Більше того — бюджетний комітет Верховної Ради України пропонував Криму замість зарахування ПДВ компенсувати таку ж суму у вигляді субсидій. Уряд автономії, для якого головне гроші, а не принципи, вже був погодився з таким підходом, однак Верховна Рада Криму, для якої головне принципи, а не гроші, різко заперечила ці пропозиції тогочасного голови комітету Юлії Тимошенко. У результаті Крим, мабуть, не отримає ні того, ні іншого: ні грошей, ні принципів. Тим більше, що Крим не виявив щедрості і у виділенні грошей на загальнодержавні потреби: хоча раніше Сергій Куніцин і заявляв, що Крим виділить центру гроші на «процентів 6, тобто порядку 60 мільйонів» загальнодержавних витрат, але Верховна Рада «відвалила» Києву тільки 41 млн., що менше 5 вiдсоткiв. «Цього мало!», — заявив Мінфін України і до кінця стояв на своєму, що, очевидно, і зіграло головну роль у тому, що бюджет України на 2000 рік було затверджено без урахування кримських претензій…

Однак зараз ще голова кримського парламенту Леонід Грач сповнений оптимізму і говорить, що оскільки, за його даними, експертні юридичні висновки у справі, яка знаходиться у Конституційному суді, свідчать на користь автономії, вердикт КС має бути також на користь Криму.

Мабуть саме тому — внаслідок передчуття спікера? — Крим зараз почав розробку бюджету на 2001 рік, який, як оголошено, знову базуватиметься на положеннях Конституції, тобто його прибуткову частину буде розроблено шляхом зарахування усіх податків і зборів до республіканського бюджету. Оскільки бюджетна резолюція на 2001 рік, яку вже прийняла Верховна Рада України, не містить і тіні натяку на те, що Крим може мати свої, відмінні від загальнодержавних бюджетні принципи, можна спрогнозувати, що конфліктна ситуація цього року знову повториться на прикладі бюджету-2001. Якщо, звичайно, центр і автономію не розсудить Конституційний суд…

Внаслідок «старань» Верховної Ради Крим почав 2000 рік практично без бюджету. Двічі парламент затверджував тимчасові нормативи, поки, нарешті, минулого тижня не прийшов до висновку, що бюджет треба зменшити на 120 млн. (завдяки перевиконанню прибутків з окремих видів податків, стверджує Людмила Денисова, уряд зміг зменшити бюджет не на 30 вiдсоткiв, які складає ПДВ, котрого не вистачає, а тільки на 16 вiдсоткiв) і затвердити нові нормативи відрахувань містам і районам, щоб вони змогли, нарешті, хоча б у липні скласти свої бюджети і нормально жити. При цьому виявилися діаметрально протилежні підходи до бюджету, що провіщає різкі суперечки у майбутньому: якщо Сергій Куніцин називає новий, змінений бюджет розбалансованим, а Леонід Грач тільки профіцитним, заступник міністра фінансів України Володимир Матвійчук заявляє, що такої практики, яку пропонує Крим, немає в жодній країні світу, а Леонід Грач заперечує йому і говорить, що «законодавчий орган країни не розібрався у суті протиріч» і це «кримські повноваження і ми відстоюватимемо їх до кінця».

Як би там не було, та очевидно, що колізію хоча й породжено в Криму, але створено саме Києвом. Парламент повинен був або не затверджувати два закони, які суперечать один одному, або тут же змінити один із них — чи закон про ПДВ, чи кримську Конституцію — і усунути колізію.

Микита КАСЬЯНЕНКО, Сімферополь
Газета: