На літній естраді Центрального парку, що біля Маріїнського палацу, ще у 20 ті роки минулого століття з просвітницькими концертами для найширших кіл міста виступали такі видатні музиканти, як Олександр Глазунов, Сергій Прокофьєв, Володимир Горовиць, Натан Мільштейн, диригували — Натан Рахлін, Рейнгольд Глієр, Фелікс Блуменфельд, а у 50-х роках зі своєю величезною серією світової музичної спадщини виступав відомий диригент Натан Рахлін.
Цю чудову традицію за ініціативою Міжнародного конкурсу молодих піаністів пам'яті Володимира Горовиця відновив Міжнародний фестиваль «Київські літні музичні вечори» Багато митців об'єднують зусилля заради проведення розгорнутої культурно-просвітницької акції. Завдяки ним, впродовж двох місяців, по суботах та неділях, звуки музики збирають численних слухачів.
Цього року в концертах фестивалю «Київські Літні музичні вечори» приймають участь провідні вітчизняні академічні колективи та виконавці, перспективні молоді музиканти не лише з України але й з Росії, Польщі, Німеччини, Норвегії, Нідерландів, Японії, Іспанії та США.
Концертні програми фестивалю — різноманітні: класичні та сучасні твори у виконанні симфонічних, камерних, народних, духових оркестрів і ансамблів, хорових колективів і солістів.
Вже традиційними для фестивалю «Київські літні музичні вечори» стали Джазові вечори пам'яті Володимира Симоненка.
Однією з найбільш яскравих сторінок «Київських літніх музичних вечорів» став концерт лауреатів Міжнародного конкурсу молодих піаністів пам'яті Володимира Горовиця (за різні роки існування конкурсу).
Серед учасників — 16-річний Арсеній Арістов (Москва, Росія) — переможець VII Міжнародного конкурсу молодих піаністів пам'яті В. Горовиця (середня група). Попри юний вік піаніст продемонстрував неабияку виконавську майстерність та яскравий артистизм. Арсеній Арістов разом із Національним симфонічним оркестром України (диригент Володимир Сіренко ) виконав відомий Твір Моріса Равеля «Концерт для фортепіано з оркестром» D-dur. Слід нагадати, що цей твір Равель присвятив своєму другові музиканту Полю Уіндеміту, який під час Першої світової війни втратив руку. Адже особливість «Концерту для фортепіано з оркестром» Моріса Равеля у тому, що піаніст виконує усі партії лише лівою рукою. Але це не вплинуло на високий технічний рівень виконання — на слух здавалося, ніби піаніст Арсеній Арістов грав обома руками.
Войовничий, неприборканий, стихійний характер музики з відчутними іспанськими народними інтонаціями, де впізнавалося звучання військового оркестру та чеканна стройова солдатська хода. Усе це вдалося передати з однаковою емоційною напругою як солісту, так і оркестру, в діалозі, а також в унісон, що викликало захват та бурхливі оплески публіки.
Про події 10-го міжнародного фестивалю «Київські літні музичні вечори» спеціально для «Дня» розповідає президент Юрій Абрамович ЗІЛЬБЕРМАН.
— Пане Юрію, чим був цікавий цьогорічний фестиваль «Київські літні музичні вечори»?
— Кожен рік по-своєму унікальний. Концерти нашого фестивалю це — не паркова музика із вальсами Штрауса, але суворі академічні програми філармонійного рівня, розраховані на обізнаного слухача. Особливість цьогорічного фестивалю «Київські літні музичні вечори» в тому, що кожного концерту приймали участь колективи: Державний академічний духовий оркестр України (диригент-Олексій Рощак), Національний симфонічний оркестр України (диригент —Володимир Сіренко), симфонічний оркестр Філармонія (диригент — Микола Сукач), Національний ансамбль солістів «Київська камерата» (диригент — Валерій Матюхін), Державний академічний естрадно-симфонічний оркестр (диригент — Наталія Пономарчук), квартет Collegium, Молодіжний симфонічний оркестр (Харків, диригент — Кирило Карабиць), біг-бенд факультету музичного мистецтва КДВМУ ім. Глієра (диригент — Олександр Шаповал).
