Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Маяки конфлiктiв

17 січня, 2006 - 00:00
МАЛЮНОК АНАТОЛIЯ КАЗАНСЬКОГО — 1998 р. / З АРХIВУ «Дня»

Нагадаємо, наприкінці минулого року український уряд ухвалив рішення про інвентаризацію майна, переданого Чорноморському флоту Росії. Більшість експертів сходилися тоді на думці, що Київ таким чином намагався «втихомирити» наміри Москви підвищити ціни на газ. Однак газова суперечка вже врегульована і гіпотеза про пов'язування двох переговорних процесів звучить дуже непереконливо. Можливо, це своєрідна помста Москві за завдані «газові незручності»? Або ж, як вважають деякі спостерігачі, передвиборний хід української влади?

І те, й інше може мати місце, однак, з огляду на чинник тих самих парламентських виборів, подібна акція доволі ризикована і в чомусь авантюристська, оскільки складно передбачувати її наслідки як зовні, так і особливо внутрішньополітичні. Карту погіршення відносин із Росією «розігруватимуть» опозиційні сили. Карту примирення з Москвою старатимуться «розіграти» провладні політики. Друге, звісна річ, набагато складніше, а за певного збігу обставин може виявитися й неможливим...

Українські дипломати в неофіційних розмовах спростовують подібні версії, наголошуючи, що складнощі в питанні використання російським флотом українських об'єктів існують уже не один рік, тому рано чи пізно хтось мав узятися за їх вирішення. В українському уряді вирішили, що такий час настав. У Росії до такого розвитку подій виявилися не готовими.

Почалися «маякові війни» минулого тижня. Вранці 13 січня охорона Ялтинського морського торгового порту не пропустила на територію маяка доглядача Віктора Поліщука, а пізніше й представників гідрографічної служби Чорноморського флоту. Водночас на маяк пройшли представники порту й українського підприємства «Укрдержгідрографія». Інформаційні агентства Росії заявили про «захоплення українцями російського майна». МЗС України у відповідь наголосило, що всі об'єкти навігаційно-гідрографічного забезпечення на морському побережжі Криму, в тому числі й маяк Ялтинського морського торгового порту, є власністю України, а базові угоди, що регулюють правила тимчасового перебування Чорноморського флоту РФ на території України, не передбачають передачі в оренду ЧФ РФ об'єктів навігаційно- гідрографічного забезпечення, і «більш того, це заборонене законодавством держави». За інформацією дирекції Ялтинського морського порту, ялтинський маяк узагалі з 1998 року офіційно закріплений за Північною філією державного підприємства «Укрдержгідрографія».

Суперечка про приналежність маяків й інших гідрографічних об'єктів між представниками України та Чорноморського флоту триває вже понад сім років. Під час розділення ЧФ йшлося тільки про кораблі, а вся наземна інфраструктура, згідно з договорами, має належати тій державі, на території якої розміщена. Маяків в оренду Росії не передавали, оскільки, згідно з міжнародним законодавством, безпеку мореплавства повинна забезпечувати та країна, якій належать берегова акваторія та порти. З'ясувалося, що обслуговування маяків — прибуткова справа, оскільки мореплавці платять так званий маяковий збір, і Чорноморський флот вирішив не випускати цих доходів зі своїх рук, тим паче, що всі об'єкти вже готові і витрат не вимагали. Відтоді вимоги української сторони передати маяки не мали успіху. Тоді підприємство «Укрдержгідрографія» звернулося з позовом до Господарського суду, який і зобов'язав Чорноморський флот передати маяки й інші гідрографічні об'єкти українській стороні. У відповідь Чорноморський флот виставив на маяках озброєну охорону та не пропустив на їхню територію представників України та судових виконавців. Таким чином, за даними лідера Всеукраїнського молодіжного об'єднання «Студентське братство» Олега Яценка, який після пікетування маяка на мисі Сарич провів прес-конференцію в Сімферополі, Росія заборгувала Україні понад 30 мільярдів американських доларів за володіння кримськими маяками з 1993 року. Крім т ого, ця організація заявила, що Чорноморський флот від січня 2006 року не припинив практики суборенди, попри те, що його командування в грудні минулого року офіційно заявляло про такий свій намір. За словами Олега Яценка, днями «Студентське братство» здійснило поїздку до острова в бухті Козача та виявило, що «цей острів знаходиться в незаконній суборенді у фірми «Акар», де, до речі, встановлено пам'ятник морській піхоті часів Великої Вітчизняної війни, він є надбанням усього українського народу, й, очевидно, не може бути переданий у якусь оренду».