Публіка мала можливість почути виступи цікавих солістів. На відміну від попередніх років, прозвучало також чимало прем'єрних творів, у тому числі музика сучасних композиторів: Ігора Щербакова, Мирослава Скорика (Україна), Поля Ван Гуліка (Нідерланди) та інших.
— Чи існують подібні літні фестивалі в Європі, у світі?
— Звичайно, таких фестивалів у світі чимало. Влітку, коли завершується концертний сезон, музиканти виступають на відкритих майданчиках. Так фестиваль у Чікаго має 3 сцени: академічна, джазова та етнічна. Місця резервуються — хочеш на траві, чи у комфортному кріслі, квитки із широким діапазоном цін, свіже повітря, барбекю… Літні фестивалі часто організовують у приміських зонах, на курортах: південь Франції, місто Роктондерон — своєрідна міжнародна мекка піаністів. Є також фестивалі у Відні та Лейпцигу.
— Які проблеми вам приходиться вирішувати під час проведення концертів фестивалю?
— Звичайно ми замислювалися над питанням бронювання місць, але це виявляється проблематичним. Ми також зверталися до архітекторів, для того щоб створити дах над місцями для публіки, адже коли іде дощ, захищеною є лише сцена. Але виникає питання: що робити із навісом взимку. Хоча навіть за несприятливих погодних умов люди все одно приходять послухати класичну музику. До нас щороку приходить багато заявок з різних куточків світу, але не усіх музикантів ми можемо запросити прийняти участь у фестивалі, бо не можемо сплатити їм гонорари. Адже фестиваль не отримує прибуток від продажу квитків — вхід на концерти вільний. Це унікально, тому що на Заході для відвідування будь- яких концертів треба купувати квитки.
— В рамках фестивалю відбуваються також виступи слухачів Літньої музичної академії...
— Вже 9-й рік поспіль до Києва приїжджають десятки музикантів-початківців з усієї України, США та Європи, щоб відвідати майстер-класи (уроки по вдосконаленню професійної майстерності) у видатних професорів: Норма Фішер (Лондонська музична академія), член журі багатьох міжнародних конкурсів — Тереза Дюссо (Франція)— клас фортепіано, Марк Лакірович (Бостон, США)— клас скрипки та альта та інші. Показовим є те, що в Літній музичнїї академії уроки дають також найкращі українські професори: Юрій Кот та Тетяна Рощіна — клас фортепіано, Олена Червова — клас віолончелі.
— Чи будь-який музикант-початківець може стати слухачем Літньої музичної академії?
— Майстер-класи проходять у вигляді лекцій та уроків по класах: фортепіано, гра з оркестром камерний ансамбль, скрипка, альт та віолончель (5-6 уроків по 45 хвилин). Слухачі Літньої музичної академії роблять попередні внески, загальна вартість навчання — 300 доларів. Але лауреати міжнародних конкурсів мають можливість відвідувати майстер-класи за пільгових умов, тобто безкоштовно.
— Чим, на вашу думку, можна пояснити той факт, що молоді американські скрипалі та піаністи, їхні однолітки з Європи приїжджають до Києва, щоб пройти майстер-класи Літньої музичної академії?
— Для молодого музиканта-соліста є вкрай проблематичним виступити із високопрофесійним симфонічним оркестром перед широкою аудиторією. На Заході за такий виступ треба сплатити чималі гроші — 20-30 тисяч доларів. Наш Міжнародний фестиваль «Київські літні музичні вечори» надає таку унікальну можливість виконавцям безкоштовно. В якості екзамену слухачі Літньої музичної академії виступають із сольною програмою. а також у супроводі симфонічного оркестру.
P.S. «Київські літні музичні вечори» триватимуть до кінця липня.