МЗС Росії звернулося до України за офіційними роз'ясненнями з приводу інциденту навколо Ялтинського маяка, повідомив офіційний представник МЗС РФ Михайло Камінін. До Ялти разом із представниками командування Чорноморського флоту виїхали генконсул Росії в Сімферополі та співробітник посольства Росії в Києві, повідомив представник МЗС. При цьому МЗС РФ повідомив, що інцидент навколо Ялтинського маяка не може не потьмарити атмосфери російсько-українських відносин.

«Сталася подія, що не може не потьмарити атмосфери російсько-українських відносин, що тим паче прикро в світлі конструктивних підсумків нещодавньої зустрічі президентів Росії й України в Астані», — йдеться в коментарі офіційного представника МЗС. «Цей інцидент важко не розглядати як спробу певних сил України вкотре ускладнити ситуацію навколо Чорноморського флоту, затіваючи різні провокації, що перешкоджають нормальному режиму роботи його навігаційно-гідрографічного об’єкта», — вважає Камінін.

За твердженням російських гідрографів, українцям вдалося захопити Ялтинський маяк лише тому, що об’єкт не має постійного обслуговуючого персоналу. «Маяк розташований на закритій для сторонніх й охоронюваній території Ялтинського торгового порту та працює в автоматичному режимі. А ось на Саричі або Херсонесі цілодобово стоїть вахта і просто так його не захопиш», — наголошують у Гідрографічній службі ЧФ. Вони кажуть, що в найближчому випуску російських «Извещений мореплавателям» буде надруковано, що у зв’язку з незаконним захопленням Ялтинського маяка українською владою та неможливістю контролю за його працездатністю Росія офіційно оголошує акваторію Ялтинського порту та підходи до нього небезпечним для плавання районом… На думку міністра транспорту України Віктора Бондаря, це не матиме великого значення, оскільки сучасні кораблі використовують старі маяки тільки як допоміжні навігаційні засоби, а основними є радіомаяки, які в Україні працюють справно. До того ж, якщо поширять подібну інформацію, то представникам ГС ЧФ доведеться нести відповідальність за навмисну дезінформацію мореплавців, оскільки Ялтинський маяк продовжує працювати в нормальному режимі.

КОМЕНТАР

Олександр ЧАЛИЙ, Надзвичайний і Повноважний Посол України, колишній перший заступник міністра закордонних справ України:

— Новий виток загострення у відносинах із Росією є не зовсім зрозумілим, оскільки відбувається одразу після зустрічі Президента Віктора Ющенка з російським колегою в Астані. Така десинхронізація у зовнішній політиці, яку проводить Україна, не додає позитивного іміджу державі. Проблема використання навігаційного обладнання завжди була на порядку денному українсько- російських відносин. Безперечно, Україна має легітимні підстави більшого контролю над маяками відповідно до положень угоди про оренду ЧФ. Однак збіг у часі з парламентськими виборами, на мій погляд, вносить емоції в розгляд цієї проблеми, політизує її і як результат не дозволить Україні максимально реалізувати свої інтереси. Потрібне концептуальне бачення місця України в глобальному світі й відносинах із Росією. Україна повинна перехопити ініціативу, вона сама повинна формувати нову концепцію, яка б віддзеркалювала новий баланс. На жаль, ми увесь час атакуємо або захищаємося, у той час як потрібна більш конструктивна, концептуальна робота. Це дало б можливість перевести українсько-російський діалог із протистояння чи несподіваних «успіхів» (приміром, газова угода) до передбачуваності.

Микита КАСЬЯНЕНКО, Сімферополь
Газета: